Annons

Fota med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

identeti91

Medlem
Hej
Har svårt att lyckas med skärpan när jag ska fota vimmelbilder på fest o liknande. Går att få bra skärpa om man kör på Auto men då får jag inte det snygga med lite längre slutartider i bakgrunden!

Kan man ställa in bara fokuseringen på auto på en Olympus E510 med blixt FL -36!?

Ser också gärna andra tipps vad gäller fest bilder!!

MVH, Simon

Jag vet inte hur det funkar på din Olympus kamera, men om det går så prova att använda "blixt på andra ridå". Det vill säga att blixten slår i slutet av exponeringen, då kan du få till lite snygga bakgrunder men ändå få huvudmotivet skarpt. Kolla i instruktionsboken!

English Bob's blixt-tips.

Jag håller på och lär mig blixtfoto igen, denna gång med E-3'an. Min tidigare favorit har varit E-300, där jag samtidigt kan köra både den inbyggda och den externa blixten. Det funkade ypperligt till festbilder i lokaler med ljust tak.

Jag har också en FL-36 blixt, som jag ställt i TTL AUTO. Kameran med AUTO-ISO på max 400, samt bländarförval, dvs. exponeringsläge A. Med bländaren kan jag således reglera arbetsavstånd och ljusinsläpp. Synka på främre/bakre ridån (SLOW/SLOW2) har jag däremot inte provat på motiv med människor ännu.

Kolla gärna in råd och tips för blixtfoto av E_B på 43photo.com.

Ref:

Det är en mycket spridd missuppfattning att det är någon väsentlig skillnad på synk på första eller andra ridån på den här typen av bilder.
Det enda sammanhanget där det verkligen gör någon skillnad är om folk beter sig annorlunda efter blixten. I fallet med synk på ridå två är fotograferandet slut när blixten slås. Men oftast går det en mätblixt när man tar bilden (E-TTL), så då spelar det ändå ingen roll. Endast om man kör helt manuellt gör det någon skillnad.
Men många tycks tro att ljus som påverkar exponeringen före blixten inte gör lika mycket skillnad som ljus som tillkommer efter blixten. Så är det ju inte alls, utan det blir samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar