Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota genom plexiglasruta (flygfoto)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kanske inte är helt rätt forum, men provar här iallafall.

Skall eventuellt ut och ta en liten flygtur med ett mindre flygplan (skall försöka få tag på ett med ovanmontage av vingar för o slippa "vingbilder".

Men hur funkar det att fotografera genomen plexiglasrutor?

Hur gör man för att se till att det inte blir reflexer m.m.?


/Jocce
 
Har du tur finns det möjlighet att öppna en liten ruta, om piloten tillåter det. Om inte tror jag det är bra att hålla gluggen närma rutan, ju mer rutan är ur fokus desto bättre eftersom de ofta är lite repiga.
Reflexer är alltid ett problem, men att ändra flygriktning kan vara en tanke om det är möjligt med hänsyn till motivet. Ofta är det lite som behövs. Att använda polfilter är inte heller fel, det kan reducera reflexerna en hel del. Men ökar samtidigt exponeringstiden något.
Undvik om möjligt filter, de är oftast "reflexkänsliga".

Det är mina spontana tankar.

/Arne
 
Tyrvärr är ofta många fönster rejält repig. Det få bilder jag tagit från flyplan har det inte varit några reflexproblem. Hitta en så ren yta som möjligt och trycka linsen sen dikt mot förnster.
 
Jag skulle inte trycka linsen direkt mot rutan med tanke på vilka vibrationer som finns i ett flyplan... men så nära rutan som möjligt såklart.

Polfilter låter som ett bra tips.

Hur är det med UV-filter? UV-strålningen ökar ju på högre höjder, någon som vet om det behövs?
Förmodligen är Polfilter bättre eftersom ett UV-filter antagligen ökar reflexer och därmed gör mer skada än nytta...
 
Jag fotade lite från fönstret när jag flög från London för ett tag sedan. Jag fick riktigt underliga färgskiftningar när jag hade polfiltret på, så jag fick ta av det. Förvisso var ju det på avsevärt högre höjd....Kanske kan hitta lite exempel senare.
 
stooss skrev:
Jag skulle inte trycka linsen direkt mot rutan med tanke på vilka vibrationer som finns i ett flyplan... men så nära rutan som möjligt såklart.
Någon sorts ringformad kudde med hål i för objektivet, kanske? Det skulle ju dämpa ströljuset också.
 
Du ska inte trycka objektivet mot fönstret då fortplantar sig planets vibrationer till kameran.
För att undvika reflexer så är ett motjusfilter bra för det skärmar av.
Sedan bör du ha tider på minst 1/500 dels sekund så polfilter brukar inte funka för det (stjäl) tid.
 
Nu vet jag inte säker på att jag förstår problemet. Men jag skriver ändå. :) Í praktiken är ju samma som att fota genom fönsterrutan hemma. Om kameran fokuserar fel så är det ju bara att "fokusera om" igen. Se denna bild tagen ur ett vanligt passagerarplan genom en liten repig plastruta. Satte kameran nära fönstret, men inte alls direkt mot.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/328516.htm?set=lp
 
snysop skrev:
Nu vet jag inte säker på att jag förstår problemet. Men jag skriver ändå. :) Í praktiken är ju samma som att fota genom fönsterrutan hemma. Om kameran fokuserar fel så är det ju bara att "fokusera om" igen. Se denna bild tagen ur ett vanligt passagerarplan genom en liten repig plastruta. Satte kameran nära fönstret, men inte alls direkt mot.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/328516.htm?set=lp

Det var så jag menade i alla fall. Genom att man är närma rutan kommer den att vara ur fokus och påverka bilden i mindre grad. Och precis som du säger funkar det på samma sätt genom köksfönstret.Tyvärr får man alltid en viss påverkan ändå, men man kan ju minska den så gott det går.
För min del så menade jag alltså inte felfokusering utan att rutan skall komma ur fokus.

Att lägga gluggen mot rutan vill jag ABSOLUT INTE rekommendera. Och då tänker jag mer på rutan än på bildresultatet! Never ever en glugg mot en ruta är mitt råd. Det kostar en del att att göra vid en repad ruta på ett flygplan. Och det är inte kul heller...

Vacker bild förresten!

/Arne
 
Jocce skrev:
Kanske inte är helt rätt forum, men provar här iallafall.

Skall eventuellt ut och ta en liten flygtur med ett mindre flygplan (skall försöka få tag på ett med ovanmontage av vingar för o slippa "vingbilder".

Men hur funkar det att fotografera genomen plexiglasrutor?

Hur gör man för att se till att det inte blir reflexer m.m.?


/Jocce

Blir en del reflexer...
Men,
det kanske inte stör så mycket!?
Man kanske kan försöka ta bort reflexerna med ett polfilter annars!?
Här har jag fotat inifrån ett mindre flygplan.
(M Leica med 15 mm)
 

Bilagor

  • flyg4.jpg
    flyg4.jpg
    56.8 KB · Visningar: 546
Ta en skokartong eller liknande (mörk på insidan) och gör hål för objektivet. Håll den sen mot rutan när du fotar, då slipper du reflexerna innifrån.
 
Inte riktigt svar på din fråga men kom ihåg, som Patrick var inne på, att det inte är alla flygplan som har så lyxiga och rena fönster som det på Bengts bilder.
Jag tror att repiga och "färgade" rutor ofta är ett större problem än reflexerna i sig.
Eller så är det jag som mest sett gamla skrutt-plan.
 
Gluggen sånära glaset som möjligt utan att du rör vid det (med gluggen eller armarna), kort slutartid och manuell fokus på oändligheten. Slå av autofokusen, den bara jagar och har sig...

Det är naturligtvis lättast om du får tag på en Cessna eller liknande med öppningsbara fönster men var beredd på att det blåser, ylar och brusar ordentligt så du kommer inte att vilja ha det öppet för länge.

En del plan har en polariserande film på glasen för att dämpa ljuset och minska reflexerna, den kommer att synas om du använder pol-filter. Så länge du inte går upp på riktigt höga höjder så behöver du nog inte bry dig om UV-strålningen. Den är inte markant högre på 500-1000m höjd än vid marken.

Bengan: vad är det där för bisarr kärra?
 
Följer intresserat diskussionen här men komplettera med en fråga till. Vilken brännvidd brukar ni använda när ni fotar ifrån ett flygplan? Det beror ju så klart på vad man är ute efter men kanske ni har några exempel eller tips? Planerar ev att ta en över överflygning över Grand Canyon om två månader eller så.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar