Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota meteorsvärmen inatt

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Hade tänkt försöka fotografera meteorsvärmen inatt. Har inte gjort något sånt tidigare och hade behövt lite tips på inställningar och så.
Utrustning jag har tillgång till är stativ,fjärrutlösare, min 20D, Sigma 17-70 å Sigma 70-200. Antar att det är bättre att använda normalzoomen till detta. Vilka inställningar bör användas?

Alla tips mottages tacksamt!

Ja du Alexander... Eftersom ingen har svarat så svarar väl jag då.. :)

Svaret på din fråga blir lite olika beroendes på vad du vill uppnå med din bild.

Långa sltartider på 40-60 minuter ger böjda streck från alla stjärnorna på himlen, se min bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=815815&target=_blank#

Om du gör på detta sätt så kommer stjärnfallen att bli som stjärnorna men dom kommer inte böja sig utan bli tvärgående och raka streck som går tvärs över hela bilden, alltså helt raka streck bara. Troligtvis blir det tusentals sådana vita streck av olika intensitet beroendes på att alla stjärnfall som kommer under denna långa tid komemr registreras

Kör du på några sekunder bara och stor bländare så kommer stjärnorna bli vita prickar och stjärnfallen blir ganska korta diagonala linjer med en början och ett slut (beror på hur kort tid du har) Men du komemr då får en kolsvart omgivning, alltså inga konturer från trän eller hus eller vad du nu vill ha som förgrund.

Ett annat tips kan därför vara att skruva upp ISO ordntligt och köra på största bländaren och försöka hålla hyfsat kortatider.. då kanske du får lite spår från stjärnorna, täckning i förgrunden och stjärnfall som streck med början och slut... men det vet man inte innan man provat...

Där har du mina teorier ialla fall.

Så med andra ord är det rätt stor chans att jag misslyckas? :)

Tror jag börjar med korta tider och stor öppnare och funkar inte de får jag väl ta en lång exponering och hoppas på det bästa :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar