Annons

Finjustera MF tele??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Använder en Pentax K-5 med ett Sigma 400mm f 5,6 APO Tele Macro med AF som sköter sig jättebra, men jag vill ha mera brännvdd så jag har skaffat en Sigma TC 2X EXDG och jag vet att den stjäl 2 bländarsteg och att jag i de flesta fall tapapr AF och det är OK bara jag får till skärpan med MF och där behöver jag tips på hur jag ska få till optimal skärpa med MF!

Ställer kameran på TV (självklart på tripod) och väljer en kort tid 1/250-1/500 och MF läge, sedan ställer jag om objektivet till MF och justerar via sökaren tills jag får det skarpt, men det blir inte 100%, när jag slår på Liveview läget och zoomar in det så ser jag att det som såg skarpt ut i sökaren inte är det.

Så jag justerar om efter LV visningen men det är stört omöjligt att justera fokusringen så lite att jag får det helt skarpt, på allt under oändlighetsläget och det ligger på ca 30m och jag vill kunna ta skarpa bilder på kortae håll än så.

Tar tacksamt emot alla tips som kan bidra till bättre skärpa vid MF fotandet då jag ser stora möjligheter med kombon 400mm och 2X TC, har även en trådutlösare som jag ka nanvända till detta om det kan underlätta om det är så att manuellt slutartryckning med denna brännvidd ger oskärpa?!

Hoppas på många goda tips och förslag på lösning på mitt problem.
 
Det är ganska svårt att ställa skärpa med en sån kombo, men det kan eventuellt fungera med någon annan sökarskiva. Det beror också lite på vad man vill fokusera mot. Vissa strukturer är rent allmänt svåra att ställa skärpa på, medan andra är lättare.

Min gissning är att en sökarskiva med finkornig mattskivefläck skulle kunna fungera. En möjlig lösning är att om du använder det på en bestämd plats, som ett gömsle eller från fönster eller balkong, att du mäter upp och märker ut ett antal avstånd och ställer skärpa efter avståndsskalan där och kollar att det stämmer, och sedan använder de märkena som referens när du ställer skärpan. Blir ju knepigare förstås om det är över vatten.
 
Jo en sådan mattskiva med splittad ring kan nog vara en ide, så var det ju på analoga Pentaxen då alla objektiv var MF och då funkade det ju bra, får kolla pris på att få det gjort.

Vid kända avstånd kan man ju som sagt ställa in bättre, men jag kommer att fota mycket i kusten och på okända avstånd och jo över/vid vatten men även vid matplatser för fågel, får väl bli mera övning så kanske det blir bättre.

Vad är det som gör att skärpan skiljer mellan sökaren och Liveview läget då, det känns märkligt?
 
Nu vet jag inte hur sökarskivan ser ut i just den kameran; sista SLR-kameran jag hade kunde jag byta skiva i, och det brukar ju gå i toppmodellerna. Är det inte en enkel operation i K5? Om du googlar hittar du massor av trådar och websidor om just det här. Prova de här sökorden:
change focusing screen k5
eller
change viewfinder screen k5
De ger något olika träffar.

Hursomhelst kom min gamla småbildskamera med en skiva som hade dels snittbild i mitten, och runt snittbilden fanns en ring med mikroprismor, och utanför var det mattskiva.

När jag provade de här hjälpmedlen hamnade jag på olika inställningar med var och en, när jag ställde skärpa. Skillnaden var inte stor. Den låg inom skärpedjupet vid f/5,6. Men mitt vanliga normalobjektiv har 1,4 som största bländare och de övriga har 2,8. När jag provade hur det stämde med skärpan på filmen visade det sig att mattskivan gav bäst resultat och att de två andra gav en liten avvikelse från optimal skärpa vid full öppning på min vidvinkel och mitt porträttele. Hos normalen på 1,4 är betydligt svårare att avgöra var skärpan är "bäst", då den inte är kritiskt skarp på full glugg. Men den var lättare att ställa in på mattskivan, så jag bytte helt enkelt till en ren mattskiva, eftersom det passade mig bättre. Jag tyckte också att det blev lättare att komponera bilden utan de störande elementen i mitten av sökarskivan.

Ändå såg det ut att vara ganska klart att varken mikroprismaringen eller snittbilden stämde med mattskivans läge. Snittbilden gav också en förskjutning beroende på om man mätte i mitten mot om man mätte mot kanten av snittbilden. Mattskivan stämde däremot helt med filmplanet.

Kan man gissa att det är något liknande som spökar när du kollar mot direktvisning. När du har direktvisning är det sensorn du använder för att ställa in, och den ligger ju exakt där den kommer att vara när du tar bilden, medan sökarskivan, med mekaniska komponenter som spegel och möjliga optiska avvikelser i mikroprismorna, är lite mer tveksam. Jag gissar att det kan finnas en liten skillnad i skärpeläge mellan mattskivans mikroprismor och sensorn. Direktvisning ska ge precis det du ser. Därmed inte sagt att det skulle vara så mycket lättare att ställa in med direktvisning. Min erfarenhet är att på många motiv är det fördelaktigt att inte ställa med "lupp", förstorad bild, utan att använda sökaren direkt där jag ser hela bilden (jag har EVF). Med EVF som har lite högre upplösning kan man ofta se precis var skärpan hamnar genom att det blir som ett skimmer i strukturerade ytor. Tyvärr funkar det inte med den låga upplösningen som skärmen har.

