Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Picasa har dock en massa hyss för sig, läser in bilder i bakgrunden och har sig. Kanske går stänga av på något vis. Men jag är inte vän nog med det "amatöranvändartillvända" gränssnittet för att orka utforska saken.

Huh! Det var ju inte så svårt att hitta hur man åtgärdade detta om man kollade igenom Picasas välkomstsida på webben. Nu så, Picasa uppför sig :) Kanske kan börja kika lite mer på det igen då för egen räkning, trotts att jag har Lightroom. Tror Picasa har en funktionalitet jag vill åt och som man måste betala för om man vill ha genom Lightroom.
 
Ursäkta att jag frågar: Vilken funktionalitet är det? Jag blev väldigt nyfiken.

"Jag chansar" heter funktionen i Picasa. Har undersökt saken mer nu sedan jag fick "ordning" på Picasa. Ibland funkar det, ibland inte. Inte tillräckligt tillförlitligt för mina behov dock. Åker på att köpa till LRTimelapse till Lightroom för behandling av timelapseserier med bilder av tex norrsken. Den funktionalitet jag behöver är exponeringsjustering av delar av bildsekvenserna till följd av att man då och då åker på att justera exponeringen i kameran under tagningens gång för att tex inte bränna ur högdagrarna i de moment norrskenet tilltar väsentligt i styrka. För vissa lugna norrsken funkar detta i Picasa. Men inte bra nog, vilket ett tidigare test av en lugn serie bilder antydde att det skulle göra. Nu är LRTimelapse ingen jätteinvestering, men ändå. Picasa hade i vilket fall som helst varit en nödlösning, LRTimelapse är helt överlägset för detta ändamål.

Jag tar också tillbaks lite av den rekommendation jag skrev ovan av Picasa nu sedan jag kollat runt mer i det. Det har ganska enkla funktioner.
 
Ett problem med mörkerfoto om du inte ska fota något som är belyst kan vara för autofokus att hitta.
Dessutom ser man mer eller mindre ingenting i Live View om det är riktigt mörkt. Den brusar som tusan då.

Har man stativ och det man ska fota står blixt stilla men är lite mörkt kan nog en ficklampa vara jäkligt användbart för att få rätt fokuspunkt. Sen typ köra manuellt läge och bränna av fotot.

En fjärrutlösare är också guld värt.
 
Ett problem med mörkerfoto om du inte ska fota något som är belyst kan vara för autofokus att hitta.
Dessutom ser man mer eller mindre ingenting i Live View om det är riktigt mörkt. Den brusar som tusan då.

Har man stativ och det man ska fota står blixt stilla men är lite mörkt kan nog en ficklampa vara jäkligt användbart för att få rätt fokuspunkt. Sen typ köra manuellt läge och bränna av fotot.

En fjärrutlösare är också guld värt.

Ja just, fokus ja :) Ett annat sätt är att i dagsljus ta reda på i vilket läge fokusringen står vid oändlighetsfokus, respektive vid hyperfokalt fokus vid den bländare man mest tror sig använda (full öppning i mitt fall). Saknar objektivet avståndsmarkeringar kan man tejpa ljus tejp som man ritar streck på på lämpligt vis vid respektive fokuspunkt. Sedan fokuserar man manuellt efter dessa märken i mörkret och väljer märke efter behov/motiv. Bäst är förstås om objektivet har en riktig avståndsskala. Men man får kolla upp hur den stämmer med verkligheten och den kan antagligen ändras lite med temperaturen, men det är inget jag märkt med mina objektiv. Fokus i mörker kräver helt klart särskild uppmärksamhet på lämpligt vis. Man får välja en metod som passar för den typ av fotografering man skall göra. Ovanstående är den metod jag själv föredrar vid landskapsfoto i mörker med stjärnor i bild. Men det finns ju många olika motivkategorier inom gebitet mörkerfotografering.
 
En sak till som är mycket praktisk och jag skulle vilja mena nästan nödvändig är en pannlampa så man har händerna fria (och hittar i mörkret om det inte är månljus). Den behöver inte vara jättestark, man blir bara bländad då man tittar på saker nära då. Är den svag nog kan man även inspektera bilden på displayen utan att behöva släcka ner speciellt för detta. På så vis ser man samtidigt var man har knappar och reglage och får bättre precision i fingrarna om man manövrerar kameran med vantar på, jämfört med att bara gå på känsel av var de sitter om man har lampan släckt och det är mörkt. Tex då man bläddrar mellan bilderna, zoomar in, kollar använda inställningar, histogram och så. Lampan behöver inte vara röd, man ser bra nog ändå. Men är man jätterädd om uppnådd mörkersyn är ju detta en fördel. Jag kör med en vanlig vit pannlampa i alla lägen för all typ av mörker/astrofoto. Men inget säger att jag gör "rätt" :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar