PMD
Aktiv medlem
Det är ingen som helt på eget bevåg börjat skriva om kommersiell användning.
"Eftersom de används kommersiellt i detta fallet [...]".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ingen som helt på eget bevåg börjat skriva om kommersiell användning.
Nej, det är sant. Men alla bilder som läggs upp i mediadatabasen ska vara tillåtna att användas kommersiellt. När jag pratade med transportstyrelsen om att volontärer tar flygfoton som i sin tur kunde bli kommersiella i nästa led så visste han inte på rak arm om hur reglerna skulle tolkas, så vi vill vara på den säkra sidan.
Om jag tar en bild genom kabinfönstret i ett flygplan i linjetrafik så behöver jag inget flygfototillstånd (eller tillstånd för yrkesmässig flygning). Inget hindrar väl mig senare att sälja den bilden?
En situation lite mer lik den aktuella vore att jag inte säljer bilden till att börja med, utan bara publicerar den på en blogg (eller liknande). Om någon senare kontaktar mig och vill köpa bilden för kommersiell användning så behövs väl inga tillstånd för att genomföra en sådan affär?
Det har jag lite svårt att tro. Generellt är det tillåtet att fotografera från passagerarkabinen i linjefart, och om det finns undantag så torde det finnas något myndigetsbeslut för det. Att ett flygbolag skulle ha ett sådant avgörande verkar osannolikt. (Vilket i och för sig inte hindrar att befälhavaren ombord har rätt att hindra fotografering av andra skäl. Befälhavaren har ju närmast absolut makt.) Det är dock rimligt att befälhavaren är ålagd av myndigheterna att förhindra fotografering över områden där flygförbug råden i linjefart.Nej, det är sant. Linjetrafik är inga problem, med något undantag. Jag blev en gång beordrad att lägga ner kameran på ett flyg till Kiruna. Där fanns tydligen något känsligt som inte var tillåtet att fota. Det är flygbolaget eller piloten som avgör för vad som är tillåtet eller inte.
Skulle tro att publicering och kommersiell användning betraktas på liknande sätt av myndigheten.
Vad menar du?
Tack för alla kloka tankar, men kan vi försöka hålla den här tråden till att handla om utbildningar och inte fylla den med (i och för sig intressanta) diskussioner om tillstånd och liknande?
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Luftfartyg/Spridning_av_flygfoto.pdf
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-...otografering-och-tillstand-for-bildspridning/
Att få det snabbt gjort kanske du inte ska hoppas för mycket på ...
Jo det är just den vanliga vägen som jag helst inte vill gå så när jag läste att det finns alternativ ville jag veta mer men tråden jag hittade låg inte på fotosidan och dessutom gammal.
Tror inte du har något val. Det framgår ju också av pdf-filen att de är tämligen restriktiva då bestämmelserna ska göras om.
Ett alternativ är att skaffa sig själv rätten att granska, "självgranskning". Det kostar 2700.
Nu är det ju inte upp till dig, utan det är Försvarsmakten som ska avgöra om bilderna får spridas eller inte (om du inte har tillstånd för självgranskning). Jag vet inte hur hårt de tar på detta och vad det kan bli för påföljd, men det är ett solklart lagbrott
Det är ju mycket möjligt att FM inte skulle ha något emot dina bilder, men hur menar du att deras argument inte skulle hålla i rätten? Det finns ju en lag som reglerar spridningen ...