Annons

Fota i Prag, London, Paris och Wien

Produkter
(logga in för att koppla)

gurramurra

Aktiv medlem
Finns det någon sida där man kan ta reda på hur man får använda kameran på allmän plats i Europa?
Om jag åker ut i Europa kan det vara av intresse.
Tänker på tex gatufotografering.

Det jag söker är alltså en sammanställning för lagarna som gäller för alla länder i Europa.

Tips?

Har inte hört talas om att det skulle råda något som helst fotoförbud på gatorna i de städer du nämner? Däremot kan fotoförbud finnas i speciella byggnader/muséum/kyrkor etc. Men inte på gatorna.

gurramurra skrev:
Fota i Prag, London, Paris och Wien
Finns det någon sida där man kan ta reda på hur man får använda kameran på allmän plats i Europa?
I demokratiska stater finns det normalt inga begränsningar av vad man får fotografera på allmän plats. Men man bör naturligtvis visa vanlig hyfs och folkvett.

London

Den här sidan tar kortfattat upp fotografers rättigheter i Storbritannien. Finns också länkar till motsvarande för USA och Australien. Ingen riktig "lagbok", men det kanske ger något ändå:
http://www.sirimo.co.uk/ukpr.php

mvh
Håkan Åkesson

Under förra året fotograferade jag i Prag och i London; gissa i vilken stad det var enklast och minst ifrågasatt?

Klimatet i det "offentliga rummet" i Storbritanien har hårdnat högst påtagligt efter tunnelbanebombarna och jag är inte särskilt förvånad över att enskilda MP reagerar över landets poliskårs totalitära inställning. Denna poliskår är, i alla fall näst intill, väl-/ökänd för sitt agerande utanför gällande lagar med den svepande motiveringen "It serves a higher cause". Denna bedömning tillkommer inte uppdragstagare, som polisen, utan endast den lagstiftande församlingen.

"Ingen går på mig Robin - inte ens i London".....
Den gillade jag ;)
Ingen går på mej heller....

Som du, Lennart, skriver så har klimatet hårdnat överallt.....
Läste en artikel i någon fototidning där man var tvungen att fråga om lov för att fota människor på Irland, då väktes min nyfikenhet över frågeställningen jag har.
Man kan ju även titta på förslagen i Sverige om att få fota på allmän plats.

Visst kan man fota i smyg men det ger garanterat bättre bilder om man kan titta i sökaren.

Jag ska ta mej en titt på sidan du Håkan rekommenderar oxå.

Det kanske vore ett tips till Fotosidan att göra en samlad sida med rättigheterna i Europa.
Vi är ju ett resande folk....

//Göran

Min erfarenhet av fotograferande över delar världen är att det mycket sällan är den enskilde medborgaren uppfattning om det lagliga i fotograferandet som är den stora stötestenen - det finns två andra stötestenar som är betydligt mer begränsande:

• Totalitära staters, och bushifierade demokratiers, klåfingrighet.
• Kulturella och religiösa begränsningar.

Den första har jag inte ett dugg till övers för, utan "beter mig" ibland, vilket får till följd att lagens långa arm ibland sträcks ut åt mitt håll. Jag har ännu aldrig blivit av med vare sig utrustning, eller bilder, men det finns gott om exempel på det motsatta. Jag aktar mig dock för att fotografera i situationer, och på platser, där det är uppebart olämpligt - hamnar, flygplatser, trupptransporter, demon- strationer, polisingripanden, etc.

Den andra visar jag den djupaste respekt för, och skulle aldrig ens drömma om att försöka smygfotografera i muslimska länder. Det har fungerat genom alla år, med respekt för deras inställning och efter att kontakten är etablerad. Jag kan svära inombords över att behöva "krypa" för familjens patriark, för att få foto- grafera utsidan av deras hus, men enda alternativet är att avstå från det - och då blir det inga bilder alls.

Utomhus-fota på du bara.
I vissa muslimska länder kan det vara befogat att fråga först, i synnerhet inomhus .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar