Annons

Fota djur

Produkter
(logga in för att koppla)
johnnynu skrev:
Vad har du gjort med bilden förutom ändrat färgerna och ögonen.

Vad är det för objektiv du har tagit den med?

Jag har egentligen inte gjort så väldigt mycket... konverterat bilden till svartvitt i Photoshop (Blanda kanaler) förutom ögonen som har sin ursprungliga färg som jag har förstärkt lite, klonat bort ett träd i bakgrunden och ökat skärpan.
Kameran är en Panasonic Lumix FZ50, (alltså ingen systemkamera).
 
Det var en fin komposition Ingrid, men om du tycker bäst om ögonen skulle du kanske försöka lätta upp lite just där, så att de inte är så mörka? (min skärm är lite ljus, men det är mörkt även på den) Gör gärna en version till och visa oss!
 
Jag har gjort ett försök. Vet ej om det blev bättre eller sämre! Ingrid
 

Bilagor

  • img_4479opweb2 copy copy.jpg
    img_4479opweb2 copy copy.jpg
    46.9 KB · Visningar: 801
Den är fin, men tråden är för tamdjur (se första posten). Du behöver inte flytta den, utan jag påpekar mer för kommande poster.
 
Första försöket..

Precis börjat med dslr kamera, tog lite bilder på min franska bulldog DORA. Tar gärna emot lite kritik.
Kameran är en Sony a100.
 

Bilagor

  • dora leker2-dsc01916-liten.jpg
    dora leker2-dsc01916-liten.jpg
    92.5 KB · Visningar: 622
Re: Första försöket..

LindizOchDaniel skrev:
Precis börjat med dslr kamera, tog lite bilder på min franska bulldog DORA. Tar gärna emot lite kritik.
Kameran är en Sony a100.
Prova att fota ifrån deras ögon höjd ca 3-4 dm från marken. Det blir en annan syn på det hela eftersom du i normala fall ser hunden precis så som du har fotat den nu blir bilden (oavsett om den är tekniskt perfekt) lite tråkig och "vanlig".
Det tipset funkar på barn och blommor åxå
 
Re: Första försöket..

LindizOchDaniel skrev:
Precis börjat med dslr kamera, tog lite bilder på min franska bulldog DORA. Tar gärna emot lite kritik.
Kameran är en Sony a100.

Det är fin skärpa och bra färger som ser naturliga ut. Jag hade dock velat ha med hela hunden, nu ser hon bokstavligt talat lite rumphuggen ut. Som redan nämnts kan man också testa lite lika vinklar, men jag ser inget fel i den här, bara att den kanske är lite "vanlig".

Eftersom du nyss köpt en systemkamera vill jag också tipsa om att köra i lite olika lägen, så att du kan få ett kort skärpedjup där hunden är skarp men bakgrunden suddig (ju längre det är mellan bakgrund och hund, desto tydligare blir det). Detta sköter du genom att välja bländare, och ju högre tal (t.ex. 22), desto mer skärpedjup, ju lägre tal (t.ex. 3,5) dest kortare blir det. Prova runt så upptäcker du snart en ny ch väldigt kul värld av bilder!
 
Då har jag en till "uppgift" åt dig. Hitta en sak som är mer stationär än en hund, t.ex. en stol eller en buske. Gå nu nära och fota den, så att den fyller hela bilden, med så vid vinkel som möjligt. Backa tills du kan ta en bild av hela stolen/busken/något med tele istället. Kolla sen på skillnaden på bilderna (för de kommer inte att se likadana ut, trots att du fyllt bilden med samma sak).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.