Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Focus free"

Produkter
(logga in för att koppla)

ahd

Aktiv medlem
Vill inte på något sätt provocera någon men hur kan man framhålla att en kamera inte kan fokusera? Fotograferade detta i en butik utomlands när en vakt kom och pekade finger åt mig... de kanske inte ville skylta med det i alla fall...
 

Bilagor

  • focusfree.jpg
    focusfree.jpg
    32 KB · Visningar: 420
Focus Free är väl kameror som är för billiga för att ha autofocus, men som ändå vill låtsas som att de kan något (begreppet har funnits länge). Oftast är ju i och för sig bilderna från dylika kameror helt befriade från skärpa, så det stämmer ju ...
 
Att "Focus Free" står i en grön cirkel är också en psykologisk grej (tänk blyfri, freonfri, giftfri).

Dessa kameror brukar ha en enkel menisklins, oftast vidvinkel med liten öppning för att ge så stort skärpedjup som möjligt. Fokuseringen är alltså fast inställd på runt sex meter, och resten får man lita på skärpedjupet till.

De duger som en förstakamera till en sjuåring, eller att köpa i nödfall för billig peng om man glömt sin egen kamera hemma.
 
Det är möjligt att ha fokusfria kameror/objektiv. Det finns tex många kikare som är konstruerade så. Du har fokus från 1.5m->infinity

Se dropparna på fönstret i bilen och samtidigt ha fokus på träden långt borta. Passar säkert utmärkt till de som bara är intresserade för point-and-shoot.
 
andewid skrev:
Det är möjligt att ha fokusfria kameror/objektiv. Det finns tex många kikare som är konstruerade så. Du har fokus från 1.5m->infinity

Se dropparna på fönstret i bilen och samtidigt ha fokus på träden långt borta. Passar säkert utmärkt till de som bara är intresserade för point-and-shoot.

Grejen med kikaren är väl att du själv får agera autofokus? När du tittar på dropparna på fönstert så fokuserar dina ögon på dessa. För att sedan fukusera om när du tittar på trädet långt bort.
 
Tawi skrev:
Grejen med kikaren är väl att du själv får agera autofokus? När du tittar på dropparna på fönstert så fokuserar dina ögon på dessa. För att sedan fukusera om när du tittar på trädet långt bort.
Nej. Tar du en bild så får du fokus överallt. På båten föredrog jag dessa typer av kikare. Vid tex dåligt väder är det lättare att missa nått märke eller pinne eller så om du måste fokusera om för att se den.
 
Bild tagen med F/8, ca 30-40cm ifrån fläkten. Fokus var på texten på fläkten. Skärpan är visserligen inte speciellt bra på husen och träden bakom. Men å andra sidan är inte objektivet gjort för "focus free" heller :)
 

Bilagor

  • f8.jpg
    f8.jpg
    52.3 KB · Visningar: 292
I en kamera ja, i och med den lilla bländaröppningen vilket ger ett väldigt stort skärpedjup. Men funkar det exakt på samma sätt i en kikare där man vill ha in så mycket ljus som möjligt? De kikare jag har måste jag fokusera om kikaren för att få skärpa på nära respektive långt håll. Men då har jag inga super kikare heller.
 
Tawi skrev:
I en kamera ja, i och med den lilla bländaröppningen vilket ger ett väldigt stort skärpedjup. Men funkar det exakt på samma sätt i en kikare där man vill ha in så mycket ljus som möjligt? De kikare jag har måste jag fokusera om kikaren för att få skärpa på nära respektive långt håll. Men då har jag inga super kikare heller.

Jodå, det går i en kikare också, och de är tillräckligt ljusstarka. Iaf de som jag använt =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.