MrKarisma
Aktiv medlem
Möjligheterna till efterbehandling av bilden blir så mycket större när man fotograferar i Raw-format. Vill dock tillägga att jag använder mig mer och mer jpeg-filer från början till slut nuförtiden. Efter att ha fotograferat digitalt i ca 15 år nu så har jag tröttnat på bildbehandling ganska mycket. Jag har insett att för mig ska fotografering vara roligt, kreativt och handla om att fånga ögonblick och vackra saker på bild. Iomed att de flesta nya kameror har wifi idag så för man lätt och snabbt över högupplösta jpeg-filer till sin mobil varefter man enkelt och snabbt efterbehandlar i roliga gratis-appar som, Snapseed, VSCO eller Pixlr. Idag har dessutom de flesta kameror så bra jpegs att det inte ens uppstår bandning i blå himlar efter både effektfilter, kontrast och exponerings-korrigeringar. Har flera gånger sålt bilder till kund tagna i jpeg och efterbehandlade direkt i mobilen. Kvalitén har varit så bra i 100% förstoring att jag inte sett någon anledning att fota i Raw. MEN, fotar jag något kritiskt eller på en kunds beställning så använder jag mig självklart av funktionen Raw+jpeg för att säkra upp eventuella felaktiga inställningar såsom att jag glömt iso-inställningen på 3200 eller över/underexponering. Jag hopps att man i framtiden kan göra jpeg-formatet ännu mer "hållbart" för efterbehandling eller förbättra bildbehandlingsalgoritmerna så jpeg-filerna klarar mer bildbehandling innan de går sönder, för jag är evinnerligt trött på att sitta o pilla med raw-filer! Fotografi ska vara roligt och lekfullt, inte en massor med tid i anspråk och inte ge mig ångest över hur lång tid jag måste sitta o redigera alla Raw-filer. Lek gärna med Raw och upptäck hur mycket man kan göra med en bild i efterbehandlingen, men låt det inte ta död på din kreativitet på grund av omvärldens bisarra krav på "bildkvalitét". Kan man tydligt se vad bilden föreställer, då är bildkvalitéten tillräckligt bra!