Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter vid macrofotografering? Uv lr Pol

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej,
vilket filter kommer jag ha mest användning av tror ni?

kommer fota mycket blommor o porträtt. Inomhus och utomhus. Tänkte lägga runt 200 kr. Vill därför helst bara köpa ett. Alt 2 st billigare men...

Själv använder jag aldrig något filter vid macrofotografering.

UV-filter har jag inte något större nytta av på en digitalkamera (annat än som skydd) och ett polfilter för 200:- är inte speciellt bra.

En polariseingsfilter är alltid roligt om man ska fota blommor och bilder med mycket färg i.

Jag blir däremot förvånad över om du enns hittar ett polariseringsfilter för 200 kr.

De brukar kosta runt 700 kr och uppåt.

Jag använder heller aldrig filter när jag fotar macro. Möjligtvis kan ett pol ge effekt men UV-filter förstör mer än det tillför...

A

minimunk skrev:
En polariseingsfilter är alltid roligt om man ska fota blommor och bilder med mycket färg i.

Jag blir däremot förvånad över om du enns hittar ett polariseringsfilter för 200 kr.

De brukar kosta runt 700 kr och uppåt.

Det finns billigare på cyberphoto... Soligor tex. Men jag vet inte om det är dåliga eller bra. Jag har ett soligor 52 mm och det tar fram färgerna bra. Har inte jämfört med ett för runt 1000 eller tex b&W (som väl ska vara bra?) 52mm för 612 kr (ok inte mycket under 700, det är inte min mening att räkna kronor, jag vet vad du menar).

Är det "stor" skillnad i hur filtret påverkar bilden om det är ett dyrare filter. Priset hänger ju ihop med diametern väldigt mycket, diameter med ljusstyrka (ofta) och därmed kvalité på objektiv. Lr?

Men jag har fått uppfattningen att ett UV aldrig skadar en bild. Det stämmer inte alltså? Hur förstör det?

The Tor skrev:
Det kan ge sämre skärpa och kan vara problem vid t.ex. motljus.

Om du ser till att skydda frontglaset från direkt ljus när du skjuter (lär dig älska teleskopiska motljuskydd) och har ett UV filter av hög kvalitet är ev defekter försumbara så länge du fotar digitalt småformat.
Var inte snål med filter, ett bra uv-filter behöver du aldrig skruva av och det betalar av sig i enkalare rengöring ganska fort, var beredd att lägga 500 för ett nytt i butik!
Polfilter kan vara mycket dyra men här kan du testa dig fram litem mer "vårdslöst" sas även om du ska ha bra med tur för att hitta ett under 200kr!

Kolla begatmarknaden!
Själv har jag häldre lite repiga Nikon-filter än helt nya Hoya-filter!

Fabian.Gafvelin skrev:
Om du ser till att skydda frontglaset från direkt ljus när du skjuter (lär dig älska teleskopiska motljuskydd) och har ett UV filter av hög kvalitet är ev defekter försumbara så länge du fotar digitalt småformat.
Nu hänger jag inte med. UV-filtret har man väl inte för att skydda frontlinsen mot direkt solljus utan för att skydda den mot slag?

har jag fattat rätt så används uv ofta av två anlednngar där den ena är skydd mot slag. en slags extra effekt utöver minskat ströljus eller reflexer, speglingar o sånt so mväl är det primära. eller så är jag ute o cyklar...

är ganska nära att slå till på ett tamron 90 mm och den var väldigt "djup" från glaset och själva ytterkanten på objektivet. känns som det kan bli väldigt svårt att få bort ev fläckar o skit från linsen när den sitter så djupt in... och det lär ju antagligen hända.

The Tor skrev:
Nu hänger jag inte med. UV-filtret har man väl inte för att skydda frontlinsen mot direkt solljus utan för att skydda den mot slag?

Sorry, kanske skulle varit tydligare där: När du har ett filter påskruvat är det ditt frontglas/främsta glaskropp.

Uv-filter tar bort en del ireguljärt flygande UV-ljus men påverkar inte bilden i övrigt, de ända gånger du kan se en skillnad är i princip vid landskapsbilder med mycket soldis, då blir det mindre soldis med UV-filter.
Lika så med skylight men de fungerar på lite annat sätt och effekten är lite mir drastisk om jag inte missminner mig.

Båda går bra att ha som "neutrala skyddsfilter", vill man nödvändigtvis inte ha vare sig det ena eller andra finns det helt neutrala skyddsfilter men jag rekomenderar UV.

Oavsett vilket filter du väljer så se till att rengöra väldigt noga innan du skruvar dit det ch sen låter du det sitta där 24/7.

Chewbacca skrev:
är ganska nära att slå till på ett tamron 90 mm och den var väldigt "djup" från glaset och själva ytterkanten på objektivet. känns som det kan bli väldigt svårt att få bort ev fläckar o skit från linsen när den sitter så djupt in... och det lär ju antagligen hända.
Jag har ett Tamron 90 och det är det enda objektiv som jag inte har skyddsfilter på. Frontlinsen sitter så väl skyddad att det inte finns någon risk att den skadar sig och den är inte svår att rengöra heller.

Fabian.Gafvelin skrev:
Sorry, kanske skulle varit tydligare där: När du har ett filter påskruvat är det ditt frontglas/främsta glaskropp.
Okey, då förstår jag hur du menar.

Fabian.Gafvelin skrev:
Uv-filter tar bort en del ireguljärt flygande UV-ljus men påverkar inte bilden i övrigt, de ända gånger du kan se en skillnad är i princip vid landskapsbilder med mycket soldis, då blir det mindre soldis med UV-filter.
Jag har läst tidigare här på Fotosidan att alla moderna digitala systemkameror har ett inbyggt UV-filter framför sensorn och att ytterligare ett UV-filter längst fram på objektivet inte tillför något alls. Här finns också en hel del skräckexempel på hur skärpan försämrats rejält med vissa UV-filter

Fabian.Gafvelin skrev:
Båda går bra att ha som "neutrala skyddsfilter", vill man nödvändigtvis inte ha vare sig det ena eller andra finns det helt neutrala skyddsfilter men jag rekomenderar UV.
Jag använder Hoya PRO1 Digital Protector.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto