ANNONS
Annons

Flash Duration?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ok, en sak jag vill reda ut.
Om en studioblixt har Flash Duration t=0.5 1/2380 sec....

...är den snabbast på lägsta eller högsta effekten?
Jag gjorde ett test och fick det till att den var snabbast på full effekt, men skillnaden var inte så stor som jag trodde och det var inte helt lätt att se alls.

Senast ändrad:
Är det en kamerablixt eller en studioblixt?

Små blixtar reglerar effekten genom att stänga av strömmen efter lagom tid, så de är snabbare ju lägre effekt man väljer.

Studioblixtar lyser tills de är urladdade, så de reglerar effekten genom att ladda olika mkt. I teorin borde det ta längre tid att ladda ur en full laddning, men tror det är mer som inverkar där.

Jag lärde mig om det här från en jättebra tutorial, som jag av nån anledning inte lyckas googla fram igen...

Fel av mig.

Studioblixten ska inte ha några större tidsskillnader beroende på vilken effekt du ställer den på, däremot så är mindre studioblixtar snabbare än större.

Däremot en "vanlig" kameramonterad blixt blir snabbare ju lägre effekt du ställer in på den

Detta känns inte övertygande. Huvudfrågan är ju egentligen om blixens angivna flash duration gäller på full eller min effekt. Jag har hört motsatta historier flera ggr nu så jag vill reda ut detta.. Ska kolla din länk.
Att generellt säga att mindre huvuden är snabbare än större tror jag inte på.

Nja, du får tro vad du vill för jag kan inte motbevisa dig överhuvudtaget eftersom jag aldrig haft att göra med en studioblixt ännu.

Däremot så tolkar jag infon som finns på dessa hemsidor på det viset.

Hittade lite info på Alienbees hemsida som styrker deras teorier.

Liten blixt= snabb laddning, snabb urladdning
Stor blixt = tvärt emot.

specifications recycle to 100%
B400 0.5 seconds
B800 1 second
B1600 2 seconds

flash duration at full (t.5 method)
B400 1/6400th second
B800 1/3200th second
B1600 1/1600th second

Tack Anders, i mitt fall talar jag om en Bowens Esprit Gemini 750+. Jag tror att den ar konstruerad pa liknande satt som en Elinchrom.

Jag skulle tro det. Om du har en ljusmätare kan du kolla på ett ungefär vart den börjar klippa kurvan.
/Anders

Anders F skrev:
Det beror på hur den är konstruerad. Elinchrom är snabbast på full effekt men skillnanden är inte så stor mellan högsta och lägsta effekt.

Du hittar mer information på http://www.aifo.se/elinchrom/vartveta.htm

Mvh

Anders
Aifo AB

Men hur står det sig i brinntid mellan en av era "stora" blixtar och en av era "mindre" blixtar av samma modell?

edit: Glöm det, jag hittade svaret på er hemsida, dom små är snabbare än dom stora.

På de stora generatorerna och batteriaggregaten har du möjlighetet att välja lamphuvud. Du kan alltså välja ett lamphuvud med ett snabbare blixtrör om du vill få ned brinntiden.
Det är alltså både aggregatets och blixtrörets konstruktion som är avgörande för brinntiden. Även antalet lamphuvden som är kopplat till aggregatet kan vara avgörande.

/Anders

Ok, jag pratar mest om kompaktblitarna.

Vad jag tycker mig se hos dom flesta tillverkare så är en kompaktblixt med lägre maxeffekt snabbare än en med större maxeffekt av samma sort.
Så även hos er med D-lite och dom andrakompakterna.

Pratar man stora generatorer med olika huvuden som är gjorda för olika ändamål blir det ju svårt att jämföra dom.

Men dock så blir ju t.ex en Ranger RX med 1st A huvud långsammare än med 2 st A huvuden.

Med andra ord tar det längre tid att få ut effekten genom ett "stort" huvud än två "mindre", samma princip som på kompakterna, även om det i det här fallet är samma huvud.

I samma konstruktion så kan man nog säga det.
Men om du jämför tex Elinchrom D-lite så är den ungefär lika snabb som en Elinchrom FX. Men om du jämför med Elinchroms RX aggregat, som har en bättre prestanda, så ser du att brinntiden är betydligt kortare på dessa kompaktaggregat.

/Anders, Aifo AB

Fredrik, jag vet att de mindre ofta är snabbare, men min största är snabbast, följt at en på 250Ws och den långsammaste på 500Ws. Alla Bowens Esprit studioblixtar.
Min fråga var om en sådan blixt har sin kortste flash duration på högsta eller lägsta effekten. Jag är ganska säker på att det är på högsta effekten och det menar också Anders när det gäller Elin.

Jo jag har förstått din fråga klart och tydligt.

Nu hade jag lite egna funderingar eftersom jag själv tänker köpa studioprylar så småningom, tyckte det var lämpligt att ta dom här nu när Anders fanns på plats.

Jag letar främst efter några med kort brinntid samtidigt som jag vill ha skapligt starka saker p.g.a avståndet till mina motiv.

Men jag tar det i en egen tråd istället så din tråd får vara ifred.

Ber om ursäkt / Fredrik

Oj vad känslig du var då.
Jag vill bara belysa min huvudfråga så att jag möjligt får ett klart svar här så småningom, ok.

Bara för att du har så trevlig ton Mats så ska jag skriva ett inlägg till i denna tråden.

Du vill veta om din blixt är snabbast på full effekt eller på lägre, själv tror du på full effekt.

Anders som säljer blixtar säger att dom är snabbast på full effekt men det är inte så stor skillnad på olika effektlägen på samma blixt.

Jag ger dig en länk till en sida som skriver följande:

"It is said that studio lighting is slower when used at the low power settings (which is the opposite of speedlight units). This can be seen, but it is not a large factor. It is much more noticeable that low power units made with smaller capacitors are faster than high power units made with larger capacitors."

Stämmer ganska bra med din och Anders åsikt,även med min för den delen.

Med andra ord så är det ganska troligt att så är fallet, dessutom så finns det tydligen en elektronisk formel ( RC nånting ) som gäller för urladdning av kondensatorer som oxå pekar åt samma håll.

Vill du ha ännu mer bevis förslår jag att du kontaktar Bowens och ställer frågan till dom.

Förövrigt så kan jag oxå berätta att din 750 Ws blixt är snabbare än dom andra två p.g.a att den är konstruerad med en annan typ av blixtkälla alltså är det inte samma serie som dom andra och ej heller jämförbara vad det gäller hastighet.
Den ljuskällan som sitter i din 750Ws model har 3 elektriska kontaktpunkter istället för två som det är i dom andra. Det gör ju i princip att den på sätt och vis har två ljuskällor istället för en och blir p.g.a detta snabbare.

Nu tänker jag inte fundera mer på det här utan försöka leta upp lösningar på mina egna funderingar istället, då du verkar klara dig själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar