Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns svenska webalbum?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jättetack BeriJan för tips!
Kan vara ett alternativ.
Men finns det verkligen inga svenska motsvarigheter till Picasa, Dropbox o likn.?
Kan man lägga bilder på egen hemsida o sen ha lösenord för de som ska titta?

DU kan ju t ex installera Wordpress (finns svensk version) på en egen hemsida och en lägga till lämpligt galleri-plugin, kanske NextGen-gallery. Då kan du lägga dina bilder i olika gallerier och album och välja om du vill lösenordsskydda dem. Finns flera olika galleri och bildvisningsapplikationer du kan installera på en egen hemsida.

sen kan du ju kolla på imagedesk.se, de kostar i och för sig ganska mycket om du vill ha mer än 100MB och kanske passar bättre för de som vill sälja bilder.

Jag kör min hemsida med one.com som webbhotell. Där finns möjligheten till eget webbalbum, så här ser det ut (man kan ha det med vit bakgrund också):

http://webgalleri.andrefahlstrom.se/#home

Min hemsida som drivs med wordpress:

www.andrefahlstrom.se

Annars finns ju wordpress.com med teman för fotografer, kan ju också vara en variant?! Tror dessutom .com-varianten är gratis?!

http://wordpress.com/

Hej André!
Vilka fina bilder du har på din hemsida!
Kul att titta på dem o bli inspirerad...även om jag inte kan ta så fina bilder.
Tack för tips...ska kolla upp.

DU kan ju t ex installera Wordpress (finns svensk version) på en egen hemsida och en lägga till lämpligt galleri-plugin, kanske NextGen-gallery. Då kan du lägga dina bilder i olika gallerier och album och välja om du vill lösenordsskydda dem. Finns flera olika galleri och bildvisningsapplikationer du kan installera på en egen hemsida.

sen kan du ju kolla på imagedesk.se, de kostar i och för sig ganska mycket om du vill ha mer än 100MB och kanske passar bättre för de som vill sälja bilder.

Hej Jan!
Du har tagit dig tid att ge mig tips....vad gulligt av dig. Tack för det!
Jag ska kolla!
Trevlig kväll!

Hej André!
Vilka fina bilder du har på din hemsida!
Kul att titta på dem o bli inspirerad...även om jag inte kan ta så fina bilder.
Tack för tips...ska kolla upp.

Tack för det snälla du....roligt att du gillar mina bilder!

....kanske ska tillägga att jag kör med wordpress.org och laddar upp wordpress till mitt webbhotell via ftp.

Wordpress.com-varianten är mycket enklare om man inte är van med att använda ftp.

Hej Daniel!
Jag har aldrig hört talas om JAlbum.
Perfekt att du tipsar om detta, ska kolla om det kan vara något.

TACK alla för tips...nu har jag lite att välja mellan!
Trevlig kväll i snön!
den är också svensk tror jag. Har funnits ett tag, i början bara för webbalbum på egen sida men numera finns det många olika alternativ.

Jag har använt det på förstnämnda sätt på min hemsida, det finns massa olika teman/anpassningar så man kan få det att se ut precis hur som helst nästan. Jag gillar att man har full kontroll på allt. Kolla t ex mitt Englandsalbum.
http://dannesholk.se/page/photo/Other/2011_uk/album/index.html
Inte helt nöjd med designen men har inte orkat ändra

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Fast ska vi bli paranoida så finns det en risk för att bilder på t ex slottet och riksdagshuset blir flaggade för terrorism av FRA om man sätter servern utanför Sveriges gränser. Kanske inte en högoddsare men...

;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto