Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)
10,5:an motsvaras av 16mm/2,8. Båda tecknar ut i hörnen. 10,5 för digitalt och 16mm för analogt.

8mm ger runda bilder. kanske inte så användbart.

Roben skrev:
Men Magnus, visst är 8 mm användbart.

Jodå, nån bild kan man säkert ta per år. Men man lär väl tröttna rätt snabbt. Tror man tröttnar rätt snabbt på en vanlig fisheye också, åtminstone gör betraktarna det. Ett tag körde Metros Urban Brådh med fisheye alltför ofta.

Men man lär inte alltid som man lever. Själv lurar jag på ett Canon 15mm/2,8 eller nått billigare pirat. Men då har jag redan alla "nödvändiga" objektiv redan. Tror att jag t ex skulle kunna ta bra bilder med ett fisheye på Pride-praden. Vill komma ännu närmare än förra året, ännu extremare... :) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=121775

I Nikon Capture finns ett snabbval för att förvandla bilder från 10,5 mm-objektivet till raktecknande bilder. Kan vara värt att ta med i beräkningarna.

froderberg skrev:
10,5:an motsvaras av 16mm/2,8. Båda tecknar ut i hörnen. 10,5 för digitalt och 16mm för analogt.

8mm ger runda bilder. kanske inte så användbart.
Det är sannolikt att 10,5:an är mer användbar generellt. Men Jook Leung är en som gillar 8 mm. Och som gillar sfäriska panoraman... oerhört läckra! Och det funkar även med 1.6x-dslr som ju skär av cirkeln något (men på den långa ledden når cirkeln ungefär bildkanten).

froderberg skrev:
varför inte slå till med en 6mm/5,6 direkt?
Och så här ser ett panorama ut taget med 6 mm! Men var det inte du, Magnus, som vill ha hög ljusstyrka på dina objektiv, minst 2.8?! ;-) Själv lurar jag på ett Sigma 8 mm - alternativet är ett Peleng 8 mm f/3.5 men det har för mycket interna reflektioner och byggkvaliteten verkar inte vara tipp-topp. Sigmat har en del kromatisk aberration men det går ju att fixa...

Nedan en "Spherecam" med två Nikon 6 mm f/5.6 för att kunna fånga allt runt om samtidigt. I övrigt består den av två Nikon F-hus som strippats på sökare och batteripack. Idealisk för Pride-paraden - en bild, så är det klart!

Bilagor

• nikon.jpg
    nikon.jpg
    17.5 KB · Visningar: 182
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar