Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som fotar hockey eller sport, var brukar ni sätta fokus ?
Har ni några andra bra tips om sportfotografering är jag tacksam för dem.

Fwiw, med min Nikon D90 och amatörens användning som referens.

Single point continuous focus, alltid (autosystemet i D90:n duger inte tycker jag).
Fokus sätter jag mitt i spelaren jag vill fota, för jag har för liten chans att hinna med om jag försäker sätta fokus i tex ansiktet.
Se också till att följa det du vill fotografera innan din "riktiga" situation inträffar, så att fokuseringen hinner sätta sig innan du trycker av. Mao, "se" händelserna i förväg, eller "känn din sport".

Inomhus (sporthallar, ej ishallar): Manuell exponering. RAW. Jpg om man har bråttom med bilderna. Provexponera i förväg för de ställen du tänker fota och justera WB, ss och bländare så att det ser schysst ut.

Utomhus: Oftast bländarförval, ibland manuell exponering.
 
Ni som fotar hockey eller sport, var brukar ni sätta fokus ?
Har ni några andra bra tips om sportfotografering är jag tacksam för dem.
Jag tog ca 500 bilder i söndags, ingen blev 100%, men några blev rätt bra. ett femtiotal blev dåliga och resten okej.
Jag ser fram emot nästa söndag, och då j_vlar ska jag ha minst 1 bild som är 100%.

Beror på situationen, hur du komponerar bilden, vad det är som skall vara i fokus etc. 7D har en mängd olika inställningar att välja på, det finns inte ETT svar. Kräver kunskap, träning, erfarenhet, träning och mera träning. Prova olika inställningar, lär dig hur de fungerar och lär dig dess fördelar och begränsningar.
 
Tack för tipsen.

Jag fattar inte riktigt hur fokus funkar med 7D.
Jag hittade var man ändrar till utökade fokuspunkter i menyn.
Det ligger under den Oranga kameran och sedan C.Fn III: Autofokus/Matning.
Skall jag bara ha den ibockad eller är det någon annan jag skall bocka i ?

Jag testade att använda AF-ON knappen, men jag märker ingen skillnad.
Vad jag kan se så är AF-On på default i kameran.Oranga kameran och sedan C.Fn IV: Manövrering/Övrigt

Jag skulle vara mycket tacksam om du har tid och lust att förklara hur man gör.

Om du kör med AI servo får du inget pip eftersom fokusen jobbar hela tiden, den följer objektet som du siktar på. Det hade förmodligen blivit en herrans massa pip om den skulle indikera rätt fokus med ljud.
Jag har ändrat i inställningen (minns inte hur men det går) så att fokuseringen sker när jag trycker in AF-ON. Det känns lite bakvänt i början men är helt suveränt när man har vant sig. En av fördelarna är att man kan ställa skärpan i förväg (vid en straff t. ex.) och sedan helt koncentrera sig på att trycka av vid rätt tillfälle. Alltså, sikta på något (marken kanske?), tryck in AF-ON med tummen en kort stund, sedan kan du släppa tummen och fokus kommer hamna där du har bestämt. Det kanske iof inte behövs med en så bra kamera som 7D men jag hade 30D innan och då behövdes det definitivt. :)
Det är även bra om du vill fokusera och sedan komponera om bilden vilket blir svårt om inte omöjligt med AI-servo annars.
Dessutom har jag ändrat fokusområdet så att det ligger i en liten cirkel i mitten. Förut hade jag bara mittpunkten men har märkt att det är lättare att träffa rätt om man utökar fokusområdet lite.
Själv har jag haft min 7D i några månader och jag längtar som en galning till vintern för att börja ta bilder på bandymatcherna med mitt 70-200 f4. Jag har redan märkt att kombinationen 7D och 70-200 är helt suverän på att försöka få med snabba fiskmåsar i flykt så jag har stora förväntningar! Hoppas bara bländaren räcker till, 2.8 hade nog varit ännu bättre men det får bli efter lottovinsten. ;)
 
För att ställa in fokuspunkter trycker du på knappen längst upp till höger på baksidan av kameran, det är ett litet förstoringsglas med ett plustecken alldeles under knappen. Tryck på den och titta i sökaren, fokuspunkterna som du vill ska vara aktiverade lyser rött. Vrid på den lilla ratten ovanpå kameran för att ändra punk/punkter. Man kan även använda joysticken om man vill.

För att få autofokus på AF-ON går du in i menyn C.Fn IV: Manövrering/Övrigt som du skrev. När du står på nr 1 (Egna inställningar) trycker du på SET-knappen.

Tryck på SET-knappen igen, då får du bestämma vad avtryckarknappen ska göra när den är halvt nedtryckt. Ändra den från "Starta ljusmätning och AF" till "Starta ljusmätning". Tryck SET.

Nu är du tillbaka under Egna inställningar igen.
Använda joysticken och gå ner ett steg till AF-ON. Tryck SET.
Välj första valet, alltså "Starta ljusmätning och AF". Tryck SET.

Sådär! Nu hamnar autofokus på AF-ON. Det är som sagt lite knepigt i början men man vänjer sig rätt fort. En bra finess med det är att du alltid kan ha AI SERVO aktiverat eftersom kameran slutar fokusera så fort du släpper AF-ON. Då blir det lätt att komponera om efter att du har ställt skärpan.
Lycka till!
 
Jag har testat att fota både hockey och innebandy ganska mycket med det nya objektivet och den nya kameran. jag tycker att bilderna blir brusiga, finns det något man kan göra åt det ?
Jag kör med Auto Iso Slutartid 1/500 och bländare 2,8. Jagupplever att det blir mer brus på 70 mm
än vad det blir på 200 mm.
Jag tycker bilderna blir bättre när jag fotar hockey, kan det bero på att isen ljusar upp ?.

Jag läste på något ställe om 1.4X konverter till detta objektiv, vad har man för nytta av det ?




Gränsen för slutartiden går ju strax innan du får "för mycket" rörelseoskärpa, så där måste du helt enkelt pröva dig fram och se vad som passar dig och de resultat som du vill ha. Det kommer då att blir olika resultat för olika sporter. Långsammare ss än det funkar ju inte så då får du skruva ISO och/eller bländare istället, dvs i praktiken höja ISO till dess exponeringen blir ok.

Visst, det blir mer brus om man höjer ISO men har man för långsam ss så blir ju bilderna oanvändbara.
 
Hej,
Vilken ISO har kameran valt på en bild som är brusig? Fotar du i jpg eller raw? Du får gärna maila en brusig raw-bild som du i övrigt är nöjd med (motiv, komposition och skärpa) till mig att titta på.
 
Jag läste på något ställe om 1.4X konverter till detta objektiv, vad har man för nytta av det ?

Förlänger objektivets brännvidd med faktor 1,4x och försämrar ljusstyrkan med ett steg. Ditt 70-200mm f/2.8 blir istället ett 100-280mm f/4 när du satt teleconvertern mellan huset och objektivet.
 
Senast ändrad:
Jag kör med Auto Iso Slutartid 1/500 och bländare 2,8. Jagupplever att det blir mer brus på 70 mm
än vad det blir på 200 mm.
Jag tycker bilderna blir bättre när jag fotar hockey, kan det bero på att isen ljusar upp ?.
Skippa auto-ISO:n. Ställ även ISO manuellt. Om du har ett lag med vita tröjor på isen så ställer du ISO så att den vita tröjans axlar är precis på gränsen till att bli utfrätt. Ljuset är relativt konstant över hela planen och trots detta så blir kamerans ljusmätare fintad av sargen och isen som är i bild. Om kameran och auto-ISO:n väger in sarg och is i bilden så kommer de mörka spelarna att vara underexponerade och man blir tvungen att korrigera detta i efterbehandlingen med ökat brus som bieffekt.

Isen är en väldigt bra reflexskärm. När jag fotar ishockey i Globen så har jag ISO 1200/1600, men när det är innebandy där så är det ISO 3200 som gäller.
 
Jag har testat att fota både hockey och innebandy ganska mycket med det nya objektivet och den nya kameran. jag tycker att bilderna blir brusiga, finns det något man kan göra åt det ?
Jag kör med Auto Iso Slutartid 1/500 och bländare 2,8. Jagupplever att det blir mer brus på 70 mm
än vad det blir på 200 mm.
Jag tycker bilderna blir bättre när jag fotar hockey, kan det bero på att isen ljusar upp ?.

Jag läste på något ställe om 1.4X konverter till detta objektiv, vad har man för nytta av det ?
Hade innebandyspelarna ljusa tröjor? I så fall kanske du får högre ISO med 70 mm än med 200 mm, eftersom du får med mer av den mörkare planen då. Dessutom syns väl bruset bättre på mörka ytor (digitalfotograferna får rätta mig om jag har fel).Får du för mycket rörelseoskärpa med 1/250s? Innebandyspelare rör sig väl inte lika fort som hockeyspelare.

Olle
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar