Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipsen Tage. idag bär det iväg till Fotoaffären för att inhandla
1 st Canon 50 D,
1 st Scandisk 8 GB.
1 st Canon Objektiv EF 70-200/2,8L USM,
1 st Kenko Filter UV Pro1 digital 77mm .
Jag får både kamera och objektiv för 22k så jag har sparat en del pengar på ditt svar :)

Tack också till alla andra i tråden som har svarat.

Jag återkommer säker med en massa frågor om ovanstående.

Jag fotar uteslutande sport och har två st Canon 70-200/2,8, både med och utan IS. IS använder jag på max en promille av mina bilder. För att frysa bilden så måste man ha så pass korta slutartider att ens egna skakningar är försumbara.

Canon vs Sigma så säger jag Canon inte minst för autofokusens skull. En kollega i fotobåset på AIK:s hockeymatcher hade Sigma och var relativt nöjd med det till han fick låna mitt utan IS. Till nästa hemmamatch hade han köpt sig ett Canon. Autofokusen var så pass mycket snabbare så han fick fler bilder med motivet skarpt och färre med sargen skarp.

Hoppas jag sparade lite pengar åt dig...
 
Tack för tipsen Tage. idag bär det iväg till Fotoaffären för att inhandla
1 st Canon 50 D,
1 st Scandisk 8 GB.
1 st Canon Objektiv EF 70-200/2,8L USM,
1 st Kenko Filter UV Pro1 digital 77mm .
Jag får både kamera och objektiv för 22k så jag har sparat en del pengar på ditt svar :)

Hur gör du för att få ihop ovanstående till 22K?

50D, Rajala, 7K
70-200/2.8L, Inet, 11K
Sandisk Ultra 30MB/s 16GB, InWarehouse, 0,6K
Skit it filter
Lite frakter, 0,4K
--------------------------------
Summa: 19K
 
När jag väl g´har bestämt mig vill jag ha det med en gång så jag kollade runt i stan och Scandinavian foto var den som hade allt hemma.
Nu blev det inte en Canon Eos 50 D utan en Canon Eos 7D


Hur gör du för att få ihop ovanstående till 22K?

50D, Rajala, 7K
70-200/2.8L, Inet, 11K
Sandisk Ultra 30MB/s 16GB, InWarehouse, 0,6K
Skit it filter
Lite frakter, 0,4K
--------------------------------
Summa: 19K
 
Tack Anders.
På mitt nya objektiv EF 70-200/2,8 USM finns det 2 saker jag inte riktigt fattar, och det är dom 2 knapparna som har med skärpeområde att göra.
Ma kan välja mellan ett skärpeområde på antingen 1,5 m till oändligt eller 3m till oändligt.
Vad har man detta till ?
Hoppas någon kan svara.
Jag skall iväg idag och testa mina nya saker, och tänkte fota en innebandymatch.
Någon som har några tips om vad jag bör tänka på ? Tips om bländare och slutartid?
Ska jag använda blixt eller köra utan ?
Jag tänkte testa med TV sätta slutaren på 1/650 justera ison så jag hamnar på en bländare F2,8
tänker jag rätt ?

 
Om du står en bit i från planen så kan man ställa in så att autofokusen inte behöver köra hela spannet när man fokuserar och på så sätt så får du en snabbare autofokus när den letar efter fokus.

Innebandy skulle jag köra manuellt eftersom ljuset är relativt konstant i hallen. Bländare 2,8, slutare 1/500 och sedan justera ISO tills jag har en bra exponering på spelarna. Ingen blixt!
 
Tack Anders.
På mitt nya objektiv EF 70-200/2,8 USM finns det 2 saker jag inte riktigt fattar, och det är dom 2 knapparna som har med skärpeområde att göra.
Ma kan välja mellan ett skärpeområde på antingen 1,5 m till oändligt eller 3m till oändligt.
Vad har man detta till ?
Hoppas någon kan svara.
Jag skall iväg idag och testa mina nya saker, och tänkte fota en innebandymatch.
Någon som har några tips om vad jag bör tänka på ? Tips om bländare och slutartid?
Ska jag använda blixt eller köra utan ?
Jag tänkte testa med TV sätta slutaren på 1/650 justera ison så jag hamnar på en bländare F2,8
tänker jag rätt ?

Stämmer. Fokusområdesbegränsaren gör det lättare och snabbare för objektivets AF att hitta rätt. Objektivet behöver aldrig ner och leta efter fokus mellan 1,5-3m om du har talat om för det att bara leta >3m. Vrid på fokusringen för hand så ser du att halva slaglängden finns mellan 1,5-3m och resten >3m. I dåligt ljus, när AF har det tufft och "jagar" går det alltså dubbelt så fort för objektivet att gå från ändläge till ändläge.

Med 7D kan du antingen välja Av, ställa in f/2.8, välja ett ISO-värde manuellt så att slutartiden blir runt 1/500s.

Du kan också välja M, ställa in f/2.8 och t.ex. 1/500s och låta AutoISO fixa exponeringen. AutoISO på 7D är kanon!

Sätt AF på AI Servo, välj "Enpunkts-AF" eller "Utökad AF-punkt" och använd fokuspunkten i mitten eller den precis ovanför mitten.

Det finns ingen absolut sanning, du får testa dig fram lite.
 
Nu har jag testat att fota innebandy, för er som känner till Göteborg så var jag i Eriksbergshallen
och fotade. För er som inte känner till stället så är det en gammal varvslokal.
Det finns en plan som har riktigt bra ljus och 4 andra planer med dåligt ljus. När jag fotade i hallen med bra ljus tyckte jag bilderna blev kanon bra, men i dom andra hallarna blev bilderna gryniga.
Nu hade jag ingen tid att lära mig kameran, så jag körde med M 1/500 F2,8 och iso 3200 i båda hallarna. Jag körde med Al Servo och Bildserie med hög bildfrekvens
Jag hade nog problem med fokuspunkterna. en fråga, skall det inte lysa rött i fyrkanten när man fokuserar ? det kom heller inget pip.

Det finns en knapp på kamera som det står AF-ON på men jag ser inte att det händer något i displayen när jag trycker på den.

Hur skulle ni gjort i hallarna med dåligt ljus ? höjt iso eller slutartiden ?

Tacksam för alla tips !
I morgon skall jag testa att fota ishockey, något jag bör tänka på ?

Tack på förhand






Roligt! Ser fram emot att se några bilder och följa din framfart!
 
Gränsen för slutartiden går ju strax innan du får "för mycket" rörelseoskärpa, så där måste du helt enkelt pröva dig fram och se vad som passar dig och de resultat som du vill ha. Det kommer då att blir olika resultat för olika sporter. Långsammare ss än det funkar ju inte så då får du skruva ISO och/eller bländare istället, dvs i praktiken höja ISO till dess exponeringen blir ok.

Visst, det blir mer brus om man höjer ISO men har man för långsam ss så blir ju bilderna oanvändbara.
 
Nu har jag en äldre kamera än du men jag tror inte du får "ett pip" och en röd markering vid följande autofokus. Kameran justerar ju fokus hela tiden medan motivet rör sig.
 
Inte min mening att verka dryg på något sätt.
Men för din egen skull bör du nog läsa genom handboken till kameran.
(Det är dessutom både nyttig och kul kvällsläsning :) ).
 
Om du kör med AI servo får du inget pip eftersom fokusen jobbar hela tiden, den följer objektet som du siktar på. Det hade förmodligen blivit en herrans massa pip om den skulle indikera rätt fokus med ljud.
Jag har ändrat i inställningen (minns inte hur men det går) så att fokuseringen sker när jag trycker in AF-ON. Det känns lite bakvänt i början men är helt suveränt när man har vant sig. En av fördelarna är att man kan ställa skärpan i förväg (vid en straff t. ex.) och sedan helt koncentrera sig på att trycka av vid rätt tillfälle. Alltså, sikta på något (marken kanske?), tryck in AF-ON med tummen en kort stund, sedan kan du släppa tummen och fokus kommer hamna där du har bestämt. Det kanske iof inte behövs med en så bra kamera som 7D men jag hade 30D innan och då behövdes det definitivt. :)
Det är även bra om du vill fokusera och sedan komponera om bilden vilket blir svårt om inte omöjligt med AI-servo annars.
Dessutom har jag ändrat fokusområdet så att det ligger i en liten cirkel i mitten. Förut hade jag bara mittpunkten men har märkt att det är lättare att träffa rätt om man utökar fokusområdet lite.
Själv har jag haft min 7D i några månader och jag längtar som en galning till vintern för att börja ta bilder på bandymatcherna med mitt 70-200 f4. Jag har redan märkt att kombinationen 7D och 70-200 är helt suverän på att försöka få med snabba fiskmåsar i flykt så jag har stora förväntningar! Hoppas bara bländaren räcker till, 2.8 hade nog varit ännu bättre men det får bli efter lottovinsten. ;)
 
Jag såg att EF 70-200/2,8L USM inte har IS, jag kan tänka mig att det underlättar om den har IS när man fotar sport.

Det där har du nog fått lite om bakfoten. Enda gånger man oftast inte behöver IS är när man fotograferar rörliga saker, som sport eller rallybilar tex. Image Stabilisator används oftast när det är ganska mörkt ute så man behöver korta slutartider, IS motverkar alltså inte rörelseoskärpa.

När jag väl g´har bestämt mig vill jag ha det med en gång så jag kollade runt i stan och Scandinavian foto var den som hade allt hemma.
Nu blev det inte en Canon Eos 50 D utan en Canon Eos 7D

Kul, lycka till.
 
Jag håller på att läsa handboken, men dom är inte alltid så lätta att förstå.
Nyttig håller jag med om , men kul vet jag inte om jag tycker att vissa avsnitt är :).
Inte min mening att verka dryg på något sätt.
Men för din egen skull bör du nog läsa genom handboken till kameran.
(Det är dessutom både nyttig och kul kvällsläsning :) ).
 
Focuseringspunkt

Ni som fotar hockey eller sport, var brukar ni sätta fokus ?
Har ni några andra bra tips om sportfotografering är jag tacksam för dem.
Jag tog ca 500 bilder i söndags, ingen blev 100%, men några blev rätt bra. ett femtiotal blev dåliga och resten okej.
Jag ser fram emot nästa söndag, och då j_vlar ska jag ha minst 1 bild som är 100%.
 
Ni som fotar hockey eller sport, var brukar ni sätta fokus ?
Har ni några andra bra tips om sportfotografering är jag tacksam för dem.
Jag tog ca 500 bilder i söndags, ingen blev 100%, men några blev rätt bra. ett femtiotal blev dåliga och resten okej.
Jag ser fram emot nästa söndag, och då j_vlar ska jag ha minst 1 bild som är 100%.

Till att börja med så har jag AI-Servo inställt och autofokus endast när AF-ON är intryckt. På så sätt kan jag styra när autofokus ska köra och undvika att den störs av en förbipasserande domare. Jag använder endast mittpunkten, då jag inte litar på att kameran tycker om samma motiv som jag gör.

Ett tjuvknep för att få några keepers bland bilderna är att under t.ex. powerplay eller när det är väldigt tryck mot det ena målet sätta fokus på målvakten och invänta skottet från blå och sedan klämma av. Har du tur så får du en schysst räddning eller pucken på precis rätt ställe: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1221336.htm?set=mp
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.