Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formel 1 och Kameraregler?

Produkter
(logga in för att koppla)

klagge

Ny medlem
Hej,

Jag kommer att åka till Monacos Grand Prix och undrar om någon vet vilka bestämmelser som gäller för kameror? Tänkte ha med systemkameran och en monopod för att försöka fånga lite formelbilar.
Men det är ju inget kul om man blir stoppad vid insläppet och måste lämna ifrån sig kameran. Ibland så kan man ju ta med en liten komapktkamera men de gnäller om man har systemkamera etc..

Så helt kort är det någon som vet om kan råka ut för problem om man tar med systemkameran och Monopod på Formel 1 i Monaco.

Tack på förhand

/Johan

Senast ändrad:
Kan inte tänka mig att de skulle hindra dig från att ta med dig det in, men tänk på att du kanske inte får så stor rörlighet runt din själv om du sitter på en läktare och fotar.
Har tidigare sett de som tar sig till slänter och andra ställen i naturen för att kunna fota där.

Visserligen behöver du kanske ha stolpskor och fallsele, men det är då så jag skulle ha gjort det. =)

Om du ska stå vid banan och komma in i depån så är det tveklöst ackreditering som gäller. Och minst 2 L-objektiv, 2st 1DsMkIII, bakochframvänd teamkeps, känna eller vara släkt med en av mekanikerna och kunna minst 2 recingtermer. ;)

Jag kommer försöka mig på samma sak fast på Monza i september när F1-bilarna ska slåss där.

Utrustningen blir då 40D + EF 400 f/5,6.

Skulle också vilja veta vad som gäller fast på just Monza och kanske generellt hur det brukar fungera på dessa event.

Jag kommer sitta på läktaren och vet att man får räkna med att fotografera genom ett skyddsnät. Alltså inte helt fri sikt.

Jag har besökt Monacos GP, det var dock innan mitt fotointresse vaknade på allvar. Jag var där på tränigen någon dag innan race och då var det väldigt lätt att komma nära och jag kan inte minnas några restriktioner, men det var ju 7-8 år sedan. Om du har möjlighet, försök att fota bilar på träningen och inrikta dig på publik och stämning på raceday.

Glöm inte öronproppar!!!

Avundsjuk.... :)

Mvh

Anders

Tack för inputen.
Per, jag har nu mailat arrangören så får vi se om jag får något svar. Meddelar er hur det går.

Andreas S Eriksson skrev:

Om du ska stå vid banan och komma in i depån så är det tveklöst ackreditering som gäller. Och minst 2 L-objektiv, 2st 1DsMkIII, bakochframvänd teamkeps, känna eller vara släkt med en av mekanikerna och kunna minst 2 recingtermer. ;) [/B]

Ja depån är ju bara att glömma, hehe.
Det enda jag eventuellt skulle klara är väl racingtermerna.
Men jag är nöjd med att bara vara på plats, det är en dröm som går i uppfyllelse, om man dessutom lyckats få lite bilder är det en bonus.

Även jag skulle vilja veta vilka regler som gäller för Monza. Ska dit men har inte läktarplats utan ståplats. Känns ju trist om man inte kan få fota lite.

Har alrig varit på ett F1 lopp.

//Peter

När jag besökte F1 i Shanghai förra året så stod fotoreglerna på biljetterna. Har för mig att det stod icke proffskamera med högst 200 mm objektiv.

Var ganska många i publiken som fotade, själv använde jag D80 + 70-200 med 1.4 konverter utan problem.

Det är rätt lugnt att fota från läktarplats. Min far var iväg för nått år sen och det var inga som helst problem.

Att få ackreditering kan man dock fetglömma. Det finns ett antal fotografer på världsbasis som ackrediterade och som får betala för det. Sedan får varje arrangerande land ett antal ackrediteringar men det är en handfull typ.

För dom första fotograferna så betalar de typ provision på sålda bilder tror jag till F1-cirkusen.

Men som vanlig publik är det nog inga som helst problem.

Mvh
Maverick

De gånger jag varit ivär har det inte varit några problem men regler kan skärpas och ändras. Du har inte rätt att sälja några bilder men för eget bruk är det inget problem.

Enklast att få till bra bider ä det på träningen. Under tävling är det mycket folk.

hett tips, ta pocketkameran istället!

Har man inte ackreditering är det mycket bättre att vara med i racet i full upplösning så att säga(ögonen), inte se det genom en SLR. bilder på bilarna kommer finna i överflöd på nätet ändå i ruskigt bra kvalite. men era minne på läktaren och runt omkring tas bäst med en fickkamera.
Dessutom slipper man oroa sig för prylarna hela tiden och kan njuta av racen.

Hej,

I Monaco var det inga problem att ha med fotoväska med objektiv och stativ. I princip alla på läktaren hade kameror av skiftande modell och storlek. Enda problemet med att fota är att försöka undvika att skymma andra åskådare (om man ställer sig upp med jätteobjektivet).
Vet inte hur det fungerar på Monza, men borde inte vara några poblem där heller.

Lycka till

/Johan

Jag har varit på Monza några gånger och ska dit i år med, åker i morgon :)
Det har aldrig varit några problem, Fredagens träningar är bäst då man kommer in på i princip alla läktare och man får stå upp och fota på fredag, resten av helgen brukar det vara lite svårare och läktar vakterna brukar ha synpunkter om man ställer sig upp med kameran på lördag och söndag. Staketet är ett problem så har du en kompakt med lång brännvidd så kan den funka för att sticka in linsen i nätet på en ställen, något jag funderar på att prova i år.

Hej

Jag ska också åka ner till Monza, åker om 1 timme, och har undrat över om man kan knalla runt banan lika bra som t ex på Spa? Eller är man tvungen att sitta på sin läktarplats under lördag/söndag?

Har med mig D300 och 300mm - får väl hoppas att de inte bryr sig :)

Hur som helst ska det bli grymt kul då det blir mitt första F1-lopp MED en ordentlig kamera. Ser fram emot att se era alster nästa väcka.

Mvh

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar