Ibanez Magnus
Aktiv medlem
Nicc skrev:
Detta är själva kärnpunkten
Jo... men å andra sidan föds det väldigt få sanna genier. Dessutom är det väldigt svårt att dra gränser för vilka som är genuina konstnärer (i din bemärkelse)...
Instämmer. Det var en bristande egenskap om mig själv jag avslöjade Nu tänkte jag i och för sig mer på teknisk kunskap än avgörandet av "bra" resp "dålig" konst.
Nej, enligt min bemärkelse är det jätte lätt att dra gränsen för vilka som är genuina konstnärer, det finns ingen gräns som går att se. Genuin kommer inte från resultatet, konstverket, och det går inte att se ”genuint”. Genuint kommer ifrån varför konsten görs, om det kommer från en lust att utrycka något eller inte och det finns bara i artistens eget hjärta (det är bara dom som verkligen vet). Att göra det bara för att ”här kan jag nog tjäna en krona” är inte genuint (nog inte ens om artisten vill säga ”här vill jag tjäna en krona”) hur bra konsten än är. Man kan vara super genuin i in konst, men ändå helt värdelöst dålig härmapa, tycker jag. Dom riktigt duktiga som finns, dom få genier som föds, har alla punkter. Dom är genuina, egna och unika som en blomma och så bra teknikiskt att dom kan förmedla/lura oss att se det genuina, dom är väldigt få.
Det finns såna som är så duktiga tekniskt att dom kan lura folk att se genuint, trots att det inte finns där, såna finns det ganska många av.
Teknik är allt, har man inte teknik att kunna fånga det man vill har man ingenting.
Men teknik som självändamål eller bedömningspunkt är 100 % helt oviktigt för alla utom en själv. Plus att teknik är subjektivt, förutom i platta saker som ”fånga trädet så skarpt det bara går”.
/Magnus