Annons

Flygintresserade på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)
Utflykt till Arlanda flygplats.

Jag föreslår att vi träffas lördagen 10 september kl 06.00 ute på Arlanda på parkeringen vid "Spottingpaviljongen" för att därifrån ta oss till en bra plats (om inte bana 3 används)

Jag bor själv i Kungsängen och har bil så jag kan
hämta folk på vägen Kungsängen-Rotebro-Arlanda.

Jag håller på att ordna en bokningsfunktion.


Här ligger spottingpaviljongen:

http://www.g-kraft.com/spotting.php?cmd=spottingplats&id=8

/Johan Ringblom
 
Soulfinder skrev:
Om någon vet ett bra sätt att ta reda på vilken bana dom flyger på innan man åker dit skulle jag
vara väldigt glad...


Kul att det vart en sådan respons på tråden
samt att se alla bilder som ni har tagit..


/Nicklas

Hej.

I regel används båda paralellbanorna samtidigt. En för start och en för landning.

Bana 1 används för det mesta för starter, som då sker på 19R (norrifrån). Vid för mycket medvind används 01L (söderifrån).

Bana 2 används i regel för lättare flyg. Aldrig några landningar bana 08 eller starter bana 26 dock.

Bana 3, mest landningar som alltid sker mot vinden. Aldrig några starter 01R.

Karta över Arlanda:
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/ES_AD_2_ESSA_2-1_en.pdf

Trevlig helg!
 
Skyhawk skrev:
I regel används båda paralellbanorna samtidigt. En för start och en för landning.

I regel är nog att ta i.

Parallellbanorna (01L/19R samt 01R/19L) används vid högtrafik, vilket definieras som 57 rörelser / timme (1 rörelse = en start eller landning).

Detta är oftast på morgnarna 07-09 samt på eftermiddagnara 16-19. Vissa dagar i veckan görs underhåll på någon av banorna, då dessa regler frångås någon timme (Passa på!).
 
Jag lyckas tyvärr inte hitta någon detaljerad information om flygdagen i Vallentuna den 4 september.

Var någonstans ligger flygfältet? Såvitt jag kunde se hos Eniro finns det två flygfält i Vallentunatrakten.
 
Johan Ringblom skrev:
Mellan Vallentuna och Upplands-Väsby.

Så om jag kör från Väsby mot Vallentuna hittar jag det? Jag har för mig att jag kört där förut och inte sett något flygfält, men jag kanske bara inte tänkt på det ...
 
Hej Nicklas! Jag är en flygintresserad kärring på 45 och som tycker det är kul att vara på flyguppvisningar. Har sett JAS, Viggen, Spitfire, SK-16 mm. Och jag tycker det är kul att se vad dom går för och intressant vad dom användes till.
 
Flyg/foto intresserad

Jag är oxå mycket flygintresserad. Har varit på Arlanda ett par gånger och fotograferat flygplan.

Skulle vara kul att ha följt med till Arlanda på Lördag. Hade faktiskt tänkt att åka dit under dagen, eftersom min sambo och nyfödda dotter skulle få följa med. Hon måste lära sig att tycka om flygplan i tid. ;)

Får se om man hänger med eller inte.

/Magnus
 
Hade jag bara bott på baksidan ;) så hade jag mer än gärna gått upp i svin-ottan för att träffas ute på ARN. Det dröjer några dagar innan jag skall dra till Estokolmo. Troligtvis blir det i veckan efter träffen.
Men ha så trevligt, ni som åker dit ut!

Doften av JetA1, kaffe&bulle från Pressbyrån i kombination med en vacker höstmorgon är svårslaget!! :)
 
Var ute på Arlanda i Helgen(Lördags), vi satt och spanade/väntades på Malaysian airlines 747, alla plan landade på 1:an och startade på 2:an..

Vi hittade en perfekt Spot för starter på 2:an till vänster om patria Air

Först så missade vi 747:ans Landning med 10 min
(den Flyger över oss när vi sitter i bilen vid eurostop, den skulle ju vara 15 min sen och då hade vi ju hunnit. Fast nu kom den i tid.)

I vilket fall här så sitter vi där vid 2:an på våran kulle och tittar på 737:eek:r och MD-80/81/82 osv..

Vinden sträker snett in mot bana 1 och 2 (NO)

Kl 17:skall den starta, och klockan 17:10 ser vi hur den börjar taxa.......

Men Men så svänger den och börjar taxa mot bana 1

Alla plan innan har gått på Bana 2 :)

Retsamt!

PS!
här är i alla fall min bästa bild för dagen
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=467775
 
Flygdag i Vallentuna

Var det någon som var där i söndags? Det var gott om folk annars. Jag har lagt upp några bilder från Gabor Vargas uppvisning med hans Yak 55. Gissa vem som vann en tur i en helikopter Hughes 269C? Inte jag. Men en dam som inte ville utnyttja den, så jag fick biljetten! Hon kunde inte ta med lilla sonen eller åka själv. Tack till henne!
 
Freddde skrev:
Tomas, ingen kamera med upp i helikoptern? :) [/B]

Jo, fast jag var visst lite uppspelt, inte många bilder som blev nåt att ha, helikoptrar vibrerar mer än jag tänkte mig. Jag fick en hygglig över området.

Och jag fick spaka själv tio minuter, så kul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.