Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fine Art Nude"-typ av bilder, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Börja med en ljuskälla, jag har lärt mig väldigt mycket utav vad Nigel Holmes lär ut på sin sida och sina små videosnuttar. En bra billig början.

Hälsningar

Robert Hammar
 
sukram skrev:
Hur kan man enkelt hemma få till såna bilder där man bara ser nästan linjer av kroppen? Går det med hjälp av bara stearinljus få sån effekt?

Förslag på enkel belysning som man redan har hemma och kan använda?

Lite typ denna bild kanske
http://www.fotosidan.se/pools/view/71/586976.htm

Mvh
Markus

rent teoretiskt skulle det kanske gå, kanske inte riktigt samma resultat men ialla fall få upplyst på ena sidan...

Allt handlar om ljus och exponering. Sätter du en ljuskälla på ena sidan, om det så bara är en liten diod eller tändare så kan du få hela sidan upplyst. Det handlar bara om att exponera tillräckligt. Problemet är att tiden blir så lång att modellen har hunnit göra många rörelser innan exponerignen är klar och du får en suddig bild.

Prova ställ en statisk sak som modell och lys upp med någonting svagt, stearinljus som du sa så komemr du se vilka tider du får

Enklaste och billigaste metoden är annars att använda en vanlig skrivbordslampa eller vilken lampa som helst som du kan rikta... tänk barar på vitbalansen, du får ett mycket orange gult ljus så det måste du fixa... i datorn eller i kameran, RAW är att föreslå
 
Bara för att göra ett exempel. denna bilden tog jag nu mellan jag skrev i trådarna. Eftersom ajg inte har någon modell hemma just nu så tog jag det första jag hittade på skrivbordet, en flaska parym eller vad det heter.

JAg ljussatte med en vanlig skrivbordslampa 60W.

Inget annat förutom ett vitt A4 papper som reducerade lampans ljus ännu mer och som gör ljuset mjukare... Inte särskilt invecklat. Kostade mig 0:- tog mig ungefär 2minuter. (tog många bilder, därav tidsfördröjningen)

Så även om denna flaska är helt fel typ av motiv så visar det ialla fall att man kan ljussätta ena sidan med enkla medel.
 

Bilagor

  • flaska.jpg
    flaska.jpg
    42 KB · Visningar: 1,348
Man kan till ocj med använda en pennlampa som här, med 15 sek exponering.

lucky_paint_sml.jpg
 
menar du min bild?

Om det var min bild du menade så använde jag ett vitt lakan som bakgrund... klura på det du.. ;)
 
nae på den första bilden som trådstararen visa.
Men även din är juh samma princip på.

Så nu har du sagt A o måste säga B :D
 
Lyfter tråden lite.

Ingen som kan beskriva mer va man kan använda för bakgrund för modell fotografering för att få den där effekten. Samt vad för lampa.

Gärna saker man brukar ha hemma.
 
Ni kan använda vilken bakgrund som helst om ni riktar ljuset rätt. Det beror inte på bakgrunden utan hur ni ljussätter och exponerar. Pröva er fram...

Mvh
Maverick
 
jag svarade ju innan.. :) Jag använde vitt lakan... du kan använda vad du vill... vit husvägg om du så vill.. du kan fortfarande utan problem få en vit husvägg av mexitegel att bli jämt kolsvart... allt handlar om ljuset
 
ja du ser.. det var väl inte så svårt... Principen ärsamma för allt du fotograferar, om det är en snygg tjej eller en ful kille spelar ingen roll...

Allt som spelar roll är ljuset och exponeringen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.