Advertisement

Annons

Filterköp.. Cokin Graduated Gray

Produkter
(logga in för att koppla)

Threepwood

Aktiv medlem
jag har funderat på att köpa mig dessa 2 filter men ja har inte så stor koll vad som behövs för att ja ska kunna använda dom i form av hållare o så.
Cokin Graduated Gray (neutral) A120
Cokin Graduated Gray (neutral) A121

Någon som skulle kunna hlälpa mig?

Har en Olympus E-500

// Threepwood
 
Har din kamera en vanlig filtergänga längst fram på objektivet?

Då behöver du en hållare samt en anpassningsring med rätt gängdiameter.

Se mer info här: Cokin - Frankrike

Finns säkerligen att köpa på t.ex. Scandinavianphoto.

Vet ej hur det är med tillgången på den lite mindre A-serien som du verkar ha? På senare tid har P-serien med något större filter varit vanligast för vanliga SLR-kameror.
 
Kan man ha fler än ett filter i samtidigt? Har ju ett sådant där skyddsfilter på nu, kommer ej ihåg va det heter.
 
Visst!

Standardhållaren har plats för 3st rektangulära filter.

Men att skruva i flera vanliga runda filter innan Cokin-systemet monteras bör man nog passa sig för. Det kan bli såpass skrymande att de syns i bildens hörn = vinjettering.

Detta kan även hända med standardhållare tillsammans med vidvinkliga objektiv. Har för mig att det finns en slimmad hållare för dessa lägen, med plats för endast 1st filter. Har även hört folk såga ned standardhållaren för att den skall fungera med riktigt korta vidvinkelobjektiv.
 
Jag har fått för mig att cokin har lagt ner A-serien. Men jag kan ha fel. P-systemet är det man ska ha om man har brännvidder under 28mm (tror jag det var)
 
Stämmer nog bra det!

Kom över mina A-filter begagnat och kompletterade senare med ett gäng ur P-serien.

Angående brännvidd låter det helt rimligt med P-serien vid 28mm brännvidd eller kortare. Får faktiskt problem även med P-serien vid 24mm. (Gäller analog småbild).
 
A-serien? betyder det att det inte finns att köpa till min kamera eller kan man montera från en annan serie?
 
Om du har missat det, vill jag göra dig uppmärksam på att resultatet med de filtren långt ifrån alltid ens blir i närheten av neutralt grått. Det var en tråd om detta nyligen. De blir fruktansvärt lätt repiga också.
Jag hade dem innan jag bytte till glasfilter och det hade varit mycket billigare att köpa något fungerande från början.
/ Peter
 
Jeppe skrev:
Jag har fått för mig att cokin har lagt ner A-serien. Men jag kan ha fel. ...
Jag pratade med importören på Elmia. Tror det var Molfo. Förstod jag honom rätt tog de bara hem P-systemet till Sverige. Det är väl där marknaden finns.

PGHO skrev:
... Jag hade dem innan jag bytte till glasfilter och det hade varit mycket billigare att köpa något fungerande från början. ...
Jag tror jag läste att du har Tiffens graduerade ND filter. Är det rätt att man använder Cokins filterhållare och anpassningring till dem?
 
Threepwood skrev:
A-serien? betyder det att det inte finns att köpa till min kamera eller kan man montera från en annan serie?

A-serien är helt enkelt mindre filter än P-serien och kräver därför olika stora hållare.

Skulle tro att du får leta upp en begagnad hållare för A-serien för att kunna montera dina filter. Eller köpa nya både filter och en hållare i P-serien.

Hittade min hållare för A-serien via en begagnathandlare på nätet, tror de finns med under "länkar" -> "begagnatmarknad sverige" här på FS.
 
BAn skrev:

Jag tror jag läste att du har Tiffens graduerade ND filter. Är det rätt att man använder Cokins filterhållare och anpassningring till dem?

Ja, det stämmer. Hållaren tycker jag är utmärkt när man har slipat ned yttre filterspåret. Då kan man dessutom sätta en step-ring på anpsassningsringen utan vinjetteringsproblem(i alla fall med de objektiv jag har provat). Betydligt billigare att bara köpa en 77mm anpassningsring och så många step-ringar man behöver, de kan man ju dessutom använda till annat. Jag tror att det finns en smalare hållare numera så att man slipper modifiera själv.

/Peter
 
PGHO skrev:
Om du har missat det, vill jag göra dig uppmärksam på att resultatet med de filtren långt ifrån alltid ens blir i närheten av neutralt grått. Det var en tråd om detta nyligen. De blir fruktansvärt lätt repiga också.
Jag hade dem innan jag bytte till glasfilter och det hade varit mycket billigare att köpa något fungerande från början.
/ Peter

Det har ja missat =9
Jag är en redig nybörjare när det gäller fotografering men det ja har sätt med dessa filter är jedra bra tycker jag.
Det kan mycket väl hända att det finns filter som är bätre men min erfarenhet är begrännsad.
Folk får gärna komma med förslag.
 
Threepwood skrev:
Det har ja missat =9
Jag är en redig nybörjare när det gäller fotografering men det ja har sätt med dessa filter är jedra bra tycker jag.
Det kan mycket väl hända att det finns filter som är bätre men min erfarenhet är begrännsad.
Folk får gärna komma med förslag.

Dom bästa filter du kan köpa som passar i Cokins P-hållare är från Lee och Singh-Ray, själv har jag Singh-Ray filter, dom är suveränt bra, och matchar kvaliteten på mina objektiv, jag skulle aldrig kunna sätta ett filter framför objektivet som inte håller motsvarande kvalitet som objektivets glas, att använda plastfilter är helt förkastligt om du vill ha bildkvalitet.

Men som alltid så kostar kvalitet, Sing-Ray's graderade gråfilter går på ca tusen spänn styck från USA, jag köpte mina från B&H Photo, jag har 2X soft, 2X hard och 3X hard.

rolle
 
Senast ändrad:
ANNONS