I natt använde jag som tidigare nämnt multiexponering. Tio bilder var tionde minut med en slutartid på 30 sekunder. Resultatet blev inte alls imponerande. Jag är osäker på om tekniken om att stacka bilder, simulera lång slutartid, verkligen är ett alternativ till en riktigt lång slutartid. Jag ska fortsätta se vad jag kan göra men det lutar mot att fota analogt och pressa till flera timmars lång slutartid.
Håkan,
Tack för länken. Jag ska just prova programmet och skummar igenom texten på sidan. Följande text jag hittade på sidan verkar lite suspekt eller så tänker jag i fel banor:
"For example, if your digital camera is limited to taking images with exposures of 30 seconds or less, it is impossible to take pictures of a moonlight landscape which typically require exposures of a few minutes. However, if you take six exposures (each of 30 seconds) and then stack them together, you can create a synthesized 3 minute exposure."
Jag förstår inte riktigt hur sammanslagna bilder som är lika mörka, med ungefär samma exponering kan bidra till en bild med ljusare exponering. Det är inte EXAKT det som står här men det är så jag tolkar beskrivningen. Feltolkat eller har jag missat något? Det går ju inte att skapa ljusare pixlar som inte existerar där, eller?
Rickard,
Tack för tipset. Jag har sneglat på något liknande men det är inte precis billigt för en privatperson.