Annons

Fläckar, damm eller djur? - Bilder med himmel som motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Andwis

Avslutat medlemskap
Hej!

Har under ca 2 månader haft en Pentax K-5 som jag är mycket nöjd med. För ett par dagar sedan var jag ute och tog lite bilder rakt mot himlen och upptäckte en del konstigheter i mina bilder när jag analyserade dem. Jag upptäckte att de flesta bilderna innehåller vita "prickar" eller/och gråa linjer. Oftast finns en kombination mellan vita "prickar" och gråa/mörka linjer. Oftast enbart synligt vid inzoomning eller beskärning av bilden. Dock förekommer det att de vita "prickarna" ibland är så pass stora att de syns vid normal bildvisning.

1. Är detta en vanligt fenomen när man fotograferar en helt blå himmel? Jag har aldrig upplevt dessa problem när jag har fotograferat "vanliga" motiv. Prickarna som framträder på bilden förekommer alltid på olika ställen i bilden och med olika utseenden.

2. Vad består dessa prickar av? I vissa fall känns det som att det kan vara små djur som syns på bilderna. Lite damm förstår jag också att man får räkna med, men damm framträder väl inte som vita fläckar?

Bilden är beskuren och tagen med bländare 5.6, ISO 100.

Tack på förhand!

/Andreas
 

Bilagor

  • bild_prickar.jpg
    bild_prickar.jpg
    90 KB · Visningar: 322
Jag vet inte vad dina ljusa prickar beror på, men jag har ett tips om du vill testa hur mycket damm du har på sensorn. Då skall du ta en bild av en jämnt belyst yta eller himlen och nu kommer det viktigaste: Du skall använda den MINSTA bländaren som objektivet har (22 eller 32 typ). Då framträder sensordammet tydligt.
Hälsningar
Lars
 
Tack för ditt svar! Jag har testat att ta bilder med högre bländare och dessa har i många fall haft lika många eller färre synliga prickar. Två prickar ser jag på samma ställe hela tiden vid höga bländartal, vilket naturligtvis måste innebära damm. Men det konstiga på majoriteten av bilderna är att prickarna alltid syns på olika ställen och alltid i olika storlekar - i vissa fall innehåller bilderna inga prickar alls.

Det som jag reagerar mest på är de vita prickarna - kan dessa tyda på att något är fel med kameran?

/Andreas
 
Uppdatering:
Kameran har nu varit inne på service där man inte har hittat några fel. Sensorn är också rengjord. "Problemet" kvarstår dock fortfarande, men enbart om det är himmel som motiv. Tar jag bilder på andra föremål syns prickarna aldrig. Således måste detta vara naturligt. Men, finns det någon som kan svara på vad dessa vita grejer kan vara för något? Det måste ju vara något som ögat inte kan se eftersom att himlen annars ser ut att vara helt blå?

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.