ANNONS
Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Soulfinder skrev:

Men Men så svänger den och börjar taxa mot bana 1

Alla plan innan har gått på Bana 2 :)

Retsamt!

Man lär av sina misstag heter det, och nu har du lärt dig att stora kärror ofta begär långa banan. Ännu en anledning att investera i en scanner om man planerar fler spottingsessioner.

Fin bild hur som helst!
 
Att det är en MIG är inte svårt att se, siffrorna har jag dålig koll på.
13 hade propeller och 21 vet jag hur den ser ut.

så MIG 15,17 eller 19 är det.

Fast det var ju nått lurt så det är säkert en kopia från någon annan tillverkare.
 
MIG-15 eller 17 båda såg väldigt lika ut, tror MIG-17 var en uppgradering av MIG-15 ny motor och beväpning mm.

Var togs bilden?

//Fredrik
 
Freddde skrev:
MIG-15 eller 17 båda såg väldigt lika ut, tror MIG-17 var en uppgradering av MIG-15 ny motor och beväpning mm.

Var togs bilden?

//Fredrik

Jag tänkte få lite liv i tråden, därför denna lilla övning. Ger ej svaret ännu utan väntar lite med det.
Bilden är tagen i Peenemünde. före detta DDR och platsen för utprovning av V-raketerna under 2:a världskriget, sedermera en WP-bas under kalla kriget.
Mvh/Göran
 
Voxa skrev:
Ville kolla om just ni flygfreaks kan säga vad detta är för ett plan? Jag hade en frågesport på min sida omkring denna bild. Frågan är lite lurig . . . .
Försök alltså att gissa vad detta plan har för namn + beteckning (utan att fuska - det vore att lura sig själv).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=470970&target=_blank

Mvh/Göran

Lurig, ja. Men för mig ser det ut som en MIG-15. Finns en detalj i bilden som gör att jag utesluter MIG-17. Men..jag har haft fel förr!
 
Arne S: Intressant, vad är det som gör att du utesluter 17? Kanske är samma grej som fick mig att tro att det var 17 isf 15 :p
 
FiLM) (Toba skrev:
Arne S: Intressant, vad är det som gör att du utesluter 17? Kanske är samma grej som fick mig att tro att det var 17 isf 15 :p

Inte omöjligt...för jag tror att jag har fel. Får man ändra sig trots att man avgett svar eller är det som Jeopardy? :)

Det är förmodligen en MIG-17. Det tror jag pga det lilla luftdataintaget/pitotröret som finns ovanför 9:an på bilden. Det finns inte på "normala" versioner av MIG-15. Men osvuret är bäst.
 
Hehe, det var just den grejen, som nog är ett pitorör, som gjorde att jag trodde på 17. Har för mig att den 15 som stod på Flygvapenmuseumet inte hade den. Dock så ska det väl tilläggas att jag inte är helt säker...
Synd att den 15:en har börjat haverera av sig själv och att de inte har pengar att fixa den. Skulle vara fin med den brevid en silverfärgad Tunna :)
 
Jag är imponerad av era kunskaper. Det är en Mig-15 . . . eller Mig-17. Jag har svaret därför att under maskinen fanns en skylt. Det luriga är att maskinerna är så lika. Mig 17 är en utvecklad Mig-15 med bättre aerodynamik och annan motor. Själv har jag inte stenkoll på detta. När man surfar på nätet så finner man delvis samma billder om man söker på den ena och den andra. Vet inte säkert hur man exteriört ser skillnaden.
Ni får lite mer tid.
Mvh/Göran
 
Ska klicka upp din bild på jobbet och se om någon av killarna knäcker det. Har du fler bilder? Det är inte lätt att identifiera på den bilden du länkar till då man bara ser en del av maskinen. Men jag håller en 50-öring på att det är en MIG-17 FRESCO.
 
Jag har utvecklat ett intresse för att fota flygplan, men jag är ingen flightspotter. Ser inget kul i det, men däremot i att fota snygga plan.

mvh

Fredrik
 
OK, kan inte hjälpa att ett brinnande intresse från min gröna ungdom sitter i. Är barnsligt förtjust i dessa fåglar och har flugit själv, fast inte så fort . .

Om fotot; tycker du inte att planet är vackert?
/Göran

PS. Jag skall rota lite i filerna och se om där inte fanns fler bilder. DS
 
Fanns ingen bra bild, tyvärr. Jag lägger ut svaret i morgon.
/Göran

PS. Tror också som Arne att pitotröres placering är skillnaden, dvs nyckeln till svaret. DS
 
Ok,ska bli kul att se svaret.
Och visst är det något speciellt med flygplan från den tiden. Den är väl från början/mitten av 50-talet, i stort sett samtida med vårt eget gamla Draken alltså.

Ang. det lilla röret tror jag att det är för att inhämta någon form av luftdata. Att ha pitotröret placerat där skulle sannolikt ge för stort s.k. platsfel. Vill minnas att pitotröret sitter ute i vingspetsen på dessa "reliker".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.