Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns intresse för fotoresa till Pripyat i sommar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dan Svärdh skrev:
Hej!
Är ingen expert på ngt vis, men det kan vara så att mätaren visar Sievert, där normal bakgrundsstrålning mäts i milliSievert, och värdet 3 är en dödlig dos. Det som visas på en bild från röda skogen stödjer kanske min teori, då man kan avläsa 1,8något, och där är visst inget bra ställa att vara på. Det finns säkert någon som kan bekräfta eller förkasta.

/Dan

Njae...Sievert är en enhet som mäter den dos radioaktivitet man utsätts för (stråldos). Det är alltså ett ackumulerat värde.

Geigermätaren mäter utsänd strålning. Skalan är milliröntgen/h.

Normal bakgrundsstrålning är ca 10 microröntgen/h. 1,8 innebär alltså en strålning som är 180 gånger högre än bakgrundsstrålningen.

Mätaren slår i taket vid 2 milliröntgen, alltså 200 gånger så hög strålning som normal bakgrundsstrålning.
 
"1." är det normala sättet som multimetrar m fl visar att värdet ligger utanför mätområdet. Bra eller dåligt kan diskuteras men särskilt intuitivt är det ej.
 
Även jag är intresserad av två eller fler dagar!

Vore väl kul om vi försöker samordna bokning av flyg och boende. Alltid roligare att resa med, och bo med/vid likasinnade :)

Reaktorn är inte så intrssant, desto intressantare är lååååång tid att plåta i Pripyat. Och gärna andra övergivna ställen! :)

Hur är reglerna (om det finns några) i Pripyat. Får vi som har (nej, jag har ingen, en ren spekulativ fråga) en egen radiation suit beträda fastigheter för att fotografera inomhus? Iaf jag tycker att inomhusmiljöer är oerhört intressanta att fotografera! :) Dock inte med en allt för ökad risk..men med egen geigermätare (Christer, vet du om byggsatsen du länkade till är tillräckligt tillförlitlig? Funderar på att köpa en och bygga ihop :)) så borde man ju kunna bedömma risken hyffsat?
 
Walle skrev:
Även jag är intresserad av två eller fler dagar!

Vore väl kul om vi försöker samordna bokning av flyg och boende. Alltid roligare att resa med, och bo med/vid likasinnade :)

Reaktorn är inte så intrssant, desto intressantare är lååååång tid att plåta i Pripyat. Och gärna andra övergivna ställen! :)

Hur är reglerna (om det finns några) i Pripyat. Får vi som har (nej, jag har ingen, en ren spekulativ fråga) en egen radiation suit beträda fastigheter för att fotografera inomhus? Iaf jag tycker att inomhusmiljöer är oerhört intressanta att fotografera! :) Dock inte med en allt för ökad risk..men med egen geigermätare (Christer, vet du om byggsatsen du länkade till är tillräckligt tillförlitlig? Funderar på att köpa en och bygga ihop :)) så borde man ju kunna bedömma risken hyffsat?

Hehe, jag kan se framför mig 10 fotosidan-medlemmar i radiation-suit med blyplåtar och hela kitet trampa omkring med super-vidvinklar klampandes i bråte i trånga trappuppgångar :)

Skämt åsido. Det finns vissa möjligheter att plåta i inomhusmiljöer. Problemet är att sovjetisk byggkvalitet i förening med ett något bristande underhåll under 20 års tid, gör att många av byggnaderna inte är säkra att gå in i på grund av rasrisk. Vi hade möjlighet att gå in i ett badhus/gymnastiksal etc sist jag var där, och det finns även andra byggnader som ska vara OK.

Med andra ord; utan att lova något (det blir striktare och striktare med tanke på byggnadernas allt sämre skick) så finns det möjlighet att beträda byggnader som hålls öppna för vädring även utan radiation suit :)
 
"Tjernobyl. Dagbok från spökstaden"

För er intresserade som ska Foto & Video 2008 i Jönköping nu i helgen kan nämnas att Elena Filatovas lilla bok "Tjernobyl. Dagbok från spökstaden" finns till salu hos Neva Books & Pics för mässpriset 70:-

www.elenafilatova.com, läs speciellt de tre delarna "Chernobyl Journal".
 
Efter att jag var i Tjernobyl förra året tog jag kontakt med SSI. Enl han jag pratade med då så utsatts man för en högre strålningsrisk när vi flög till Kiev än när vi var inne i området. Tur man inte är pilot :) Men det är ju inte ofarligt för det.

Ett tips är att det finns ett hotell inne i staden Tjeronbyl, skall ni på en 2-dagars tur så boka in er där så slipper ni lägga tid på att resa till o från Kiev i 2 dagar.

Mvh

Håkan Ringman
p.s bilder från vår tur finns på www.enfotograf.com/tjernobyl


Dan Svärdh skrev:
Jag var i kontakt med SSI idag angående riskerna med att resa till Pripyat, men dom ansåg att det inte var speciellt stora risker med att resa dit, i alla fall då man följde med guidade turer.
 
clindh skrev:
Oscar. har du hunnit fundera något mer på resan?

Hej!

Ursäkta att jag varit lite tyst i tråden. Diskussioner pågår för närvarande med arrangören.

Jag lovar att höra av mig så fort jag har något att säga :)
 
Äntligen lite nyheter!

Nu har jag preliminärbokat den 30 augusti. Upplägget är inte helt klart än, men vi kommer troligtvis att åka lite tidigare än normalt på morgonen, och ta oss direkt till Pripyat. Guiden har lovat att ta oss till lite "ofotograferade" ställen i Pripyat.

Jag hör av mig med mer info när jag har mer att komma med.

Edit: Det vore bra om de som vet med sig att de inte kan åka den dagen avbokar sig, så att vi vet ungefär hur många det blir. Jag kommer nämligen att behöva betala en deposition snart, och om resan inte blir av så blir jag i så fall av med den.
 
Senast ändrad:
Vill bara kolla igen att vi är på spåret och att datumet är spikat?
Jag gillar upplägget och kommer definitivt åka. Jag lägger antagligen ett par extra dagar i Ukraina.

Kul att du drog igång detta Oscar, uppskattar verkligen ditt engagemang.
 
henq skrev:
Vill bara kolla igen att vi är på spåret och att datumet är spikat?
Jag gillar upplägget och kommer definitivt åka. Jag lägger antagligen ett par extra dagar i Ukraina.

Kul att du drog igång detta Oscar, uppskattar verkligen ditt engagemang.

Jag är på jag också, anmält intresse, och med tanke på reskostnad osv, så gör jag gärna sällskap med någon/några som tänkt sig lite extra tid i Ukraina.

/B
 
Hej!

Nu är jag på besök i Sverige...efter en tuff Hultsfredshelg ska jag återhämta mig lite, sedan ska infon på bokningssidan uppdateras lite och ett mail kommer att gå ut till alla som gjort intresseanmälan.

Måste gå igenom Cehrnobyl/Pripyat-bilderna från förr-förra helgen också...det är mycket nu...uppskattar ert tålamod :)
 
Viktigt!

Nu är allt spikat och klart med Pripyatresan.

Ni som har bokat er på intresseanmälan till fotoresan till Pripyat, nu finns det en ny, bindande (ganska i alla fall, jag ser helst inte att man skriver upp sig förräns man är rätt säker på att man kan åka med) anmälan.

Ni som bokat er en gång måste boka om er på riktigt.

Det gör ni här: http://www.fotosidan.se/events/view.htm?ID=318



Resan kommer alltså att vara en ren fotoresa till Pripyat där vi hoppar över allt som inte är så intressant ur fotohänseende.

Jag har också fått löfte om att guiden kommer att ta oss till ställen i Pripyat som de normalt inte tar med besökare till, så det finns chans till lite unika fototillfällen, så resan är ganska unik.

Passa på, chansen kanske inte kommer igen :)
 
Härligt Oscar!

För att pejla läget lite:
Vilka åker från Göteborg?
Vilka vill stanna ett par extra dagar i Ukraina?

Jag svarar ja på båda...
 
Har fått ett par frågor angående flygbolag. Från Göteborg eller Malmö (Köpenhamn) är SAS (www.sas.se) billigast och från Stockholm är Aerosvit (http://www.aerosvit.com/) billigast.

Stockholmstidtabellerna har jag inte riktigt koll på, men från Göteborg/Köpenhamn så flyger SAS Onsdag, Fredag, Söndag åt båda hållen.

Det går också att flyga bl.a. KLM (Via Amsterdam), men det brukar vara dyrare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.