ANNONS
Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Boboslacke

Medlem
Hallo!!!
En liten undran från en nybörjare i digitalbranchen.
har precis köpt mig en Canon 350D och undrar om filter kan/ bör användas till digitala kameror.
Finns ju lite sepia och dylikt till BW i kameran men behövs det filtrering även till färgkorten?
 
Nästan allting som kan göras med filter kan göras i photoshop efteråt. Och eftersom en digitalkamera vitbalanseras, så kan tom filtereffekten försvinna om filtret sitter på i samband med vitbalanseringen.

Men det finns enstaka filter som är såvåra eller rent av omöjliga att efterlikna i efterhand:

Polarisationsfilter och avtonade gråfilter.

Fast den sistnämda _kan_ förvisso efterliknas genom att ta två bilder med olika exponering och sedan med mycket pill åtgärdas i Photoshop.

Övriga filter hade sin främsta användning antingen till svart/vit fotografering, eller dia-fotografering.
 
UV-filter är bra skydd och försäkring mot skador på ditt objektiv.

Filter är ju förbrukningsvara. Har du ett dyrare objektiv är det inte så roligt om du skadar frontlinsen.
 
flutte skrev:
Polarisationsfilter och avtonade gråfilter.

Fast den sistnämda _kan_ förvisso efterliknas genom att ta två bilder med olika exponering och sedan med mycket pill åtgärdas i Photoshop.

Man kan även göra två framkallningar av RAW-filen och SÅ mycket pill är det inte (jag testade första gången för lite sedan och det tog mig typ 5-10 min att pussla ihop bilderna) och IMO ger det mer flexibilitet än ett filter (svårt att få bra resultat med filter om horisonten inte är rak tex och är det exempelvis en cirkelformad yta som inte klaras av det dynamiska omfånget så...

Däremot går inte effekten av ett vanligt gråfilter att efterlikna. Ej heller IR-filter (IR funkar dock inte så jättebra med Canons systemkameror verkar det).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.