Annons

Fota bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Den här frågan har gett mig lite huvudbry...

Har under en skivomslagsfotografering fotat en massa hemma hos artisten i fråga. På väggarna fanns en del fotografier(dagspress+fotoböcker) som jag har fotograferat. Inte reprofotat direkt, men de är tydligt återgivna, i bakgrunden ibland och i makroläge ibland. Och här kommer frågan:
Hur fungerar upphovsrätten i det här fallet?

Att publicera ett foto av andras foton...?
 
Är de i bakgrunden och inte är ett huvudmotiv, har jag utifrån andra trådar fått uppfattningen att det inte skulle vara några problem. Macrobilderna däremot är väl tveksamt, i alla fall om man tydligt kan se vad motivet föreställer(om än bara en del av motivet syns)

// Anders
 
Undrar vad som gäller med dessa bilder? Har lagt ut dom för att testa. Anser själv att jag fotograferat delar av en tältduk samt lite omgivning och de finns ju på allmän plats men inte som fast installerade. Har ännu inte fått några klagomål eller synpunkter angående det. Vad gäller här? Har också en panoramabild från en kyrka i Ljungby med hela väggarna målade av Sven Ljungberg men denna vågar jag inte lägga ut eftersom jag frågade Ljungbergsmuséet vad de tyckte men de förbjöd mig helt enkelt att lägga ut bilden till kritik på fotosidan, trots att jag skrev att det endast var i syfte att få synpunkter för att lära mig mera om interiörfotografering.

nr. 1

nr. 2
 
Jag orkar inte kolla just nu men jag har för mig att det ska vara ok att fotografera och publicera bilder av konstverk som är placerade på allmän plats. Frågan är dock om det är något stadigvarandekrav...
 
Graal skrev:
Har också en panoramabild från en kyrka i Ljungby med hela väggarna målade av Sven Ljungberg men denna vågar jag inte lägga ut eftersom jag frågade Ljungbergsmuséet vad de tyckte men de förbjöd mig helt enkelt att lägga ut bilden till kritik på fotosidan.

Bara av den anledningen hade jag lagt ut bilden, men sen är jag också lite rebellisk och vill gärna testa gränser.

Undrar vad ett eventuellt straff skulle kunna bli, när man lägger ut en lågupplöst bild i ett forum för att andra skall kunna kommentera den, och inte har nåågon som helst ekonomisk vinning i det hela?!?!?

// Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.