Tror att en Canon 50D eller Nikon D 90 hade varit något för dig ! Dessutom är 50D extremt billig nu och du får massor av pengar över för optik.Canon 7D som någon nämnt är lite overkill för en nybörjare och inga pengar över till bra optik ! MVH.
Håller med fullständigt. Man måste ha pengar till objektiv också, gärna även blixt, stativ (monopod och tripod), tillräckligt stor väska och diverse andra tillbehör. Om trådskaparen nu valt att köpa en rätt dyr kamerautrustning på avbetalning kommer han väl knappast att köpa en massa nya objektiv under avbetalningstiden, så det lönar sig att se att man får allt man kommer att behöva nu på samma gång. Angående 7D ännu: Risken finns alltid att man vill ha fullformat efter ett år om bara ekonomin tillåter det, och då står man med sin svindyra cropkamera och vill byta upp sig. Det finns alltid nånting bättre och det kommer alltid nånting nytt. Det gäller att hitta den nivå som passar en själv och ens ekonomi bäst.
Om en kamera känns liten i handen så är det bästa man kan göra att skaffa ett batterigrepp. Det förvandlar även den minsta kameran så den känns som ett ergonomiskt proffshus. Ungefär. Batterigrepp har faktiskt en förbaskat stor betydelse för handhavandet!
Personligen anser jag att alla nybörjarkameror idag är verkligen kompetenta, men om det gäller Nikon skulle jag inte satsa på en billigare modell än just D90 om man vill fynda billiga och bra begagnade objektiv. Själv skulle jag knappast ha bytt upp mig från min enkla D60 till D90 om den hade haft fokusmotor i huset. Jag köpte den mest för att jag kände mig tvungen att uppgradera för att kunna investera i bl.a. ett Nikkor 85/1,8 och få autofokusen att fungera. Sigma 24/1,8 som jag skaffade samtidigt som kameran var inte heller nåt dåligt köp för 200€, men som jag skulle ha fått fokusera manuellt med på D60:an.
Objektiv är fantastiskt mycket roligare att spendera pengar på än kamerahus tycker jag, och just objektiven är den riktiga pengaslukaren i den här hobbyn, inte kamerahusen. Detta gäller speciellt när man märker att man behöver bättre ljusstyrka än kitobjektiven levererar. Det märkte jag tidigt att jag behövde, då de ljussvaga kitobjektiven inte på långt när räckte till i de miljöer jag ville fotografera. Det går helt enkelt inte att få till bra bilder med dem när det är dåligt med ljus (skymning och inomhus rent generellt) då man behöver korta slutartider, och speciellt inte utan blixt. I dagsljus däremot fungerar de alldeles utmärkt. Ett billigt 50/1,8 släpper in 4-10 gånger mera ljus på största bländare än ett vanligt kitobjektiv gör, och det märks på slutartiden och skärpedjupet.
Lycka till med kameraköpet, men glöm inte att satsa på objektiven, de kostar och de är de som skapar störst G.A.S (*)., i alla fall för mig.
(*) Gear Aquisition Syndrome, en nära släkting till bilfeber. Och alla vet ju vad enda botemedlet för bilfeber är... ;-)