Annons

Fota bröllopssminkningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofie Meijer

Ny medlem
Hej!

Jag har fått i uppgift att fotografera bröllopssminkningar - dvs porträttbilder med syftet att visa olika sorters sminkningar för bröllop. Bilderna ska vara enkla, med vit bakgrund och framförallt naturligt ljus, men funderar på att använda en blixt också.

Skulle vilja ha lite tips på hur jag kan få ljuset bra för att få fokus på sminkningen, hur jag kan placera blixten och eventuella andra ljuskällor om jag ska det, och kanske andra mer allmänna tips om porträttfotografering.

Tack på förhand!

/Sofie

Prova sätta personen med sidan mot ett fönster och en vit skärm på andra sidan, då kommer du få ett naturligt ljus från båda hållen. är de bra ljus ute behövs ingen blixt.

Ska du ha en riktigt vit bakgrund så behöver du belysa den med en blixt. Sedan så behöver du en blixt tex snett framifrån och då skulle du kunna använda en reflektorskiva för att jämna ut ljuset. Den bakre blixten slår du minst 1 steg hårdare än den främre då får du bakgrunden att bli ljusare än blixten framifrån.

Jag vet inte vad du har för utrustning men nu på vintertid så kommer det inte in så mycket naturligt ljus speciellt inte när det är mulet/regn. Det är inte speciellt svårt att sätta mjukt ljus med blixtar det måste finnas mängder med tips på tex you tube hur du sätter dom.
Skickar även med en liten ful teckning.

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    54.4 KB · Visningar: 1,405
Tack så jättemycket för tipsen och bilderna, precis den hjälp jag behövde!

Och din teckning var väl inte så ful Ove, jättebra beskrivning tycker jag! ;)

Hej!

Jag har fått i uppgift att fotografera bröllopssminkningar - dvs porträttbilder med syftet att visa olika sorters sminkningar för bröllop. Bilderna ska vara enkla, med vit bakgrund och framförallt naturligt ljus, men funderar på att använda en blixt också.

Skulle vilja ha lite tips på hur jag kan få ljuset bra för att få fokus på sminkningen, hur jag kan placera blixten och eventuella andra ljuskällor om jag ska det, och kanske andra mer allmänna tips om porträttfotografering.

Tack på förhand!

/Sofie

Såg en brasiliansk fotograf(Vinicius Matos), Han anväder enkla ledlampor som man kan köpa i Sverige på Clas Ohlsson(skulle jag tro) det blir väldigt effektfulla foton .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar