Annons

Fota i mörker - brus

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony har en funktion i sina nyare kameror när man använder väldigt högt ISO som 25600. Då tar den sex bilder och slår ihop dessa. Resultatet är bättre än med ISO 12800.

det bör det bli eftersom du mer än fördubblar signalen men bruset ökar med bara lite mer än hälften.
säg att du exponerar x 4 så har du fått en dubbelt så stark signal medan bruset ökar bara hälften så mycket

Stefan,
hur tänker du angående värmeutveckling? Jag har aldrig hört om att systemkameror genererar tillräckligt mycket värme för att behöva kyla dem. Jag är nyfiken!

alla sensorer avger värme. med värmen frigörs "oönskade" elektroner som inte kan skiljas från de elektroner som är frigjorda genom ljus/foton absorbtion vilket ställer till problem med räkningen av fotoner som reprenterar raw data, värmebruset ökar med exponeringstiden

Jag håller just nu på att experimentera med multiexponering med intervaller. Det ger inte exakt den önskade effekt jag är ute efter i och med att jag inte kan använda BULB, åtminstone inte vad jag känner till. Jag kan sätta en maximal exponeringstid på 30 sekunder med ett maximalt intervall på 10 minuter och ta högst 10 bilder. Jag får väl se först imorgon vad det ger för resultat!

Dark Frame, är det samma sak som min inställning på min D300 "Brusreducering för lång exponering"? Om den funktionen är på så tar kameran en till svart bild direkt efter exponeringen i lika lång tid (minst åtta sekunder) vad jag förstår.

Jag håller just nu på att experimentera med multiexponering med intervaller. Det ger inte exakt den önskade effekt jag är ute efter i och med att jag inte kan använda BULB, åtminstone inte vad jag känner till. Jag kan sätta en maximal exponeringstid på 30 sekunder med ett maximalt intervall på 10 minuter och ta högst 10 bilder. Jag får väl se först imorgon vad det ger för resultat!

Dark Frame, är det samma sak som min inställning på min D300 "Brusreducering för lång exponering
"? Om den funktionen är på så tar kameran en till svart bild direkt efter exponeringen i lika lång tid (minst åtta sekunder) vad jag förstår.
Ja.

Vad har man för program för att lägga ihop flera exponeringar och hur går arbetsflödet?

Kamerans egen intervallfunktion är lite primitiv, för att kunna göra det du vill behöver du en trådutlösare med intervallfunktion istället.

Jag är rätt säker på att den här kan göra det du vill, men jag är inte 100 %. Dessutom finns det säkert billigare modeller från andra märken som gör samma saker.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MC-36

Dark Frame, är det samma sak som min inställning på min D300 "Brusreducering för lång exponering"? Om den funktionen är på så tar kameran en till svart bild direkt efter exponeringen i lika lång tid (minst åtta sekunder) vad jag förstår.
Japp, exakt så är det!

I natt använde jag som tidigare nämnt multiexponering. Tio bilder var tionde minut med en slutartid på 30 sekunder. Resultatet blev inte alls imponerande. Jag är osäker på om tekniken om att stacka bilder, simulera lång slutartid, verkligen är ett alternativ till en riktigt lång slutartid. Jag ska fortsätta se vad jag kan göra men det lutar mot att fota analogt och pressa till flera timmars lång slutartid.

Håkan,

Tack för länken. Jag ska just prova programmet och skummar igenom texten på sidan. Följande text jag hittade på sidan verkar lite suspekt eller så tänker jag i fel banor:

"For example, if your digital camera is limited to taking images with exposures of 30 seconds or less, it is impossible to take pictures of a moonlight landscape which typically require exposures of a few minutes. However, if you take six exposures (each of 30 seconds) and then stack them together, you can create a synthesized 3 minute exposure."

Jag förstår inte riktigt hur sammanslagna bilder som är lika mörka, med ungefär samma exponering kan bidra till en bild med ljusare exponering. Det är inte EXAKT det som står här men det är så jag tolkar beskrivningen. Feltolkat eller har jag missat något? Det går ju inte att skapa ljusare pixlar som inte existerar där, eller?

Rickard,

Tack för tipset. Jag har sneglat på något liknande men det är inte precis billigt för en privatperson.

.

Jag förstår inte riktigt hur sammanslagna bilder som är lika mörka, med ungefär samma exponering kan bidra till en bild med ljusare exponering. Det är inte EXAKT det som står här men det är så jag tolkar beskrivningen. Feltolkat eller har jag missat något? Det går ju inte att skapa ljusare pixlar som inte existerar där,
Jag tror det fungerar så att den gör som photoshops blandningsge lighten som är ett knep att överexponera underexponerade bilder. Bara att testa med en enda bild och gör flera lager och sätt det som lighten.
Eftersom det finns rörelse i varje bild i den teknik du nämner och lighten fungerar så att det som är ljust lyser igenom så får du en liknande mån exponeringseffekt.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Håkan,
Jag förstår inte riktigt hur sammanslagna bilder som är lika mörka, med ungefär samma exponering kan bidra till en bild med ljusare exponering. Det är inte EXAKT det som står här men det är så jag tolkar beskrivningen. Feltolkat eller har jag missat något? Det går ju inte att skapa ljusare pixlar som inte existerar där, eller?

Rickard,

Tack för tipset. Jag har sneglat på något liknande men det är inte precis billigt för en privatperson.

Jag förstår det som att den funktionen plussar ihop exponeringarna, sex underexponerade till en normalexponerade.

Det finns billiga timer trådutlösare på Dealextreme för 20 - 40$ fri frakt. Jag har själv en av dom, minns inte vilken, fast till Sony. http://s.dealextreme.com/search/timer+remote+nikon

Jag fick inte programmet att sätta ihop en bild som jag ville. Jag läste lite noggrannare på hemsidan ( http://www.tawbaware.com/imgstack.htm ) och längst ner står det att om man inte betalar för programmet får bilderna max vara 640x480 pixlar. Fint, jag provade med mycket små bilder också men jag får ingenting. Programmet vill inte skapa en bild åt mig trots att jag provat olika inställningar. Någon med erfarenhet?

Och jag förstår fortfarande inte hur flera olika underexponerade bilder kan ge en normalexponerad bild. Biten jag inte förstår är hur programmet kan tillföra något som inte finns där. Om det inte finns information i ett underexponerat parti i bilden så förstår jag inte hur programmet kan trolla fram något ur tomma intet.

Jag ska prova fota med min analoga systemkamera och undrar ifall någon kan råda mig om vilken film som skulle passa bra. Som sagt är det väldigt långa slutartider jag är ute efter. Jag kommer försöka uppnå en "normal" exponerad bild men med slutartid på säg sex timmar. Är valet av film viktigt i den här frågan eller kan jag köra med vanliga Tmax 400 eller TriX 400?

Tror den med mest allra minst ISO. Typ ISO50.
Men du kan ju allltid testa på din systemkamera och simulera det du ska fotografera och sedan köpa film efter det. Dessutom har du resterande inställningar färdiga utan att ha förbrukat en enda filmruta.

/Stefan

Fotar du analogt så måste de ta hänsyn till reciprocitetseffekten. Dvs filmen blir mer okänslig för ljus ju längre exponeringstid du har. Man kan inte överföra en exponering på digitalkameran på 30s till en filmexponering på 30s, alla inställningar lika. Filmen kanske behöver 45 eller 60s för samma exponering. Det finns ibland tabeller för filmen hur stor den här effekten är. Exponeringstiden skenar snabbt iväg till väldigt långa tider. Men det kanske bara är till din fördel eftersom du vill ha timslånga exponeringar. Det kommer gå åt mycket film för att hitta rätt och lära sig.

Jag vill experimentera med väldigt långa slutartider för att se hur rörelse uppfattas. Just nu fotar jag mig själv när jag sover för att se vad som händer. Jag vill försöka pressa tiden så långt jag kan.

ANNONS