Annons

Fota i Universeum

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag tänkte åka till Universeum i Göteborg och fota. Jag undrar om ni tror att det kan bli problem med att luften i de tropiska rummen är för fuktig.
Utrustningen är Canon EOS 450D + 18-55 IS + 50/1.8 II + mellanringar

Du kommer att få imma en stund, beroende på hur kallt det är ute, sedan när objektivet blir uppvärmt så försvinner den. Kan vara vettigt att ha med en putsduk. Öppna inte kameran innan den är varm så att fuktig luft kommer in och kondenserar på sensorn. Eller bär den innanför jackan om det är kallt ute.

Jag har varit där inne och fotat en gång och det är ett problem med imma i tropikdelen. Dock ordnar det upp sig när man varit där inne ett tag. Jag skulle kanske inte våga byta objektiv allt för mycket i den miljön däremot... men jag kanske är överdrivet feg :)

Tack för tipsen! Àntar att det inte är någon fara att kamerans elektronik går sönder p.g.a. fukt där inne iaf?
Kommer inte göra några objektivbyten och skall försöka värma upp kameran lite innan jag tar upp den ur väskan då också =)

Borde man inte kunna göra liksom man kan göra på vintern när man går utifrån o in?
Lägg kameran i en försluten plastpåse, då hamnar ju kondensen på den istället för på kameran... Nackdelen är ju att det tar lite tid innan kameran o luften utanför har samma temp , men man minskar ju fukten i/på kameran...

Borde man inte kunna göra liksom man kan göra på vintern när man går utifrån o in?
Lägg kameran i en försluten plastpåse, då hamnar ju kondensen på den istället för på kameran... Nackdelen är ju att det tar lite tid innan kameran o luften utanför har samma temp , men man minskar ju fukten i/på kameran...

Ja precis.

Jag brukar lägga mina grejer i en stod plastpåse och slänga i ett par silica gel-påsar. Då blir det garanterat ingen fukt i påsen.

Att ha allt i väskan fungerar också men tar längre tid, dessutom kan man i en plastpåse känna hur kalla grejerna är. Kanske inte känns nån skillnad just i det läget, men när man varit ute i kyla fungerar det.

Att ta ur batteriet är en bra idé. Skulle det bli för mycket fukt är det inget som kortsluts iaf.

ska åxå till universeum. har ett canon 18-55 standardobjektiv som följde med, ett canon 50 1,8. samt ett canon70-200 4L USM. Vilket bör man välja att använda? är det för mörkt för att använda telet där inne? Vill inte behöva kliva upp allt för mkt i iso. men typ i akvariet, är det för mörkt?

Det är för mörkt för 70-200/4L telet där inne så lämna det hemma, ta med macro och/eller standardobjektiv typ kit och fota med det. Lämna också blixt (som du ändå inte får fota med där) hemma samt stativ pga det är för trångt för det.

Jag var där senast idag med en vän och fotade med min 7D och 100mm macro och hade inga problem med fuktigheten i regnskogen. Sitter precis nu och plöjer genom alla bilder därifrån. :)

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar