Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det snabba digitala kompakter?

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Jag söker en kamera att fotografera allmänna albumbilder med. Och den bör vara rätt smidig att bära på, även om den inte behöver rymmas i byxfickan. Typ en mätsökarkamera med 50mm objektiv, men jag vill att den ska vara digital. Ja Epson R-D1 finns, men är väl dyr.

Så jag har kikat efter en kompaktkamera, men jag vill att den ska vara snabb i uppstart och snabb att ta bild vid avtryck. Alla år med systemkameror har satt sina spår vad gäller att jag vill att kameran gör som jag vill och när jag vill det.

Kanske måste jag ha en systemkamera trots allt?


Kravlistan:
* Digital
* Snabb uppstart och avtryck
* Smidig i storlek
* Normalbrännvidd

Finns det en kompaktkamera som uppfyller detta?


/Erik
 
jeskata skrev:
Dagens Ixusar är faktiskt ganska snabba.
Även en del av Sonys nyare modeller lär vara ovanligt snabba. Enligt personalen på Cyberphoto så är det just Sony och Canon som idag är ledande på kompaktkamera-marknaden. Jag har själv nyligen beställt en Sony Dsc N1
 
Jag velar själv om vad jag ska köpa, men de verkliga experterna, som dagligen testar olika kameror, säger att rent hastighets/säkerhetsmässigt finns det bara en kompaktare som kan ge systemkamerorna en chans när det gäller autofokus - och det är Fuji S9500. Att kameran sedan är ljusstarkare än många andra är ingen nackdel
 
S9500 är ungefär lika stor som de mindre digitala systemkamerorna.

Jag har givit upp något kompakt och skaffat mig en Nikon D50 med AF35/2D på. Det är i alla fall avsevärt smidigare än resten av fotoutrustningen jag brukar släpa på.

/Erik
 
min ricoh R2 är rätt snabb för det mesta. jag tror att den nya R4 är ungefär lika snabb förutom vid bortåt 200 mm då fokusen kan vara lite segare. att den dessutom är liten har bildstabislisering sat trevlig vidvinkel är väl inte helt fel heller. dock är väl inte ljusstyrkan samt bildkvaliten utmärkt :(
 
Bra kompaktkamera

Det finns säkert flera olika kompaktkaameror som fyller ditt behov.

Min rekommendation är Fuji F11, nedan är forumets recensioner,
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11489

En del som har systemkamera har Fuji F11 som komplement när de vill ha med en lätt kamera, orsaken är snabbhet, automatisk och manuella inställningar, lång batteritid samt dess låga brus.

Kolla brus själv på länken nedan, F10 och F11 har samma CCD
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/page7.asp


F11 är smídig och kan vara i framfickan på byxorna och den har skydd på displayen så den inte spräcks=genomtänkt.



MVH
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.