Men det som jag blev ganska medveten om när det gäller sökarskivan är att för mig fungerade mattskiva bättre än de smarta hjälpmedlen, även om felet inte var större än att det hamnade inom skärpedjupet vid ett par stegs nerbländning. Det är vad som gör att jag misstänker att en ren mattskiva möjligen kan lösa ditt problem.

Och jag antar att direktvisningen är ungefär lika tillförlitlig som min bildskärm för att ställa skärpan. Det duger ibland, men inte alltid, och i mitt fall har skärmen sämre precision än sökaren (EVF). Det är upplösningen som är problemet. Jag tror också att det är ett lite klumpigt sätt att jobba med en spegelreflex, som troligen är snabbare och bekvämare om man kan använda sökaren. Jag använder skärmen till skärpeinställning enbart när jag har kameran i lägen där det är svårt att få ögat intill sökaren, vilket är rätt ofta, eftersom jag ofta tar i låga vinklar nära marken. Och jag är besvärad av att det inte går lika lätt att ställa skärpa på skärmen som i sökaren.

Så kolla vilka mattskivealternativ som finns till din kamera.
 
Kikar på detta och denna verkar mest lik gamla analoga http://www.focusingscreen.com/product_info.php?cPath=25_113&products_id=1002

Medans denna verkar ren och lätt att se om det är skarpt http://www.focusingscreen.com/product_info.php?cPath=25_113&products_id=1108 dessutom skriver de i förklaringen att den är för MF, någon som testat några avsdessa och kan ge åsikter just vid MF användning?

Nja bytet låter jag fotofirman göra ihop med en service och rengöring, jag gillar inte småmekaniskt arbete ;-(
 
Det ser ut att vara samma system som på min Contax. En spärr för ramen som håller skivan, och en liten tabb som sticker ut på skivan att greppa den i med pincetten.

När jag köpte mattskiva låg det en pincett i den lilla asken, och pincetten ser ut precis som en av dem i bilderna av hur man byter. Den uppstickande delen kan användas för att frigöra spärren, och i urtaget i pincetten passar den lilla utstickande biten in, så att man kan plocka skivorna utan att vidröra dem. Operationen gick på några sekunder och var inte svår alls. Den knepigare delen är väl att fälla tillbaka ramen utan att peta på skivan, men det är ganska enkelt det med.

Och jag tyckte att det var ganska stor skillnad att jobba med de olika skivorna. Jag skulle aldrig gå tillbaka till snittbild och mikroprisma. Det går visserligen också där att ställa mot mattskiveringen, men de där detaljerna i mitten stör när man komponerar bilden.
 
Det ser ut att vara samma system som på min Contax. En spärr för ramen som håller skivan, och en liten tabb som sticker ut på skivan att greppa den i med pincetten.

När jag köpte mattskiva låg det en pincett i den lilla asken, och pincetten ser ut precis som en av dem i bilderna av hur man byter. Den uppstickande delen kan användas för att frigöra spärren, och i urtaget i pincetten passar den lilla utstickande biten in, så att man kan plocka skivorna utan att vidröra dem. Operationen gick på några sekunder och var inte svår alls. Den knepigare delen är väl att fälla tillbaka ramen utan att peta på skivan, men det är ganska enkelt det med.

Och jag tyckte att det var ganska stor skillnad att jobba med de olika skivorna. Jag skulle aldrig gå tillbaka till snittbild och mikroprisma. Det går visserligen också där att ställa mot mattskiveringen, men de där detaljerna i mitten stör när man komponerar bilden.

Det är den helt slätta Du menar om jag fattar rätt då?

Känns som den vore bra och när jag fotar med AF så sköter det sig ju självt ändå så behöver inte det andra för den röda fokuseringspricken lär dyka upp ändå eller har jag fel där?!
 
Kikar på detta och denna verkar mest lik gamla analoga http://www.focusingscreen.com/product_info.php?cPath=25_113&products_id=1002

Medans denna verkar ren och lätt att se om det är skarpt http://www.focusingscreen.com/product_info.php?cPath=25_113&products_id=1108 dessutom skriver de i förklaringen att den är för MF, någon som testat några avsdessa och kan ge åsikter just vid MF användning?
Med 400/5,6 och telekonverter kommer inte snittbild eller mikroprismor att fungera. Du får en fläck i mitten av sökaren som inte går att använda för fokusering. På min gamla kamera fungerar de ner till f/5 ungefär, men då måste man centrera ögat exakt i sökaren.
Vid större ljusstyrkor tycker jag annars att mikroprismor eller snittbild underlättar en hel del. Om jag måste fokusera mot den matta delen av mattskivan använder jag helst sökarlupp.

Olle
 
Det är den helt slätta Du menar om jag fattar rätt då?

Känns som den vore bra och när jag fotar med AF så sköter det sig ju självt ändå så behöver inte det andra för den röda fokuseringspricken lär dyka upp ändå eller har jag fel där?!

AF är helt oberoende av sökarskivan. Det är en liten spegel bakom huvudspegeln som har en halvgenomskinlig fläck, och sensorerna sitter i botten av spegelhuset.

Jag föredrar en slät mattskiva, men det är jag, och det kanske inte passar dig. Det finns andra skivor att välja på också. Jag hade ett tag en som var nästan helt matt utom en liten fläck i mitten som hade hårkors. Den funkade bra i teleskop. Jag vet inte vad som är allra bäst med din kombination, men det borde gå bra med någon av skivorna. Kanske finns någon som har provat?
 
ANNONS