Annons

Formatera eller "Radera alla"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
...vilken av dessa metoder är bäst när man tömmer minneskortet i kameran (i mitt fall en 300D)? Någon skillnad verkar det ju vara, i och med att det går mycket fortare att formatera än att radera alla - men kanske det finns andra för- eller nackdelar med att använda den ena eller andra metoden?
 
Jag kan långtifrån besvara din fråga till fullo, men jag har ett tips i ärendet. Jag använder en Olympus C-7070 och brukar göra en hel del av urvalsarbetet och vissa bildbehandlingar direkt i kameran. Då är det ofta praktiskt att skrivskydda de ofta fåtaliga bilder du vill spara och sedan köra kommandot radera alla, för då stannar bara de skrivskyddade bilderna kvar. Sedan kan man fylla på igen, om man vill. När du sedan laddat över kortet till datorn formaterar du om kortet, som då töms helt. Vet inte om detta funkar på EOS 300D, men det är för mig en mycket smidigare metod än att plocka bort varje dålig bild för sig. Sedan måste man förstås jobba vidare i datorn.
MVH
/JK
 
Formatera kortet.. jag får för mej att kortet blir "renare" då.. å hursomhelst läser den ju kortet så slitage tror jag inte du behöver bry dej om villket du änn gör...
 
När du raderar alla så ger du plats för nya kort, dvs. minnespositionen/-adressen för de gamla korten ersätts med de nya korten du knäpper. Formaterar du kortet så raderas all data i minnet och då kan du inte rädda dina foton. I alla fall inte med de här enkla räddningsskivorna som medföljer vissa minneskort när man köper dem. Jag brukar radera ofta och formatera när jag är riktigt säker på vad jag gör.
 
Formaterar när jag har laddat in bilderna i datorn och säkerhetskopierat dem, annars, tar jag bara bort enskilda bilder, jag inte är nöjd med...
 
Bra att veta för den som tror att en formatering av minneskortet rensar bort bilderna helt:

En disk (eller ett minneskort som för datorn / kameran egentligen är detsamma som en disk) innehåller två delar. En filallokeringstabell (en databas över alla filer på disken, dess storlek och på vilka adresser filen finns) och datat som filerna består av.

När man raderar alla bilder tas varje post bort ur filallokeringstabellen.

När man formaterar skapas filallokeringstabellen om från början, men inget egentligt data raderas. För att datat ska försvinna helt från kortet krävs att man skriver över all data på kortet (är man riktigt paranoid görs det flera gånger med slumpmässigt 1:eek:r och nollor).

Med andra ord; lita inte på att en formatering helt rensar kortet, det finns kvar och kan med rätt utrustning och/eller kompetens oftast återskapas.

I praktiken har det kanske ingen större betydelse, men om du tar känsliga bilder (företagshemligheter, roliga bilder med frugan i sovrummet eller vad som helst som du inte vill ska komma ut) så lita inte på att ett kort är "rent" bara för att det är formaterat.
 
Spygg skrev:
...vilken av dessa metoder är bäst när man tömmer minneskortet i kameran (i mitt fall en 300D)? Någon skillnad verkar det ju vara, i och med att det går mycket fortare att formatera än att radera alla - men kanske det finns andra för- eller nackdelar med att använda den ena eller andra metoden?

Jag var på en kurs för en tid sedan som Nikon arrangerade och där framhöll föreläsaren att man definitivt skall formattera kortet i stället för att radera. Det skulle minska risken för felaktigheter vid skrivning till kortet. Jag vet inte om det stämmer men jag har konsekvent gjort så sedan dess och aldrig haft några problem.

//Patrik
 
Jag formatterar alltid och har gjort så hela tiden. Det går snabbare och jag blir av med alla gamla mappar som ligger på kortet annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.