Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota djur

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får se mycket vilt som mtb-åkare. Råkade möta ett något förvirrat rådjurskidd på ett hygge igår:
 

Bilagor

  • 25,sm.jpg
    25,sm.jpg
    94.4 KB · Visningar: 959
"Hm.. något är skumt här..".
Avståndet är knappt 10 meter och precis efter att bilden togs blev jag upptäckt.
 

Bilagor

  • 28,sm.jpg
    28,sm.jpg
    98.2 KB · Visningar: 962
Den lille gynnaren rensade faten helt ohämmat, kladdade ner sin päls dessutom...
 

Bilagor

  • korre.jpg
    korre.jpg
    94.9 KB · Visningar: 957
Det är fina bilder, men om ni läser trådens huvudsyfte (första posten) så är den i första hand till för att visa tamdjur. Det skulle vara jättetrevligt om någon gjorde en liknande tråd för vilda djur, de är minst lika tjusiga de.
 
od_foto skrev:
Det är fina bilder, men om ni läser trådens huvudsyfte (första posten) så är den i första hand till för att visa tamdjur. Det skulle vara jättetrevligt om någon gjorde en liknande tråd för vilda djur, de är minst lika tjusiga de.

Sorry Anna, det var ovanligt slarvigt av mig..
 
Äh, det är ju ingen fara på taket för någon eller några bilders skull, ville bara påtala det inför framtiden - och som sagt, bilderna är ju fina för det!
 
Till er som fotar husdjur. Vilka inställningar kör ni med? Har jättesvårt att få in ögonen i fokus och kameran velar hela tiden med fokus iof att min katt rör sig. Sen så som Scott Kelby beskriver i sin bok - bilden får inte alls samma lyft om man inte får ögonen i fokus.

Så hur bär ni er åt? Har testat med sportläget samt barnläget på min Nikon D40.
 
od_foto skrev:
Jag använder alltid autofokus-C (kontinuerlig). Aldrig aldrig program utan oftast P-läget rakt av.

Ok. Vad kör ni med för ISO inställning, ingenting annat? VI+ eller något annan inställning?

Det jag tycker är svårast är att få fokus på ögat, får man det inte så blir den genast lite tråkigare. Sen så vill jag ha bakgrunden mer blurad men det spelar ingen roll vilken bländare jag kör med...

Här är ett exempel
 

Bilagor

  • 1393815846_524aa6b22c.jpg
    1393815846_524aa6b22c.jpg
    91.7 KB · Visningar: 800
ISO 100 kör jag med. Bakgrunden får man vara lite noga med, den är svår. Jag har märkt att det är rätt bra att ta dem om de sitter på köksbänken, för kaklet blir en lugn och fin bakgrund (om man inte har storblommigt så klart :) )
 
Ok. Ska testa med att lägga något skynke över soffan. Inga andra inställningar?

Har testat med att ha kameran i markhöjd och då brukar katten gå mot kameran och försöka klösa mot linsen (har filter som tur var).

Skulle vara kul att skjuta en bra bild då men det är oftast svårt då den har svårt att fokusera iom att katten rör sig.

Några tips där?
 
Fungerade rätt bra. Blir snabba slutartider. Svårt att få "bilden" men man får väll säekrt ta en 100st för att få några bra bilder.
 
det är lite träning att följa. Jag brukar rekommendera att öva på cyklister, de rör sig efter ett mer lättberäknat mönster och är inte så snabba som bilar (som också följer en beräknad bana). Därefter kan man öva på barn, som rör sig oberknat, men inte så fort och sedan djur som rör sig oberäknat och fort. Vid det laget bör du vara en fena på att följa. Men trots det får man givetvis ta många. Jag har ett rätt stort antal bilder med katter som just hoppat ut ur rutan och så undrar jag varför jag fotade hemmet i en lustig vinkel, tills jag inser att det borde varit en katt där... :)
 
od_foto skrev:
det är lite träning att följa. Jag brukar rekommendera att öva på cyklister, de rör sig efter ett mer lättberäknat mönster och är inte så snabba som bilar (som också följer en beräknad bana). Därefter kan man öva på barn, som rör sig oberknat, men inte så fort och sedan djur som rör sig oberäknat och fort. Vid det laget bör du vara en fena på att följa. Men trots det får man givetvis ta många. Jag har ett rätt stort antal bilder med katter som just hoppat ut ur rutan och så undrar jag varför jag fotade hemmet i en lustig vinkel, tills jag inser att det borde varit en katt där... :)

Hehe! De är ju väldigt förlåtande motiv bara de sitter stilla annars :) Blir väldigt söta på kort och är förvånad hur bra de kan possera ibland.

Riktigt roligt att ta bilder på de små liven i vilket fall som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.