Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flickfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
fast som sagt; man kan fråga sig varför begreppet finns. det känns väldigt otänkbart med en liknande artikel och ett liknande upplägg som handlade om "killfotografering"

Det är nog tillgång och efterfrågan som styr det.

/Henri
 
Handlar nog väldigt mycket om tradition.
Tittar man exempelvis på engelska fototidningar så har man framtill för bågot år sedan kategorsikt haft unga leende flickor på omslaget.
 
Fast jag håller med om att hon är ute och cyklar i den kritiken. Bara hennes avslutande ord räcker för att visa det

"Tjejer, ett ska ni veta, det första man ska tänka om en gubbe kommer fram och frågar om han får ta bilder är: snuskgubbe!"

Snacka om att inte fatta hur saker och ting fungerar... idiot är vad hon är. Det är hon som förutsätter att fotografen vill ta lättklädda bilder... Hela hennes avslutande del av artikeln dryper av förakt... Ganska likt många medlemmar här på FS när man tänker på det faktiskt...

/Maverick
 
Maverick skrev:
"Tjejer, ett ska ni veta, det första man ska tänka om en gubbe kommer fram och frågar om han får ta bilder är: snuskgubbe!"

Snacka om att inte fatta hur saker och ting fungerar... idiot är vad hon är. Det är hon som förutsätter att fotografen vill ta lättklädda bilder... Hela hennes avslutande del av artikeln dryper av förakt... Ganska likt många medlemmar här på FS när man tänker på det faktiskt...
Alltså, kommer en "gubbe" fram och vill plåta en 18-årig tjej indränkt i babyolja är det helt berättigat att tänka att han är en snuskgubbe. Det skulle jag, om jag var tjej, utgå ifrån.
 
Kan det vara så att tidningen Foto dras med en åldrande traditionell grupp köpare som inte anser att dessa bilder är nåt att diskutera över huvud taget? Jag menar inget kritiskt med frågan utan är bara nyfiken på om det kan vara så.
 
ariadne skrev:
fast som sagt; man kan fråga sig varför begreppet finns. det känns väldigt otänkbart med en liknande artikel och ett liknande upplägg som handlade om "killfotografering"

Nej men det vore omåttligt intressant att se reaktionerna på en sådan artikel! Kommer man att ropa "objektifiering" då? Vilka kommer att ropa? Eller varför inte två parallella artiklar som behandlar sommarflickan och sommarpojken.

Jarl, som alldeles nyss sålde sin Nikon Coolscan IV ED.
 
Orkar inte...

...läsa alla argument, för och emot just denna artikel. Kan bara konstatera att tidningen "Foto" överhuvudtaget har blivit betydligt sämre de senaste åren.
Men det är kanske en helt annan tråd.
 
Fredrik

Nej, artikeln skulle inte blivit bättre av att det var män på bilderna. Jag har aldrig antytt något dylikt.
 
Arne

Du är i din fulla rätt att anklaga mig för att kasta sten i glashus. Jag ser inte mitt eget nakenfotande som oproblematiskt, och jag anser mig inte immun mot den typen av kritik. Den frågan är dock lite utanför ämnet och förändrar inte själva grundproblematiken.
 
Christel

Det är en bra idé, över huvud taget är det alltid en bra idé att tänka sig en man i samma situation som en kvinna på bild - om det skulle se störtlöjligt ut så är också bilden på kvinnan störtlöjlig, det är bara att man är så avtrubbad och van vid den typen av framställning av kvinnor att man inte reagerar.
Jag gjorde dock något liknande, jag skrev nämligen en ironisk insändare där jag låtsades vara en manlig älskare av flickfotografi och hyllade artikeln i ungefär samma ordalag som jag nu kritiserar den - inget svar.
 
Henrik

Jag vet vad du menar med fib, jag har också några 70-talsnummer av FOTO. Fast personligen tycker jag dock att 70-talsbilderna är charmigare än de i flickfotoartikeln.
 
ariadne skrev:
fast som sagt; man kan fråga sig varför begreppet finns. det känns väldigt otänkbart med en liknande artikel och ett liknande upplägg som handlade om "killfotografering"

Fast det tror inte jag. Men marknaden är mindre och därmed är det inte en säljande artikel. Bara det faktum att fortfarande är mest män/killar som äger kameror och som hemskt gärna vill föreviga sina flickvänner så proffsigt som möjligt gör ju att artikeln kommer till. Det är ju heller inte en slump att den kommer till sommaren. De flesta köper sin kamera inför semestern.

Ville själv köpa en bok i ämnet men den var tre - fyra gånger dyrare än motsvarande bok om tjejer. Det kan jag tycka är konstigt och anmärkningsvärt eftersom efterfrågan torde vara större på flickboken och därmed generera ett högre pris. Fast så var det inte av någon anledning.

Visst kan man tycka att alla tidningar och media över huvudtaget borde bryta gränser och visa på alternativ. Men en tidnings främsta syfte är att generera vinst åt ägaren och därmed säljer man det kunden vill ha. Det är liksom inte medias roll att påverka samhället i olika riktningar tycker jag. Deras roll är att vara en reflektion av sin samtid. Annars blir det en liten skara människor som ska tycka och bestämma vad som är rätt och fel och vad andra ska tycka och tänka.

Det märkliga är ju att det aldrig är de som är med på bilderna som klagar. Jag har heller aldrig hört någon jag fotograferat som klagat över en fin bild. Oavsett om det varit en han eller hon och oavsett hur mycket kläder de haft på sig.

Men feministrörelsen vill sällan eller aldrig diskutera enskilda fall eller individer om det inte är någon som fallit in i den rätta tron. Senaste artikeln jag läste var om nått nätverk som hette konspiratörerna och som tydligen var med på Hultsfred. De sa rent ut att de inte var intresserade av att prata om ämnet på en individnivå utan bara på en egendefinerad samhällig nivå.

Deras missnöje berodde då på att bakom tidningar som slitz, café, moore och alla de andra så sitter det mest män i ledande positioner och tjänar mycket pengar. De menade då på att det ger signalen att det är okej för män att tjäna på kvinnors kroppar och signalen därmed skulle vara att kvinnor är underordnade männen. Det var alltså inte nakenheten eller utviken som i sig de var emot.

För mig uppstår det ett antal frågor som jag nästan tycker besvarar sig själv och får deras resonemang att falla. För det första, är det okej att kvinnor tjänar på andra kvinnors kroppar? Antingen så är svaret nej och då är det inte längre en fråga om vem som tjänar på vad utan om att utvik inte är okej alldeles oavsett vad alla inblandade tycker om saken. Är svaret ja så börjar jag verkligen undra hur synen på jämställdhet ser ut bland dem. Ska vi ha nått slags samhälle där kön avgör vad man får tjäna och på vad? Det trodde jag var själva nöten man ville knäcka.

Så personligen ser jag ett problem i att det är mest män som sitter på maktpositioner och tjänar pengar, inte på vad de har makt över eller vad de tjänar pengar på.

Mvh
Maverick
 
Patrik

Då lever jag nog också på den där andra planeten.. För att jag är ett UFO är ju rätt tydligt av vissa reaktioner på mitt inlägg att döma.. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.