Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fortsätter lite på spaningsplanstemat. Här med en SR-71:a i pension på Natioanal Air and space museum, Washington DC.
 

Bilagor

  • pict4609.jpg
    pict4609.jpg
    57.7 KB · Visningar: 760
Fick ett besök av en F-16 när jag stod på en is i Norge. Lämpligt nog så var jag där i andra flygrelaterade ärenden. Nyfikna kan ta en till på:
soaring.carlinphoto.net/vaga_2006
 

Bilagor

  • pict0778_web.jpg
    pict0778_web.jpg
    46 KB · Visningar: 655
Vet inte hur väl det här passar i sammanhanget, men är iaf en motorgondol från Graf Zeppelin. (Det dåliga skicket beror på att den förvarades i en lada i många år efter att luftskeppet skrotades 1940.)
 

Bilagor

  • 21_crw_1931.micro.jpg
    21_crw_1931.micro.jpg
    38.5 KB · Visningar: 668
Senast ändrad:
Var förbi flygvapen museiet under påskhelgen. Det finns många fina pärlor att fotografera där.

Vi börjar med en Klemm 35. En otroligt härlig öppen kärra. Mandommsprovet för piloter är att flyga till Gotland med en sådan maksin.
 

Bilagor

  • klemm_35.jpg
    klemm_35.jpg
    51.4 KB · Visningar: 565
Och det manligaste som SAAB tillverkat J35 Viggen, här i en underbart motljus.
 

Bilagor

  • pict0965_web.jpg
    pict0965_web.jpg
    50.4 KB · Visningar: 552
Eftersom det är flygrelaterat är det väl OK att vara en "Messerschmidt"? :)

Viggens typnummer är 37, inte 35. Och om det är jaktversionen heter den dessutom JA 37.
/Arne Besservisserschmidt

Edit//Efter att ha tittat på dina övriga bilder misstänker jag att det är den röda viggen du fotat i motljus. I så fall är det en AJS 37.
 
Senast ändrad:
Arne S skrev:
Eftersom det är flygrelaterat är det väl OK att vara en "Messerschmidt"? :)

Viggens typnummer är 37, inte 35. Och om det är jaktversionen heter den dessutom JA 37.
/Arne Besservisserschmidt

Edit//Efter att ha tittat på dina övriga bilder misstänker jag att det är den röda viggen du fotat i motljus. I så fall är det en AJS 37.
Messerschmidt2:

JA betyder Jakt Attack, inte bara jakt.
JAS 39 Gripen betyder Jakt Attack Spaning förstås.

Finns det någon JAS 37 Viggen, jag har inte sett ngn (bara AJS)? Ordningen på bokstäverna kanske inte betyder ngt.
 
andgi skrev:
Vet inte hur väl det här passar i sammanhanget, men är iaf en motorgondol från Graf Zeppelin. (Det dåliga skicket beror på att den förvarades i en lada i många år efter att luftskeppet skrotades 1940.)

Den kanske har brunnit?, det blev ju inte mycket kvar av kroppen iallafall efter den stora branden vid landningen i NY.
 
iSolen.se skrev:
Den kanske har brunnit?, det blev ju inte mycket kvar av kroppen iallafall efter den stora branden vid landningen i NY.

Nä, det var Hindenburg (LZ-129) som brann upp i Lakehurst och jag tror inte att det finns någon större del bevarad av LZ-129 - allt som fanns kvar såldes som skrot. Graf Zeppelin (LZ-127) och Graf Zeppelin II (LZ-130) skrotades båda 1940.
 
andgi skrev:
Nä, det var Hindenburg (LZ-129) som brann upp i Lakehurst och jag tror inte att det finns någon större del bevarad av LZ-129 - allt som fanns kvar såldes som skrot. Graf Zeppelin (LZ-127) och Graf Zeppelin II (LZ-130) skrotades båda 1940.

Messerschmitter! :)
 
iSolen.se skrev:
Messerschmidt2:

JA betyder Jakt Attack, inte bara jakt.
JAS 39 Gripen betyder Jakt Attack Spaning förstås.

Finns det någon JAS 37 Viggen, jag har inte sett ngn (bara AJS)? Ordningen på bokstäverna kanske inte betyder ngt.

Hej Ola!

Jodå, ordningen har viss betydelse. AJ 37 hade Attack som primär uppgift men kunde sekundärt även användas för att lösa begränsade jaktuppdrag. JA 37 var då tvärtom, och eftersom den kom i tjänst flera år senare var den ju även generellt sett modernare.

AJS 37 då? Från början en AJ 37 eller SH 37 (spaning/havsövervakning) som modifierades för att kunna lösa även attackuppdrag och vissa jaktuppdrag.
Det fanns även en SF37 (spaning/foto). Även en del av dess modifierades till AJS 37. Det fanns också en SK 37 som var en tvåsitsig version huvudsakligen avsedd för skolning men som även kunde lösa andra uppdrag. Vissa av dessa byggdes sedan om till SK 37E som var avsedda för telekrigföring.

När det gäller JAS 39 däremot är det inte så att ordningen spelar någon roll, den kan användas för kvalificerade uppdrag av alla typerna, är ett s.k. multi-roll-flygplan.

Edit// Ändrat lite fakta.
 
Senast ändrad:
Kom på att jag kan bidra med en bild på en Hkp 10 också, men annars så är det ganska tunnsått med flygbilder för min del.
 

Bilagor

  • crw_5914.crop.micro.jpg
    crw_5914.crop.micro.jpg
    19 KB · Visningar: 634
Arne S skrev:
Hej Ola!

Jodå, ordningen har viss betydelse. AJ 37 hade Attack som primär uppgift men kunde sekundärt även användas för att lösa begränsade jaktuppdrag. JA 37 var då tvärtom, och eftersom den kom i tjänst flera år senare var den ju även generellt sett modernare.

AJS 37 då? Från början en AJ 37 eller SH 37 (spaning/havsövervakning) som modifierades för att kunna lösa även attackuppdrag och vissa jaktuppdrag.
Det fanns även en SF37 (spaning/foto). Även en del av dess modifierades till AJS 37. Det fanns också en SK 37 som var en tvåsitsig version huvudsakligen avsedd för skolning men som även kunde lösa andra uppdrag. Vissa av dessa byggdes sedan om till SK 37E som var avsedda för telekrigföring.

När det gäller JAS 39 däremot är det inte så att ordningen spelar någon roll, den kan användas för kvalificerade uppdrag av alla typerna, är ett s.k. multi-roll-flygplan.

Edit// Ändrat lite fakta.
Mycket intressant läsning! Det tackar jag för.
Men är det inte så att det även fanns ett AJFS 37?
 
Scratchen skrev:
Mycket intressant läsning! Det tackar jag för.
Men är det inte så att det även fanns ett AJFS 37?

Jo, man brukade väl benämna de före detta spaningsversionerna för AJSH resp. AJSF efter att de modifierats, men det är möjligt att det bara var interna benämningar. Om det var "officiella" beteckningar vet jag inte. Fasen vad minnet sviker nu...:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.