Annons

Finporig "frigolit" till arkitekturmodeller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Möjligt du menar..

Tre Ess skrev:
Om du använder din fulla kraft känner jag en
viss oro. Det verkar hårdarbetat. En matthet
kommer över mig inför tilltänka projekt. :)
Är man så stark när man är full då? :eek:)
 
Med era svar har jag kommit fram till att leta efter:

- ljusblå eller rosa ale skum i fast form
- ett bilbatteri
- ståltråd
- en jigg (ingen aning om vad det är)
- lim, finns olika sorter beroende på miljöaspekten.
:)

Jag tror jag börjar med isoleringsskivorna och en
skalpell, sen får jag se hur det går.

Tack, för tipsen!
 
Mmmm, bra då ska jag involvera min elutbildade
kompis också. :)

Jag tänkte inte ens på att söka på den benämningen.
Trodde inte det fanns något som hette så.
 
Det finns ett lim som heter styrolit, påminner lite om RX-lim, som är bra till styrofoam.
Panduro har det, finns säkert på fler ställen.
Lägg på ena ytan, stryk ut, lägg ihop och dra isär några gånger så att det trådar sig och liksom börjar torka, tryck ihop och fixera, voila, färdigt.
Trälim fungerar också. Lägg tunnt på bägge ytorna, låt torka, lägg ytterligare ett tunnt lager på ena ytan och pressa ihop. behöver lite längre torktid än styrolit.
Bägge varianterna går att skära med varmtrådsskärare efteråt, men trälimmet bli hårdare än styroliten.
Skär man mycket,så finns det en överkomlig skärare från Proxxon. kostar ca 1200:-. Järniabutiker brukar föra det märket.

/mats
 
Jag vet inte riktigt vad du skall bygga, men kanske kan fentafom, foamboard på engelska, vara något att ha. Två tunna pappskivor med ölskum, förlåt, ale-skum, emellan. Limmas lämpligen med vanligt vitt papperslim, sådant som ser ut ungefär som filmjölk, men är lite tjockare.

Det brukar finnas att få tag på i butiker som säljer konstmaterial, i tjocklekar upp till fem eller sex millimeter.
 
Varför inte använda en Kapa-platta. Skulle tro att det finns att köpa på en affär nära Stureplan som jag inte minns namnet på.
De har papper och konstnärsmaterial i alla fall.
 
:) ...
Tack, för alla upptänkliga svar.

Nej, det är klart att det inte är lätt att svara
när jag inte sagt vad jag ska använda det till. :)

Jag har tänkt att använda materialet till alla
möjliga saker. Bygga prototyper, olika modeller
av formar, scenografi till fotograferandet mm.

I mitt sinne har jag sett ett material som är lätt
i vikt, fin textur, lätt att forma/skära och har så
pass stor volym att det går att göra något större
saker.

Jag tror att den rosa/ljusblå byggisoleringen som
finns i tjockare skivor, låter rätt bra för mitt syfte.
Jag har aldrig känt på materialet, återstår att se
om det är lättformat. Med lim går det att få ihop
stora stycken att arbeta med.

Efter lite googlande har jag fått tips på frigolit-
skärare för snyggare snitt.
Det här blir nog bra till slut. :)
 
Markisolering (populärt kallat blå/rosa ölskum) är bra att forma, dock inte med kniv eller skalpell. Använd såg, slipmaskin, filar och sandpapper i stället. Avslutar man med fint papper så går det att få en rätt hygglig yta.
Tänk bara på att det blir rätt mycket avfall som desutom blir statiskt och fastnar nästan överallt :)

Jag byggde en form till ett modellbåtsbygge i detta material och det funkade fint.

Standardtjocklekarna är 5 och 10 cm tror jag men i mer välsorterade bygghandlar (yrkesgrossister?) finns det nog tjockare.
 
Fribbe skrev:
Markisolering (populärt kallat blå/rosa ölskum) är bra att forma, dock inte med kniv eller skalpell. Använd såg, slipmaskin, filar och sandpapper i stället. Avslutar man med fint papper så går det att få en rätt hygglig yta.....
Nja, det är därför jag tänkte ge mig på en frigolitskärare.
Med lite ström blir det mycket snyggare snitt. Ska ta och
forma olika varianter för olika mål.

http://www.esska-teknik.se/s/frigolitskaerare.html
 
Jag har gjort rätt mkt skulpturala miljöer av den tunnaste isolerings frigoliten jag hittat i handeln. 10 mm tyvärr har jag bara hittat den i 80p som hårthet. 50 mm. finns vanligen i 80-200.

Brukar limma med lågtemp smältlim. (limpistol, den lilla modellen) det funkar bra till att börja med.. sen bli limmet för varmt och börjar smälta plasten..
jag spacklar med formgips efter grunden är färdig.. sen kan man patinera med valfritt matterial, kaffe, te, utblandad akrylfärg gouache.
kan skicka lite exempelbilder ifall du vill..
passar bra för slitna miljöer..
 
anneli!

en jigg är en anordning som gör att du kan "såga"( i det här fallet ) i den vinkel du vill.

det vanligaset är att du köper två tx aluminiumskenor i lite grövre kaliber. om du sätter dem mot varandra så har du en 90 graders jigg. alla vinklar/bitar som passa i den vinkeln utan glapp är 90 grader.
du fäster dem till vrandra med ett vinkeljärn. sedan monterar du en ståltråd mellan en U-formad träskiva eller motsvarande.
du tar den biten( ståltrådsanordningen) och fixarf en till jigg som den ska (gå) på. dvs. skärbiten(bilbatteriets ståltråd) ska löpa i rät vinkel från den första biten. sen kan du med hjälp av en gradskiva ordna så att ovan nämnda bit har en viss vinkel.
sedan skjuter du din frigobit långsamt genom hela spektaklet och då får du en riktigt smooth yta.


det du måste veta är ju om du ska ha några konstiga vinklar. en 90 jigg är väldigt lätt att byga. en ställbar jigg är lite knepigare.

på kontoret jag praktiserar på/skolan jag går på så använder vi väldigt tunn friggo som vi sedan skär med jigg och limmar ihop till mer organiska former. ¨
om du ska ha mer räta vinklar så är det jigg som gäller. om du ( som andra har föreslagit) ska skära med skalpell eller mattkniv så är det jäkligt svårt att få det tight. det är alltid ett par celler som brister och då är det bara att börja om.

så det är ingen metod som rekomenderas om du är ute efter precision.

lycka till.
 
precis.. du kan ju(som andreas sa) köpa kapaplatta också. men den har en väldigt kraftig cellstruktur i mitten som avgränsas av papp.
dessutom är den ganska dyr i tjockare format.

butiken heter matton och ligger på norrlandsgatan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.