Annons

Utvecklas inom efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag velar fram och tillbaka mellan RawTherapee och Darktable. Nyligen hittade jag denna kanal om Darktable. Lite långsam och mångordig med verkar vara bra tips.

Jag gör alltid sista handpåläggningen i GIMP och numera kan man öppna RAW-filer direkt inifrån GIMP via plugins med antingen RT eller DT.

Har du sett några för/nackdelar mellan datorspel och rawtheeaphy? Jag tycker båda är intressanta.
 
Har du sett några för/nackdelar mellan datorspel och rawtheeaphy? Jag tycker båda är intressanta.

Det är lite olika upplägg i tänk. Egentligen gillar jag mest Darktable, det passar mitt sätt att tänka. Men det är en smaksak. Hur man använder zone-systemet i Darktable ser jag som en klar fördel.

Jag tyckte dock att Darktable var mycket slöare än Rawtherapee tills jag fått till Open-GL på min Fedora-burk. Nu snurrar Darktable på jättebra och utnyttjar grafikkortet.
 
Inget slår photoshop och Bridge. Ligthroom i all ära men det är en lätt-variant av Ps och Bridge. Inga problem man får alla tre på köpet. Låg månadskostnad och hur många tutorials som helst. Bäst som nybörjare och/eller lite mer avancerad är att månadsprenumera på Moderskeppet och gå deras utmärkta kurser.
 
Inget slår photoshop och Bridge. Ligthroom i all ära men det är en lätt-variant av Ps och Bridge. Inga problem man får alla tre på köpet. Låg månadskostnad och hur många tutorials som helst. Bäst som nybörjare och/eller lite mer avancerad är att månadsprenumera på Moderskeppet och gå deras utmärkta kurser.

Jag tror du missade trådstartarens behov "Jag letar dock främst efter något program som är gratis / går att komma över till en rimlig engångskostnad."
 
Jag tror du missade trådstartarens behov "Jag letar dock främst efter något program som är gratis / går att komma över till en rimlig engångskostnad."
Nej då. Men han bör tänka över just "främst".
Ofta är det bättre att betala för något som är bra och mycket mer utvecklande än alla möjliga gratisvarianter. Just som nybörjare är det viktigt att lära sig från grunden och få bra vägledning tycker jag.
Jag hoppade på Moderskeppet nu i mars när de kör en kampanj månaden ut för 99kr/mån. Det har jag haft stor nytta av även om jag inte är nybörjare.
 
Ofta är det bättre att betala för något som är bra och mycket mer utvecklande än alla möjliga gratisvarianter. Just som nybörjare är det viktigt att lära sig från grunden och få bra vägledning tycker jag.

Jag tror det är en grav missuppfattning att bara för att man betalar för något så skulle det vara bättre. Man kan ju jämföra med Windows och Linux, där Linux vinner alla dagar i både funktion och användarvänlighet.

Darktable och Rawtherapee är fullgoda verktyg för bildbehandling, speciellt för nybörjare som inte fastnat i Adobes prylar.

Och ja, jag har använt LR och PS och gått ett antal kurser på dem. Är inte övertygad om deras förträfflighet i förhållande till andra program.
 
Ofta är det bättre att betala för något som är bra och mycket mer utvecklande än alla möjliga gratisvarianter. Just som nybörjare är det viktigt att lära sig från grunden och få bra vägledning tycker jag.

Som just nybörjare tycker jag priset spelar en viktig roll: jag vill prova på något nytt, som jag inte har pysslat med tidigare för att se om det är något jag vill hålla på med länge. Då vill just jag inte lägga ut en hel del pengar, innan jag vet mer om hur länge jag kan tänkas vilja hålla på med hobbyn. Det finns ibland trösklar man måste över, oavsett vad det gäller: vill du pyssla med foto måste du ha en kamera och ett objektiv och den kostnaden kommer du inte undan. Men mjukvara i datorn kan man gott snåla in på, tills man vet mer.
 
Som just nybörjare tycker jag priset spelar en viktig roll: jag vill prova på något nytt, som jag inte har pysslat med tidigare för att se om det är något jag vill hålla på med länge. Då vill just jag inte lägga ut en hel del pengar, innan jag vet mer om hur länge jag kan tänkas vilja hålla på med hobbyn. Det finns ibland trösklar man måste över, oavsett vad det gäller: vill du pyssla med foto måste du ha en kamera och ett objektiv och den kostnaden kommer du inte undan. Men mjukvara i datorn kan man gott snåla in på, tills man vet mer.
Då tycker jag alltså tvärtom. Det är lätt att lägga ganska mycket pengar på utrustning i tron att man blir en bättre fotograf. När man i stället bör satsa på att få kunskap om fotografi och lära sig hur man använder både grejor och redigeringsprogram. Några månadsprenumerationer på Creative Cloud och eller Moderskeppet är ju oftast en ganska obetydlig kostnad jämfört med en kamerautrustning med div. tillbehör.
Men givetvis är det individuellt var man lägger ribban, både för prylar och mjukvara. Man kan ju ta bilder även med mobilen eller en enkel billig kompaktare. Att investera i kunnande lönar sig livet ut.
 
Bildbehandling skiljer sig inte från någon annan sysselsättning i det att det oftast går mycket lättare med bättre verktyg under förutsättning att man har lärt sig hur man använder dem.
Men precis som med andra verksamheter så måste man väga in priset mot hur mycket verktyget kommer att användas. Ska man bara borra två hål i en betongvägg så går man kanske inte och köper en proffs-Hilti för 10000Kr utan det kanske räcker med en Jula-modell för en femhundring.

Ska man nöja sig med att beskära bilden eller skala ned den så fungerar till och med MS Paint. Jag använder själv Gimp och det är tillräckligt avancerat för at tåstadkomma det jag vill göra, och det är tyvärr inte verktyget utan mina egna skills som sätter begränsningen. De dyrare alternativen som Photoshop och Lightroom har funktioner som inte GMP har och som är väldigt bra, men det får man som sagt ställa i motsats till vad det kostar.
 
Vad rekommenderar ni för program för efterbearbetning? Jag har uppfattningen att lightroom är det bästa alternativet. Jag letar dock främst efter något program som är gratis / går att komma över till en rimlig engångskostnad.

Jag har själv kört Lr länge (ca 10 år), och generellt varit nöjd med det.

Men precis som du så har jag inte tilltalats av att betala för det med någon (i längden) dyr löpande månadskostnad.

Har testat diverse gratis (tex. GIMP), och även billiga program (tex. Affinity Photo som jag äger), men även om de har kunnat framkalla RAW-filer hyfsat så har de aldrig varit i närheten att ersätta Lr för mig.

Framför allt så har de alla (inklusive gratisprogrammen jag testat) varit dåliga på katalogisering/ordning på bilderna, och även varit ineffektiva i arbetsflödet och användargränssnittet. Sådant är viktigt tycker jag.

Vet inte vad som är en rimlig engångskostnad för ditt fotointresse, men själv så skaffade jag nyligen C1 pro 2.0 för ca 2 500 .-

Håller så sakta på att försöka lära mig det, men än så länge är jag mycket positiv. Det första programmet jag testat som har potential att ersätta Lr. Även de inte matchar varandra till 100% i funktionalitet, så är det helt klart det program som för mig kommit absolut närmast.

Finns 30-dagarsversion att testa gratis om du är nyfiken på att se om det kan eventuellt passa även dig.

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.