Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fortfarande strul med K10 och gamla glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
När K10:an kom ut pratades det en del om att det var problem att få den att fungera fullt ut med äldre objektiv, den missade i ljusmätningen.
Har detta lösts nu på något sätt?

mvh
Johan Lorin

Västfronten intet nytt

När man skriver till Pentax för att förklara problemen (dvs man puffar igen för att något borde göras, dvs man är missnöjd kund) så får man alltid lite standardsvar tillbaka. som "glöm inte bländarringsinställningen". och att använda sig av gröna knappen för att göra ljusmätning. Om du använder M-objektiv så måste du ha en adapter så det passar till K-fattningen på 10D.
Alla företag har en kundtjänst med sällan bra fungerande felrapporteringshantering som man måste passera för att nå fram.
Men det roliga är att trotts att kameran mäter fel är jag mer nöjd med min Pentax än vad jag var med min minolta som inte klarade av att mäta blandljus utan att underexponera.

Pentax har aldrig utlovat att ljusmätningen fungerar 100% felfritt när man använder bländarringen istället för har objektivet på läge 'A', det står i kamerans bruksanvisning "exponeringsfel kan förekomma". Eftersom kameran fungerar enligt bruksanvisningen så anser inte Pentax att det finns något fel.

Nu kan man givetvis tycka att det är fel på kameran ändå, för man önskar att kameran har en annan funktionalitet än bruksanvisningen anger, men så länge som kameran följer bruksanvisningen så är det inget garantiärende och inget mål som går att vinna enligt Allmänna Reklamationsnämnden. Pentax har helt enkelt sitt på det torra här.

Hälsar
R

Jo Roland, din argumentation är resonabel och logisk.
Men jag vill höra de orden i så fall ifrån en person som är representativ för Pentax, vilket i sin tur skulle leda till att jag helt tappar förtroende för dom.
En så länge har dom inte uttryckt sig i frågan tillfredsställande väl. Eller finns det något officiellt utlåtande ? Det handlar inte om att vinna en ev tvist. Utan man kan bara konstatera att K100D fungerar bättre än K10 vad det gäller ljusmätning med gamla gluggar. Dock kanske inte optimalt där heller men bättre.

Pentax nämner ganska många begränsningar med dessa objektiv på sin hemsida. Vet inte riktigt om det täcker in alla problem som finns?
PENTAX M (K) objektiv
35mm objektiv med manuell fokus. Saknar A-läget (automatik) på bländarringen vilket gör att Bländarautomatik (Av) samt Programautomatik (P) ej fungerar.
- Manuell fokus
- Saknar kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Ej A-läge på bländarring
K10D, K100D, K110D, *ist D, *ist DS och *ist DL information
Kan användas med inskränkningar av kamerans funktioner. Eftersom de digital systemkamerorna saknar mekanisk avkänning av inställt bländarvärde krävs det att objektivet bländas ned till aktuell arbetsbländare vid exponeringsmätning.
Endast Manuellt (M) läge bör användas.
På *ist D kan Hypermanuellt läge användas.
Används läge Av (Tidsautomatik) kommer kameran, oavsett bländarringens läge, alltid att exponera efter objektivets största bländare (full öppning).
På K100D, K110D, *ist DS och *ist DL kan AE-L knappen aktiveras i menyn "Spec. inställningar" så att kameran bländar ned till vald arbetsbländare och slutartiden anpassas automatiskt.
På K10D har den Gröna-knappen liknande funktion.
Observera att felexponering kan ske. Gör alltid en provexponering och efterjustera exponeringen vid behov.
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=416

Precis. Notera raden:
"Observera att felexponering kan ske. Gör alltid en provexponering och efterjustera exponeringen vid behov."

Kan det sägas mer officiellt än så?!

Hälsar
R

Jag ser en viss skillnad i "kan ske" och "sker", kan ske innebär för mig att det sker någon enstaka gång men att det sker med 100% sannolikhet är inte "kan ske". Varför har man samma beskrivning för övriga dslr som för K10 när resultatet skiljer sig markant?

Om det är medvetet med felexponeringen borde väl beskrivningen i manualen skilja sig från de kameror där det är OK?

/Mats

lunma skrev:
Jag ser en viss skillnad i "kan ske" och "sker", kan ske innebär för mig att det sker någon enstaka gång men att det sker med 100% sannolikhet är inte "kan ske". Varför har man samma beskrivning för övriga dslr som för K10 när resultatet skiljer sig markant?

Om det är medvetet med felexponeringen borde väl beskrivningen i manualen skilja sig från de kameror där det är OK?

/Mats

Du har en viktig poäng Mats. Det ÄR skillnad mellan K100 och K10 vad gäller förmågan att exponera rätt med glugga äldre är "A".
Efter långa funderingar valde jag K100:an och den fungerar utmärkt med "k" och "m" optik och även med gamla "42mm". Högst ett halvt steg "fel" men det kan nog bero på att exponeringstiderna är de vanliga fasta hela stegen (inte som på min gamla analoga K2DMD där tiderna var exakta efter bländarvalet)
och att objektiven har halva bländarsteg. Det kan ju vara på gränsen mellan två tider och vingla däremellan vid olika bländare.
Men som sagt, K100:an fungerar utmärkt. Så bra att frugan abonerar på den och jag funderar på ett till hus. Lite tråkigt och fantasilöst att köpa ett likadant. Jag vill också ha en kamera med ett "riktigt" batteri som i K10 och möjlighet till batterigrepp. Men så länge som inte man fått ordning på exponeringsfelen på "tian" så tvekar jag. Kanske nästa modell som varslats till hösten är lika exponeringssäker som "hundringen".
Finns det någon i mina hemtrakter (Gästrikland) som skulle vilja testa äldre gluggar på sin K10:a så hör av er. Jag har många att välja bland,

Mvh
Uffe

Det här har ju diskuterats till döddagar flera gånger om redan - det är fortfarande så att Pentax ej garanterar att ljusmätningen fungerar till 100% med K eller M objektiv. Pentax har aldrig garanterat det och de garanterar fortfarande inte det, så därför fann de ingen anledning till att ändra texten eftersom den fortfarande gäller. När de skriver att felexponering "kan ske" så säger de ingenting om hur mycket eller hur litet felet är, så texten är generellt skriven vilket gör att den fungerar även när felet är litet och när felet är stort. Eftersom texten fortfarande fungerar så lät Pentax texten vara kvar, för den tillåter en stor skillnad i funktion.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Precis. Notera raden:
"Observera att felexponering kan ske. Gör alltid en provexponering och efterjustera exponeringen vid behov."

Kan det sägas mer officiellt än så?!

Hälsar
R

Ok, så man kan köra den exponering som kameran föreslår, kolla och ev justera och sen håller sig det värdet?
Jag fick intrycket av att det skulle skilja sig mellan exponeringar fast man körde samma värden och att det skulle bero på att kameran var för snabb för att bländaren i objektivet skulle hinna med.

/J

är det inte på grund av att objektiven är tillverkade för en större yta(småbildsfilm) som det blir mer ströljus i kameran som kan störa mätningen även om det egentligen inte "är med" på bilden?

Jag använder en Zenitar 16mm Fisheye, inte ofta exponeringen mäts rätt med K10D där heller, men jag tar en ungefärlig testbild dit jag tänkt fota, ställer in exponeringen som jag vill ha den, sen fokus och tar bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar