Annons

Fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmythelad

Ny medlem
Hejsan, jag använder en Olympus C310 Zoom. Och jag undrar om någon vet hur man fokuserar på ett motiv, Tex. Om där står en person framför en byggnad, så vill jag att personen ska vara fokuserad, och inte byggnaden. Någon som kan hjälpa mig med det? (Jag vet att det går när man fotar i Macro mode, men jag är ute efter att kunna fota på ca 5-10 meters avstånd)

Det där blir knepigt med en digitalkompakt. Problemet är att den lilla sensorn gör att brännvidderna är så korta vilket ger stort skärpedjup. Med en helfigur på fem meters avstånd är det nog omöjligt att åstadkomma det du vill utan att byta kamera.

Okej, Kan du ge tips på en bra kamera? Inte allt för dyr, är bara 17 så jag har ingen direkt stor ekonomi. Helst en digital systemkamera

En begagnad Canon EOS 300D med medföljande bugetzoom är ett bra val som inte bör kosta skjortan. Nikon D70 är ett annat alternativ, Annars så har du några äldre Canons, D30 & D60 som kan ligga bra till.

Kolla in annonser här på FS eller blocket & fråga om råd här innan du köper något. De äldre Digitala systemkamerorna kan vara lite luriga då deras slutare kan behöva renovering.

//Larsa

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto