Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fokus fel 150-600 sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Flera använder en linjal som är lutad 45 grader och använder live view.
Själv använder jag en mer avancerad och automatiserad mjukvara som heter Reikan FoCal.
 
om det ibland blir j ä t t e f e l så är det väl knappast fråga om microjustetering som behövs. Med microjustering kan man bara åtgärda konstanta fel. Och dessutom ganska små sådans. Jag ser en risk att ditt objektiv är trasigt.

Men som vanligt - lägg upp mågra exempelbilder. Lättare att bedöma utifrån det än från en kort summarisk problembeskrivning.

Jag hade ett objektiv som "spontant" fokuserade helt fel. Det visade sig att fokusmotorn var utsliten.

Petter ...
 
Har flera gånger fått jättefel i fokuseringen på mitt sigma objektiv 150-600.
Jag har en usb-docka till objektivet men funderar på att micro justera i kameran med hjälp utav "live viewern"
Hur hade ni gjort?
tips mottages gärna

Kameran är en Canon 7D MK1 - Kan man få skarpa bilder med den kombon.

https://www.flickr.com/photos/hammarfotose/25159363882/in/dateposted-public/

Har själv byggt den här med gott resultat.

http://petapixel.com/2013/03/12/ghe...tion-tool-for-micro-adjustment-enabled-dslrs/
 
om det ibland blir j ä t t e f e l så är det väl knappast fråga om microjustetering som behövs. Med microjustering kan man bara åtgärda konstanta fel. Och dessutom ganska små sådans. Jag ser en risk att ditt objektiv är trasigt.

Men som vanligt - lägg upp mågra exempelbilder. Lättare att bedöma utifrån det än från en kort summarisk problembeskrivning.

Jag hade ett objektiv som "spontant" fokuserade helt fel. Det visade sig att fokusmotorn var utsliten.

Petter ...

USB-dockan är nog mer än bara mikrojustering. Det är nog mer lik mjukvarukalibrering den gör.
Sen kan man ju mikrojustera vidare i kameran om man vill.

/Stefan
 
För fokuscheck av tele så tycker jag en sedel upptejpad på en vägg en bit bort är bäst, då är det heller inga problem med missad fokuspunkt

I ditt exempel kan det mycket väl vara att fokuspunkten missat målet och satt sig i träden bakom istället. I de flesta fall så är en fokuspunkt bäst på stillastående, på rörligt så kan man ha en punkt med supportpunkter tex dynamiskt 9 punkter, mer än så använder jag aldrig
 
flera sätt

jag skulle ställa in på några brännvidder, ex 200 och 600 och sedan för varje göra 3 referensbilder på ett fast föremål i bra ljus. Stativ naturligtvis! Behöver nog fler tagna än 1 för att vara säker på att det blir just en referensbild... Använd gärna också blixt för att frysa om du har en bra

a) Autofocus via spegeln
b) Autofocus via livewiew
c) Manuellt inställd focus via liveview och max förstoring på kamera skärmen

När man kalibrerar/micro justerar så är det egentligen för autofocus via spegeln man gör det. Autofocus via liveview mäter direkt på sensorn så det ska "bli rätt" om det inte är något problem med linsen

b bilden är därför referens och är det skillnad mellan a och b bilden då ligger det nära att micro justering behövs.

Blir både a och b bilderna inte skarpa utan det under manuell inställning, c som det blir bäst kan man nog ana att något är skumt.

Vet inte hur du tar dina bilder men det finns flera lägen för fokusering. Det som är bäst med ett långt tele är när focus kontinuerligt ändrar på sig, dvs när avtryckaren är halvt nedtryckt.
 
Jag tror du ska kalibrera objektivet före du ska mikrojustera kameran om du nu ändå har möjlighet till det. Tillvägagångssättet är detsamma, men du behöver många fler punkter.
 
Flera använder en linjal som är lutad 45 grader och använder live view.

Försök absolut inte använda fasmätning och sikta på någon slags lutande linjal, du kommer att trimma fel... Det beror på att AF-sensorerna sträcker sig en bra bit utanför 'boxarna' som du ser i sökaren och därför fokuserar kameran på linjalen närmare dig än du tänkt dig.
Du behöver ett plant mål att sikta på (t.ex. en stående tändsticksask), sen kan linjalen iofs ligga bredvid så du ser var fokus faktiskt hamnar.
Ett papper med finstilt text upptejpat på väggen en bit bort är nog bäst, sen får man justera AFMA stegvis och ta flera bilder på varje inställning för att hitta optimal justeringsfaktor. En viss liten spridning får du acceptera mellan bilderna men det ska förstås inte vara jättehopp.
Och jobbar du med 600mm i ett halvskumt rum så kommer skakningsoskärpan att spöka även om du använder stabilt stativ, självutlösare och spegellåsning (och förstås avstängd stabilisering).. Det här ska man nog göra i solsken :)
/erik
 
Gjorde ett album nu med bara det objektivet, vissa skarpa vissa oskarpa, ska det va så? sökarbilden hoppar nått enormt ibland någon mer som har så?

https://www.flickr.com/photos/hammarfotose/albums/72157664965330071

IMG_6387 och IMG_6037 är ju helt klart oskarpa, men jag ser inte fokus någonstans i de bilderna så det verkar inte vara af-problem.

Du skriver att sökarbilden hoppar. Har du verkligen bildstabiliseringen påslagen på objektivet?
På långa brännvidder så är det ju svårt med handhållet. Sökarbilden 'hoppar' om inte stabiliseringen är aktiv. Eller menar du att sökarbilden hoppar mer än så? Kan stabiliseringen ha kommit i 'otakt' på något vis. Hittar inget om stabilisering i exif data till bilderna.

Petter...
 
Gjorde ett album nu med bara det objektivet, vissa skarpa vissa oskarpa, ska det va så? sökarbilden hoppar nått enormt ibland någon mer som har så?

https://www.flickr.com/photos/hammarfotose/albums/72157664965330071

Hej!

Skall jag vara ärlig tror jag inte det här har ett dugg med objektivet att göra :)

Ta den första bilden, som ju kallas "focus wrong" och det är precis vad det är. Hjortarna är ett pyttelitet motiv mitt i bilden och autofokusen har fokuserat på gräset hitom hjortarna eftersom det finns en massa linjer där med kontrast - mumma för en autofokus.

Majoriteten av de här bilderna är sådana där det helt enkelt är sjukt svårt för autofokusen att veta vad det är du vill ha fokus på. Plus att några (som IMG_6387) i mina ögon ser ut att ha lite skakningsoskärpa - har du använt stativ eller enbensstativ? Eller ta en bild som IMG_6204 där svanens kropp och hans lilla bogvåg är superskarpa, men huvudet lite mjukt - förmodligen rörelseoskärpa på huvudet (fåglar rör sig sjukt snabbt och knyckigt och det kan krävas 1/2000 - 1/4000 för att få vettig skärpa i rörelser)

Lite grovt skulle man kunna säga att svanarna är ganska skarpa medan hjortarna är oskarpa. Utöver skillnaden i motiv finns det ett par andra stora skillnader: a) avstånd och b) ljus. Bilder tagna på stora avstånd i mjukt ljus blir helt enkelt inte speciellt skarpa hur bra objektiv du än skaffar. Medan bilder tagna på relativt nära håll i skarpt ljus blir skarpa nästan vilket objektiv man än använder :)

Visst kan det finnas något fokusfel i ditt objektiv, men inget jag ser i exempelbilderna pekar på att det är det som är problemet.
 
Gjorde ett album nu med bara det objektivet, vissa skarpa vissa oskarpa, ska det va så? sökarbilden hoppar nått enormt ibland någon mer som har så?

https://www.flickr.com/photos/hammarfotose/albums/72157664965330071


Det verkar inte vara något problem med objektivet. Börja inte kalibrera och sånt om du inte är helt säker på att det finns något problem. Det är ganska ovanligt att det behövs överhuvudtaget. Det är nog snarare långt avstånd och dålig kontrast som gör vissa bilder oskarpa.
//
 
Tänk på att den här regeln med skärpedjup en tredjedel framför och två tredjedelar bakom gäller inte på de här korta avstånden som det är frågan om när du kalibrerar.
Skärpedjupet fördelar sig i stort sett lika runt fokuspunkten.

Micke.
 
Tack för alla svar tankar och åsikter, nu har jag ju inte fotat med 600mm innan det längsta jag har fotat med har varit 200mm.
Jag kör vidare ett tag utan att röra några fokus justeringar, kan mycket väl vara jag som är problemet så jag får använda det lite mer så jag blir mer van.

Ang stabiliseringen så är den på, ja hela sökaren hoppar som att stabiliseringen inte hänger med några millisekunder.
 
Tack för alla svar tankar och åsikter, nu har jag ju inte fotat med 600mm innan det längsta jag har fotat med har varit 200mm.

Jag kör vidare ett tag utan att röra några fokus justeringar, kan mycket väl vara jag som är problemet så jag får använda det lite mer så jag blir mer van.

Utan att på något sätt vilja förolämpa dig skulle jag tro att vi där har hittat den komponent i systemet som är mest behov av kalibrering :)

Allvarligt: Att fota med långt tele är precis som allt annat inom foto - man får bättre resultat med lite träning. Med tiden kommer du ganska direkt se när det kommer att funka och när resultatet troligen blir mindre bra. Tänk på att du får en väldig massa extra luft mellan dig och motivet med ett 600 mm jämfört med ett 200 mm. Luft som innehåller en massa ljusbrytande vatten och som rör sig ... Plus att det som sagt ofta är svårt för en autofokus att veta vad det är du vill ha fokus på. Fotar man en hjort på ett par hundra meters håll är den så liten del av motivet att en fokuspunkt att "se" inte bara hjorten utan gräset framför den eller träd bakom den och autofokus hugger på de saker som har mest kontrast.

Ang stabiliseringen så är den på, ja hela sökaren hoppar som att stabiliseringen inte hänger med några millisekunder.

Tänk på att stabilisering normalt jobbar så att den så att säga "återställs till noll" innan den börjar stabilisera för en ny bild, dvs den flyttar tillbaka linselementen till utgångspunkten och börjar om igen. Just den saken innebär ofta att hela bilden knycker till.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar