Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mot solen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för snabbt svar. Ska försöka experimentera ikväll om det är sol!

Se till att ha helt rent objektiv och inga filter på, annars tappar du kontrast och färg.

Och motsatt, sätt på ett skitigt UV-filter och få en effekt du kanske gillar (fast det är nog bättre att göra det i efterbehandlingen eftersom du kanske inte vill ha effekten överallt).

UV-skydd kommer inte innanför min dörr.
Det känns väldigt läskigt att rikta kameran rätt in i solen. Är det inte risk att man bränner sensorn på nåt sätt? Jag har en sonykamera utan spegel. Dessutom 85/1.4..

UV-skydd kommer inte innanför min dörr.
Det känns väldigt läskigt att rikta kameran rätt in i solen. Är det inte risk att man bränner sensorn på nåt sätt? Jag har en sonykamera utan spegel. Dessutom 85/1.4..

Klart du ska vara försiktig, gör det med måtta och ta inte i. Jag har haft lånekameror med massor med pajade pixlar och ingen förklaring för hur deras sensorer skadats. Åldern har varit densamma som min egen kameras.

Jag måste tyvärr erkänna att jag har fegat ur för tillfället när det gäller att fota med solen. Det är säkert ofarligt om man inte håller kameran still i tio sekunder eller så men jag blir för stressad i situationen för att det ska vara kul. Tack ändå för tips och respons!

Använder sökaren i kameran så händer det nog inte så mkt med kameran även under längre tider.

Det går att fota o få med hela solen.

Jag har sett jättefina foton i direkt solljus där solen är rund o fin o ganska skrap. Om det är farligt för ögon o kamera vet jag ej men sunt förnuft säger att man bör nog vara aningen försiktig. Tror inte dock att det blir riktigt "förstoringsglas-effekt-varmt" på kamerans censor på ett ögonblick, o långa slutartider lär vara uteslutet. Live-view funktionen kan vara smart att använda o inte den optiska sökaren :)

Jag har sett jättefina foton i direkt solljus där solen är rund o fin o ganska skrap. Om det är farligt för ögon o kamera vet jag ej men sunt förnuft säger att man bör nog vara aningen försiktig. Tror inte dock att det blir riktigt "förstoringsglas-effekt-varmt" på kamerans censor på ett ögonblick, o långa slutartider lär vara uteslutet. Live-view funktionen kan vara smart att använda o inte den optiska sökaren :)

Ska du vara rädd om sensorn ska du förstås inte använda liveview.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar