Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Mera flygmaskiner

Jan Emanuelsson skrev:
Ett besök utanför portarna på jobbet...

Härligt, Jan. Kul att se att flyget lever på Ljungbyhed fortfarande. Inte utan att man längtar tillbaka då och då.. Är det en av TFHS nya maskiner man ser i bakgrunden?
 
ESDA

Jo nog låter det fortfarande i Ljungbyhed. Och det stämmer, det är en sirrus i bakgrunden... Bifogar ett utsnitt av inta allra bästa kvalité...
 

Bilagor

  • sirrus.jpg
    sirrus.jpg
    44.6 KB · Visningar: 585
Tiger Moth x3

Tre Tiger Moth i formationsflygning vid "Roll out" från Flygmuséet i Västerås 2005-05-22
 

Bilagor

  • crw_8488-400.jpg
    crw_8488-400.jpg
    43.8 KB · Visningar: 803
Halloj,

Vilka flyguppvisningar under sommaren har ni tänkt besöka? Några tips kanske? Själv har jag bokat flygbiljetter till Farnborough 22-23/7 så nu gäller det bara att försöka fixa ett Sigma 50-500 objektiv så är man redo :)
 
The 29th FAI World Gliding Championships will be held at Ekeby Airfield in Eskilstuna, Sweden from May 28th – June 18th 2006. On this web site you will find useful information about the Championships.


http://www.wgc2006.se/
 
WM hemsidan är tyvärr inte riktad till oinvigda besökare, jag har försökt att påverka webmastern men det är helt omöjligt.

Det är alltså Segelflyg WM som går av stapeln på Ekeby(Eskilstuna) i mitten på juni.
Segelflygtävlingar är tyvärr inte optimerade för åskådare, banorna och flygtiderna är långa och man förstår egentligen inte så mycket av vad som händer.

Men för den intresserade så finns det några punkter som är kul att beskåda.
- Varje morgon är det Briefing, denna är troligtvis inte tillgänglig för ickepiloter pga utrymmes brist.
- Men strax därefter är det utdragning av flygplan. Bara man inte står direkt i vägen så kan man följa processen på nära håll.
- När allt är uppstället och klart så är det fullt möjligt att röra sig runt flygplanen och prata med de piloter som har tävlingsnerver nog.
- Sedan går starten och man ser inget av startfältet på många timmar.
- Det som är mest spektakulärt är målgången. kärrorna kommer ofta i högfart på låg höjd och dessutom så dumpas det ca 200l vatten som lägger sig som en snygg rök.

Lite inspirationsbilder kan man få ifrån:
http://www.whiteplanes.com/gliders1.htm
 
Jag har planerat att åka till F7 Såtenäs 2006-06-18, http://www.f7.mil.se/article.php?id=14802
och till Dala-Järna som Fredrik tipsade om. Jag har varit på flygfesten i Dala-Järna 2 gånger förut och det har varit sevärt.

Jag var på F7 för 6 år sedan då F7 firade 60årsjubileum. Uppvisningarna avslutades med en mäktig överflygning på låg höjd med allt flygande som fanns på F7 den dagen.
 
Flygmaskiner är ju kul, så jag lägger väl in några bidrag! :)

Tyvärr ingen höjdarkvalle på bilden, men en lite sällsynt maskin i Sverige; A-10 Thunderbolt.

Kändes lite obekvämt att ta bilden och stå mitt framför en 30mm Gatling...
 

Bilagor

  • a04 12.jpg
    a04 12.jpg
    46.1 KB · Visningar: 455
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.