Annons

Kamera för nybörjare, 15.000 max

Produkter
(logga in för att koppla)
Dels så, för att göra en liknelse, om du ska lära dig köra bil så startar du knappast med formel 1.
Nu är det å andra sidan så att det inte är svårare att fota med en proffskamera än med en enklare modell, samma funktioner som den enklare har finns på den bättre. När det gäller bilkörning så har en formel 1-bil inte mer gemensamt med en personbil än att dom har fyra hjul. Även om du kört bil i 30 år är det inte särskilt troligt att du kommer en meter med formel 1-bilen utan vidare, då dom är extremt speciella att köra.

Sen den där ekonomiska biten är ju nånting helt annat som är upp till var och en. Jag tycker inte man ska avråda nån som känner att dom vill och har råd att lägga pengar på nåt dom tycker är intressant bara för att dom kan komma att tröttna.
Ser man på det från andra håller, så att säga, så kan det ju komma att bli dyrare om man känner att det visst var ett intresse man vill fortsätta med när man sitter där och vill byta upp sig istället för att ha köpt en bättre kamera med en gång. Återigen tillbaks till mig själv som exempel, så ligger min 400D mest och samlar damm utom enstaka gånger då jag fotar macro (har ett EF-S macro som ju inte passar på 5D2:an). Andrahandsvärdet på en 400D sjönk ju också som en sten när Canon spottade ut 450, 500 och 550 innan nån knappt hann blinka.

Jag gillar verkligen att fotografera. Är det en passion jag har? Nej det vill jag nog inte påstå, kanske för att jag inte kan utvecklas med en digitalkamera tycker jag.

Min vän var hos mig i helgen med hennes 40d canon och bilderna blev så otroligt fina så jag kom tillbaka i dom tankebanorna jag haft länge, att införskaffa mig en systemkamera. Ingen i min närhet tycker jag är smart som vill lägga ut mer än 10.000 på en kamera men som någon sa så är jag rädd att om jag verkligen faller för det att jag då måste uppgradera mig. Har jag t ex en Canon 7D antar jag att jag inte behöver uppgradera mig på ett tag?

Jag va förbi expert för att se om dom hade den kameran men tyvärr fanns den inte där så jag kunde inte känna på den. Testade hålla i en 550D och måste säga att den kändes extremt liten i handen, kanske för att jag är inställd på en annan , jag vet inte.

Jag kommer att köpa kameran på avbetalning, och jag känner att lägger jag ut 14-15.000 kan jag lika gärna lägga ut 20.000 och betala en 500:ring extra i månaden och få en ännu bättre kamera.

Det viktiga för mig är som sagt kvalitén på den och självfallet finesserna, nog för att jag antaligen inte kommer använda någon av dom i början, men jag är villig att lära mig.

Jag vill inte låta som en snorunge som kommer in och pekar på en kamera och "vill ah den för den är bäst", utan jag vill ha någonting som håller i flera år och som inte "utdateras" alldeles för fort.

Jag kommer snart åka utomlands och då vill jag gärna ha med den, har nämligen en dröm och det är att dokumentera mitt land i bilder (Libanon), vill alltså spendera 1-2 månader och fotografera järnet allt det vackra som finns.

Då jag dock inte är någonstans inom ramen för duktig fotograf känner jag att objektiven kan komma med tiden och allt eftersom jag lär mig.

För er som har rekommenderat något annat än systemkamera så är jag inte intresserad, jag har en ordentligt digitalkamera men jag vill kunna göra saker och ting manuellt med mera. Känns mer äkta på något sätt.

Nåväl, än en gång tackar jag för alla förslag som har kommit och för alla kommande. Jag kommer att inhandla en kamera till veckan som kommer, så skriv på allt vad ni orkar så ska jag försöka på ta åt mig av allt ni säger.

Tack till alla er som ger råd på det ena och det andra, och diskussionerna bland er medlemmar är också hjärtligtmottaget då ni kan sånt och när jag läser vad ni skriver till varandra så får jag samtidigt en egen uppfattning med mera.

Tack än en gång.

Här kommer lite funderingar från en nybörjare till en annan.
Jag valde att inte köpa någon av de allra enklaste kamerorna utan valde en Canon 40D med ett enkelt zoomobjektiv som ingick i ett paketpris. Jag är grymt nöjd med att inte ha köpt en enklare kamera. Det fanns en del att jobba med samtidigt som kameran går att använda som mer eller mindre helautomatisk. (Och det finns begagnade bra objektiv att köpa sen när man har lärt sig lite mer)

Vad jag upptäckt på vägen är;

när jag valde kameran så valde jag enbart den, helt ovetande om vilken gigantisk betydelse ett bra fotoredigeringsprogram i datorn har. Idag (bara ett år senare) så sitter jag här med Photoshop och har hur kul som helst.

Mitt råd är - köp inte enklaste kameramodellen! Se till att det finns en utvecklingspotential. Men glöm för all del inte att planera budgeten för även datordelen av fotograferingen. Utan att kunna redigera dina bilder så går du miste om så mycket. Inte visste jag för ett år sedan photoshop var så avgörande och dyrt.

Lycka till!

Nu är det å andra sidan så att det inte är svårare att fota med en proffskamera än med en enklare modell, samma funktioner som den enklare har finns på den bättre. När det gäller bilkörning så har en formel 1-bil inte mer gemensamt med en personbil än att dom har fyra hjul. Även om du kört bil i 30 år är det inte särskilt troligt att du kommer en meter med formel 1-bilen utan vidare, då dom är extremt speciella att köra.

Sen den där ekonomiska biten är ju nånting helt annat som är upp till var och en. Jag tycker inte man ska avråda nån som känner att dom vill och har råd att lägga pengar på nåt dom tycker är intressant bara för att dom kan komma att tröttna.
Ser man på det från andra håller, så att säga, så kan det ju komma att bli dyrare om man känner att det visst var ett intresse man vill fortsätta med när man sitter där och vill byta upp sig istället för att ha köpt en bättre kamera med en gång. Återigen tillbaks till mig själv som exempel, så ligger min 400D mest och samlar damm utom enstaka gånger då jag fotar macro (har ett EF-S macro som ju inte passar på 5D2:an). Andrahandsvärdet på en 400D sjönk ju också som en sten när Canon spottade ut 450, 500 och 550 innan nån knappt hann blinka.

Ofta är det så att ju fler funktioner som finns desto jobbigare att hitta rätt i alla menyer och knappar. (gäller dock inte steget 450D till 5D2, jag trivs mycket bättre med reglage och menyer i 5D2).

En fördel med att börja med en avancerad kompakt med bra möjligheter till manuella inställningar är att man med fördel behåller den för storlek/vikt även om man skaffar en dslr.

Nu har ju trådskaparen klart deklarerat att det bara är dslr som gäller för honom så denna diskussion blir ju rent akademisk.

Vi kan väl därför lägga till att om bildkvalitén är det viktigaste så är 5D2 vida överlägsen 550D, 7D och många andra, men den ligger också i en annan prisklass.
Sen hur länge man ska/kan behålla en kamera, det är upp till var och en, det kommer nya modeller hela tiden. Med nya funktioner, bättre brusförhållande, möjlighet till högre ISO mm.

Tror att en Canon 50D eller Nikon D 90 hade varit något för dig ! Dessutom är 50D extremt billig nu och du får massor av pengar över för optik.Canon 7D som någon nämnt är lite overkill för en nybörjare och inga pengar över till bra optik ! MVH.

Tror att en Canon 50D eller Nikon D 90 hade varit något för dig ! Dessutom är 50D extremt billig nu och du får massor av pengar över för optik.Canon 7D som någon nämnt är lite overkill för en nybörjare och inga pengar över till bra optik ! MVH.

Håller med, en lagom nivå pris/prestanda. Inga proffs-grejjor men de håller länge för en nybörjare och avancerad användare. De är ändå möjliga att köra i Gröna Full-Auto läget.

Som någon skrev ovan så är det lätt att glömma datorprogrammen som behövs. Photoshop Elements är en kanonbra programvara som hjälper till med det mesta.

Håller med fullständigt. Man måste ha pengar till objektiv också, gärna även blixt, stativ (monopod och tripod), tillräckligt stor väska och diverse andra tillbehör. Om trådskaparen nu valt att köpa en rätt dyr kamerautrustning på avbetalning kommer han väl knappast att köpa en massa nya objektiv under avbetalningstiden, så det lönar sig att se att man får allt man kommer att behöva nu på samma gång. Angående 7D ännu: Risken finns alltid att man vill ha fullformat efter ett år om bara ekonomin tillåter det, och då står man med sin svindyra cropkamera och vill byta upp sig. Det finns alltid nånting bättre och det kommer alltid nånting nytt. Det gäller att hitta den nivå som passar en själv och ens ekonomi bäst.

Om en kamera känns liten i handen så är det bästa man kan göra att skaffa ett batterigrepp. Det förvandlar även den minsta kameran så den känns som ett ergonomiskt proffshus. Ungefär. Batterigrepp har faktiskt en förbaskat stor betydelse för handhavandet!

Personligen anser jag att alla nybörjarkameror idag är verkligen kompetenta, men om det gäller Nikon skulle jag inte satsa på en billigare modell än just D90 om man vill fynda billiga och bra begagnade objektiv. Själv skulle jag knappast ha bytt upp mig från min enkla D60 till D90 om den hade haft fokusmotor i huset. Jag köpte den mest för att jag kände mig tvungen att uppgradera för att kunna investera i bl.a. ett Nikkor 85/1,8 och få autofokusen att fungera. Sigma 24/1,8 som jag skaffade samtidigt som kameran var inte heller nåt dåligt köp för 200€, men som jag skulle ha fått fokusera manuellt med på D60:an.

Objektiv är fantastiskt mycket roligare att spendera pengar på än kamerahus tycker jag, och just objektiven är den riktiga pengaslukaren i den här hobbyn, inte kamerahusen. Detta gäller speciellt när man märker att man behöver bättre ljusstyrka än kitobjektiven levererar. Det märkte jag tidigt att jag behövde, då de ljussvaga kitobjektiven inte på långt när räckte till i de miljöer jag ville fotografera. Det går helt enkelt inte att få till bra bilder med dem när det är dåligt med ljus (skymning och inomhus rent generellt) då man behöver korta slutartider, och speciellt inte utan blixt. I dagsljus däremot fungerar de alldeles utmärkt. Ett billigt 50/1,8 släpper in 4-10 gånger mera ljus på största bländare än ett vanligt kitobjektiv gör, och det märks på slutartiden och skärpedjupet.

Lycka till med kameraköpet, men glöm inte att satsa på objektiven, de kostar och de är de som skapar störst G.A.S (*)., i alla fall för mig.

(*) Gear Aquisition Syndrome, en nära släkting till bilfeber. Och alla vet ju vad enda botemedlet för bilfeber är... ;-)

Canon 50d med 15-85 för 10990 kr på Rajala, mer kamera och glas för pengarna går inte att få i nuläget.

+1, låter som ett verkligt bra erbjudande, om jag var trådskaparen skulle jag slå till direkt. 15 mm ger trevlig vidvinkel och 85mm är en bra telebrännvidd, zoomen slår inte i botten direkt som den lätt gör på 18-55mm. Lägg ännu till en Sigma 70-200/2,8 och en 50/1,8 så har Romeo du ett monsterpaket. :)

Okey jag är övertygad, blir nog att inhandla en 50d, tack allihopa som har deltagit i diskussionen och tack till alla er för det trevliga bemötandet. Nu ska jag kolla på det JazzBazz rekommenderade och så ska vi se hur trevligt litet kit jag kan få tag på.

En fråga dock, behöver jag ett filter/ett par för att skydda objektiven? Och ett rekommenderat bra telekom objektiv vore vilket? Var inne tidigare på Expert men dom hade inte någon större koll tyvärr.

Okey jag är övertygad, blir nog att inhandla en 50d, tack allihopa som har deltagit i diskussionen och tack till alla er för det trevliga bemötandet. Nu ska jag kolla på det JazzBazz rekommenderade och så ska vi se hur trevligt litet kit jag kan få tag på.

En fråga dock, behöver jag ett filter/ett par för att skydda objektiven? Och ett rekommenderat bra telekom objektiv vore vilket? Var inne tidigare på Expert men dom hade inte någon större koll tyvärr.

Du kan kolla på Canons 55-250 och 70-300 ,båda ganska bra ! Undvik dom billiga Tamron/Sigma.

Om du bor i Stockholmstrakten och funderar på kitet från Rajala (de finns visst i Malmö också) så har de även ett kit med en 50D, ett 17-85/4-5,6 och ett 70-300/4-5,6IS för 12990. Då får du dels en riktigt bra kamera, en hygglig normalzoom (föregångaren till zoomen i det billigare kitet) och en hygglig telezoom. Och fortfarande pengar över i budgeten om du nu skulle vilja en en 430 II eller så.

Väljer du det billigare kitet med bara en zoom så är det värt att titta på Canons 55-250/4.5,6IS vilket skulle kunna vara den mest prisvärda telezoomen som finns just nu. Skarpt och bra IS - och lågt pris.

På Rajala kan du dessutom prata med personalen, ställa frågor och få bra svar! De är lite mer fotohandlare än vad de flesta Expertbutiker är numera.

Nu har jag kollat runt lite och det blir då en 50d 15-85, 55-250, 16gb minne, slingshot väska, 2 filter till objektiven UV filter 58mm/67mm.

Ni pratar om en 70-300, är den att föredra framför 55-250 eller är 55-250:n bättre?

Det är ju mer kamera för priset ifall man tittar på 550D istället för gammla häcken 50D, det ända 50D har att komma med är snabbare serietagning å snabbare slutare, annars är den ju sämre på allt...

550D kan filma, mer pixlar, bättre bracketing ifall man vill hålla på med HDR,

Å vad gäller blixtarna så är 430EX II och som jag kallade den mk2 samma blixt ;)

tillåmed Cyberfoto har med 550D på PRO sidan, så det är ingen dålig kamera, tvärt om, väldigt mycket för pengarna, å då tycker jag lättheten å tanigheten är ett plus...

Det är ju mer kamera för priset ifall man tittar på 550D istället för gammla häcken 50D, det ända 50D har att komma med är snabbare serietagning å snabbare slutare, annars är den ju sämre på allt...
Eller så skulle man kunna påstå att det enda 550D har att komma med är lite högre upplösning och att den kan filma, annars är den ju sämre på allt. 50D har bättre sökare, bättre AF, bättre reglage (t ex de värdefulla C-lägena) osv.

Eller så skulle man kunna påstå att det enda 550D har att komma med är lite högre upplösning och att den kan filma, annars är den ju sämre på allt. 50D har bättre sökare, bättre AF, bättre reglage (t ex de värdefulla C-lägena) osv.

sökaren är bara lite större på 50D, samma täckning så så mycket bättre vet jag inte... samma AF, iaf enligt tekninsk info, en nybörjare har jag svårt att tro att de börjar med C lägen med en gång...

Ta en extra titt på Nikon D90 innan du bestämmer dig..och åk till en affär och känn på modellerna innan du bestämmer dig!

/Martin

sökaren är bara lite större på 50D, samma täckning så så mycket bättre vet jag inte... samma AF, iaf enligt tekninsk info, en nybörjare har jag svårt att tro att de börjar med C lägen med en gång...
Sökaren på 50D är ganska mycket större och har dessutom en riktig prisma, till skillnad från 550D. Att AF skulle vara samma har jag svårt att tro, t ex har väl 550D bara en korslagd AF-punkt. Hur lång tid det tar innan man börjar använda C-lägen är säkert individuellt, men man kanske planerar att ha kvar kamerahuset mer än ett par veckor?

Jag tyckte inte om 550D alls när jag kände på den. Ska till rajala i malmö (40 mil, yay), på fredag. Då ska jag förmodlingen inhandla 50D med 15-85 och 70-300 eller vad det nu va , om dom har kvar paketet. Alternativet om dom rekommenderar 7:dn kanske jag väljer den jag vet inte.

Men så här ser det ut just nu iaf.

Väska, slingshot
Minnes kort 8gb
Blixt 430X II (Om Rajala går att pruta köper jag den där, annars på japan photo då den kostar 500kr mindre)
Kamera 50d/7d (18-55,70-300)
2 st UV filter + 1 POL filter.

Har jag glömt någonting eller verkar detta paket okey?

kamera

eos 550d och nikons d5000 är alla nybörjar (riktiga budget kameror:)
ska du lägga så mycket som 15000 så köp en riktig kamera som du har att växa i i några år, en d5000 kan du ha i 2mån sen kommer du tycka den inte uppfyller dina krav längre

en Nikon D90 med Nikon AF-S 16-85 VR är därför ett mycket bättre val, den har samma sensor som nikons bästa DX (halvformat) kamera, ska du ta bilder på rörliga föremål måste du ha en kamera som klarar högre iso när du kör med kort slutartid, billigare kameror klarar i regel inte detta om du inte är utomhus en solig dag

vill du köra canon så är en 7D helt klart att rekommendera, de billigare toys r us kamerorna ska du hålla dig undan för ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar