Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Flygintresserade på fotosidan..
- Trådstartare Soulfinder
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Nome Nescio
Aktiv medlem
Nome Nescio
Aktiv medlem
Nome Nescio
Aktiv medlem
Nome Nescio
Aktiv medlem
Jag har några fler bilder på:
http://soaring.carlinphoto.net/Pask_2006/10460416/index.html.
Om det är någon som är intresserad av en fototur ned till Linköping så hängar jag gärna på. Inträdet är gratis så det är bara en fråga om transportkostnad.
http://soaring.carlinphoto.net/Pask_2006/10460416/index.html.
Om det är någon som är intresserad av en fototur ned till Linköping så hängar jag gärna på. Inträdet är gratis så det är bara en fråga om transportkostnad.
Arne S
Aktiv medlem
Eftersom det är flygrelaterat är det väl OK att vara en "Messerschmidt"?
Viggens typnummer är 37, inte 35. Och om det är jaktversionen heter den dessutom JA 37.
/Arne Besservisserschmidt
Edit//Efter att ha tittat på dina övriga bilder misstänker jag att det är den röda viggen du fotat i motljus. I så fall är det en AJS 37.
Viggens typnummer är 37, inte 35. Och om det är jaktversionen heter den dessutom JA 37.
Edit//Efter att ha tittat på dina övriga bilder misstänker jag att det är den röda viggen du fotat i motljus. I så fall är det en AJS 37.
Senast ändrad:
iSolen.se
Guest
Messerschmidt2:Arne S skrev:
Eftersom det är flygrelaterat är det väl OK att vara en "Messerschmidt"?
JA betyder Jakt Attack, inte bara jakt.
JAS 39 Gripen betyder Jakt Attack Spaning förstås.
Finns det någon JAS 37 Viggen, jag har inte sett ngn (bara AJS)? Ordningen på bokstäverna kanske inte betyder ngt.
iSolen.se
Guest
andgi skrev:
Vet inte hur väl det här passar i sammanhanget, men är iaf en motorgondol från Graf Zeppelin. (Det dåliga skicket beror på att den förvarades i en lada i många år efter att luftskeppet skrotades 1940.)
Den kanske har brunnit?, det blev ju inte mycket kvar av kroppen iallafall efter den stora branden vid landningen i NY.
Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
Viggen
Det finns AJS 37, eller fanns för den finns ju inte i försvaret längre...
Det finns AJS 37, eller fanns för den finns ju inte i försvaret längre...
andgi
Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Den kanske har brunnit?, det blev ju inte mycket kvar av kroppen iallafall efter den stora branden vid landningen i NY.
Nä, det var Hindenburg (LZ-129) som brann upp i Lakehurst och jag tror inte att det finns någon större del bevarad av LZ-129 - allt som fanns kvar såldes som skrot. Graf Zeppelin (LZ-127) och Graf Zeppelin II (LZ-130) skrotades båda 1940.
iSolen.se
Guest
andgi skrev:
Nä, det var Hindenburg (LZ-129) som brann upp i Lakehurst och jag tror inte att det finns någon större del bevarad av LZ-129 - allt som fanns kvar såldes som skrot. Graf Zeppelin (LZ-127) och Graf Zeppelin II (LZ-130) skrotades båda 1940.
Messerschmitter!
andgi
Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Messerschmitter!
Jepp, men luftskepp råkar vara ett i raden av mina knäppa fritidsintressen och då går det som det går..
Arne S
Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Messerschmidt2:
JA betyder Jakt Attack, inte bara jakt.
JAS 39 Gripen betyder Jakt Attack Spaning förstås.
Finns det någon JAS 37 Viggen, jag har inte sett ngn (bara AJS)? Ordningen på bokstäverna kanske inte betyder ngt.
Hej Ola!
Jodå, ordningen har viss betydelse. AJ 37 hade Attack som primär uppgift men kunde sekundärt även användas för att lösa begränsade jaktuppdrag. JA 37 var då tvärtom, och eftersom den kom i tjänst flera år senare var den ju även generellt sett modernare.
AJS 37 då? Från början en AJ 37 eller SH 37 (spaning/havsövervakning) som modifierades för att kunna lösa även attackuppdrag och vissa jaktuppdrag.
Det fanns även en SF37 (spaning/foto). Även en del av dess modifierades till AJS 37. Det fanns också en SK 37 som var en tvåsitsig version huvudsakligen avsedd för skolning men som även kunde lösa andra uppdrag. Vissa av dessa byggdes sedan om till SK 37E som var avsedda för telekrigföring.
När det gäller JAS 39 däremot är det inte så att ordningen spelar någon roll, den kan användas för kvalificerade uppdrag av alla typerna, är ett s.k. multi-roll-flygplan.
Edit// Ändrat lite fakta.
Senast ändrad:
Scratchen
Aktiv medlem
Mycket intressant läsning! Det tackar jag för.Arne S skrev:
Hej Ola!
Jodå, ordningen har viss betydelse. AJ 37 hade Attack som primär uppgift men kunde sekundärt även användas för att lösa begränsade jaktuppdrag. JA 37 var då tvärtom, och eftersom den kom i tjänst flera år senare var den ju även generellt sett modernare.
AJS 37 då? Från början en AJ 37 eller SH 37 (spaning/havsövervakning) som modifierades för att kunna lösa även attackuppdrag och vissa jaktuppdrag.
Det fanns även en SF37 (spaning/foto). Även en del av dess modifierades till AJS 37. Det fanns också en SK 37 som var en tvåsitsig version huvudsakligen avsedd för skolning men som även kunde lösa andra uppdrag. Vissa av dessa byggdes sedan om till SK 37E som var avsedda för telekrigföring.
När det gäller JAS 39 däremot är det inte så att ordningen spelar någon roll, den kan användas för kvalificerade uppdrag av alla typerna, är ett s.k. multi-roll-flygplan.
Edit// Ändrat lite fakta.
Men är det inte så att det även fanns ett AJFS 37?
Jan Emanuelsson
Aktiv medlem
Arne S
Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Mycket intressant läsning! Det tackar jag för.
Men är det inte så att det även fanns ett AJFS 37?
Jo, man brukade väl benämna de före detta spaningsversionerna för AJSH resp. AJSF efter att de modifierats, men det är möjligt att det bara var interna benämningar. Om det var "officiella" beteckningar vet jag inte. Fasen vad minnet sviker nu...