Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota djur

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade häst förut, och tog en hel del bilder på hoppande såna. Antingen får man helt enkelt ha snabb tid så det räcker, men då blir bilden oftast lite "platt".

Läckrare är att lära sig följa, så att bakgrunden får rörelseoskärpa. Jag började träna detta genom att stå på trotoaren vid en 30-sträcka och följa bilarna som körde förbi. Sen kan man öka till snabbare objekt. Ett enbenstativ är inte så dumt om man ska följa, då blir skakrisken mindre.

Ännu mer utmaning är givetvis att fota djur som rör sig i en obestämd riktning, t.ex. en katt som leker. Då får man helt enkelt chansa på varåt den kommer att hoppa och ta många bilder.
 
Här kommer en skön sommarbild på min ena katt.Den stolta katten heter Austin.
 

Bilagor

  • img_0078 kopiera.jpg
    img_0078 kopiera.jpg
    88.7 KB · Visningar: 1,791
Elsa, 14 år

Bilderna återfinns på mina katters hemsida där bakgrunden är vit, därav beskärningen.
 

Bilagor

  • elsa_portr.jpg
    elsa_portr.jpg
    14.5 KB · Visningar: 1,781
od_foto skrev:

Läckrare är att lära sig följa, så att bakgrunden får rörelseoskärpa. Jag började träna detta genom att stå på trotoaren vid en 30-sträcka och följa bilarna som körde förbi. Sen kan man öka till snabbare objekt. Ett enbenstativ är inte så dumt om man ska följa, då blir skakrisken mindre.

Smart ide att träna på bilar! Har länge tänkt att jag borde lära mig följa saker för att få den effekten, men har inte orkat. Men ditt tips var ju jättebra!
// Mari
 
Jag är nog en typisk kattmänniska. Alltså en sådan som blir uppvaktad av främmande katters intresse.

Den här skulle tvunget ha en pratstund trots att jag hade annat att göra.

Nu var det en mycket vacker individ så jag tog ett par bilder.

Denna med kort skärpedjup för diffus kontur.
 

Bilagor

  • dsc_0265.jpg.jpg
    dsc_0265.jpg.jpg
    87.7 KB · Visningar: 1,636
Jag har fotat mycket katter och hundar.. och även andra djur.. det är svårt, för det gäller ju att försöka fånga djurets själv alltså ögonen.

och ibland har jag förhoppningsvis lyckats.. finns en hel del kattbilder i mina album här..

Fast här tror jag något blivit lite fel iallafall.. undrar om ni ser vad det är ;-)
 

Bilagor

  • fel.jpg
    fel.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,568
Har haft ett svalbo precis ovanför dörren till ett ställe nere i Öland, när ungarna började bli stora nog att titta fram, var även jag framme med kameran. Kanske inte världens bästa bild. Men det är ganska svårt att fota ungar då de är väldigt skygga. Söta som godis är dom i alla fall!

Bild-241.jpg
 
Jag fotar jättemycket alla möjliga djur jag hittar och även de jag har hemma såklart. Ibland blir det riktigt bra och ibland (oftast..hihi) riktigt dåligt. Men det är värt att vänta på de där bra bilderna. Det svåraste är ju att djur aldrig är stilla.

Denna bilden är inte på någon söt katt eller hund men på ett annat av våra kära husdjur, och han är minst lika söt tycker både jag och min son. (gubben håller dock inte med...haha)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/747259.htm

Här är en annan bild som jag tog i ladugården en dag. Den var från början en "vanlig" bild men jag mörkade ner den och justerade nivå och kontast lite och fick i mitt tycke en rätt fräck bild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/587906.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.