ANNONS
Annons

Filter. Vad man ska ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror säkerligen på vad du vill fota, men polariserande filter kan vara värt att titta på. Det finns många jämförelsebilder på nätet som visar skillnad med och utan sådant filter. Bra för vissa typer av landskapsbilder (mer grönt i växtlighet), bilder där man vill ha mer blå himmel istället för "vit", eller om man vill få bort spegelbilder i glasrutor eller i vatten. Dock stjäl sådana filter ljus, så det funkar bäst för väldigt ljusa förhållanden eller vid landskapsfotografering då man ändå har förberett sig på att använda stativ/lång slutartid.
Jag köpte ett polariserande filter till 18-55VR-kit-objektivet som jag fick med min D3100, och det är inget jag ångrar. Trots nackdelen med att just det objektivet har roterande frontelement, dvs att man hela tiden måste vrida på filtret efter fokusering, så var det mycket användbart vid utlandssemester i land med mer sol än här.

Det låter som att du tror att man måste ha filter. Så är det så klart inte. Som sades ovan kan ett polfilter vara praktiskt ibland, men som också sades tar det mycket ljus och kan vara förödande på ett redan ljussvagt objektiv som ditt. Ett tonande ND filter kan också vara praktiskt för att bevara himlen i en landskapsbild.

Annars är jag av den sorten som anser att allt som sätts framför linsen alltid innebär en kvalitetsförsämring av bilden.

om du inte vet om du behöver några filter då behöver du heller inga ;-) Idag är det oftast bara 3 olika typer av filter man behöver o det är
polfilter , tar bort blänk förstärker blå färg på himlen mer eller mindre beroende på vinkeln till solen.
av tonade gråfilter. används mycket av naturfotografer för att jämna ut skillnaden mellan himmal/mark.
Nd filter (gråfilter) används för att få längre slutar tider eller möjlighet till större bländaröppning i soljus tex.

På dia tiden då hade jag en hel väska med ett 15 tal filter ifrån Lee o det som tillkom då var färgkorrektions filter det som du gör idag i photoshop när du väljer färg tempratur på bilden. Nu ska jag inte lura på dig att köpa dyra lee filter men den dagen du saknar filter då är det dags att handla. När jag var amatör så köpte jag en hel drös med roliga filter från cokin,Hoya allt med stjärn effekter,dimma, dubblera bilden till 5-8 extra delar, halvfärgade filter med halva i blått resten rött, soft,solnedgångsfilter osv. Behöver jag säga att jag använde dom typ en gång ;-)
lite kul var det men det är inte mycket man behöver utöver dessa 3 jag nämde i början.

Tack för era svar och synpunkter.

Har fått höra att jag måste ha filter för att skydda linsen på kameran och det finns ju ett gäng att välja mellan har jag märkt ;)

Dom brukar säga att du "måste" ha skydds/UV-filter i butikerna men det är i min uppfattning helt felaktigt av olika anledningar. T.ex får man sämre motljusegenskaper och bildkvalitet över lag.

Skaffa ett motljusskydd och använd frontlinsskyddet, dom två sakerna skyddar ditt objektiv bäst.

Du kan använda ett UV-filter som skydd om du vill, men det behövs bara om du utsätter kameran för en hel del lera och skit. Det kan vara bra att kunna torka av filtret utan att repa frontlinsen.

Mot våld hjälper det inte särskilt mycket eftersom det är så tunt.

Men som sagt, ska du behandla kameran som 99 % av alla andra så behöver du inget alls.

Ett bra UV-filter försämrar mycket mycket lite i de flesta fall, ett dåligt filter försämrar mer och dessutom är det inte alls lika smutsavstötande så det är svårare att hålla rent, det motverkar liksom hela syftet med det.

UV filter förstör det mycket ljuset i bilden?

Billiga UV-filter försämrar bilden märkbart. Enkelt kan man väl säga "ju dyrare filter ju mindre försämring".
En bättre lösning för att skydda objektivet är att alltid ha motljusskyddet påsatt samt ha en putsduk med i kameraväskan.
Men det är klart att ska du stå i grussprutet på en speedwaytävling och fotografera kan det väl vara bra att skruva på ett UV-filter som skydd.
Lycka till med nya kameran.
Anders W

Har fått höra att jag måste ha filter för att skydda linsen på kameran och det finns ju ett gäng att välja mellan har jag märkt ;)
Man måste inte, men många av oss tycker att det är en bra idé. Det beror ju lite på hur man hanterar sin kamera.

Om man ska ha ett filter som skydd så är det i princip uv-filter som gäller och som flera andra påpekat ska man inte snåla och köpa det billigaste. B+W MRC är mycket bra, men ganska dyra. Hoya är lite billigare men nästan lika bra, min personliga erfarenhet är dock att de är märkbart svårare att hålla rena.

uv filter är perfekt för fotohandlarn att tjäna lite pengar på eftersom marginalerna är så låga på kameror/objektiv. Själv har jag bara lyckats repa en optik o det utanför bildcirkeln så det påverkade inte bilden möjligen i motljus. Bästa sättet att skydda optiken är att använda linslocket när kameran stoppas ner i väskan samt använda motljus skyddet. Enda gången jag skulle kunna tänka mig uv filter är om man fotar tex motorcross etc.

En bra försättslins som alternativ till macroobjektiv kan vara en ide. Funderar själv på en Canon 500D. Blir en glugg mindre att släpa på och med skarp optik blir resultatet nästan lika bra.

Polarisationsfilter kan vara bra att ha till de objektiv du har. Men eftersom dessa filter ”stjäl” lite ljus bör de inte användas vid sämre belysning, tex inomhus eller mulet väder. Uv-filter bör endast användas i nödfall, då risken är stor för skada (men motljusskyddet är oftast ett tillräckligt skydd). Kanske ett ND 400 filter för riktigt långa slutartider, fast sådana exponeringar kräver stativ.

Förstår inte argumentet att man inte kan ta bilder med linsskyddet på. Självklarheter som det behöver väl inte påpekas. Motljusskydd och linslock är kort och gott det bästa skyddet för frontlinsen, och linslocket plockar man lätt bort på under en sekund när man ska fotografera. Motljusskyddet kan alltid sitta på och ger ett väldigt bra skydd för stötar samtidigt som det förstås agerar som motljuskydd (därav namnet) som i vissa fall kan ha avgörande betydelse för bildkvaliteten.

Det är ingen idé att skaffa UV-filter som skydd till billiga kitobjektiv. Bra filter kostar för mycket för att det ska vara värt det. Så länge man tar hand om och förvarar sina objektiv väl, använder linsskydden och inte regelbundet utsätter frontlinsen för påfrestningar i form av skitiga miljöer eller saltvattenstänk, så klarar kitobjektivets frontlins sig alldeles utmärkt i väldigt många år, även om man då och då putsar av linsen med en mikrofiberduk. Händer det mot förmodan nåt så är det ingen stor kostnad att antingen byta frontlins på ett enkelt kitobjektiv eller skaffa ett helt nytt.

Sen så är frontlinsen också väldigt tålig som sådan, och små defekter som en repa eller så, om man har sån otur att man drabbas av en sån, behöver inte ens påverka bilden. Kolla gärna följande länk och bli lite mindre rädd för lite damm på frontlinsen:
http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

Det enda som UV-filter är riktigt bra på är som skydd i riktigt eländiga miljöer och som förhöjare av andrahandsvärdet.

Det är alldeles för ofta en sekund för mycket. (För övrigt är jag inte alls säker på att det alltid går på under en sekund.)

Hur mycket kostar det?

Är man i beråd att fotografera kan man väl ha det i fickan. Man behöver väl inte sätta på det mellan varje bild heller.

Vi behöver inte en till diskussion om pris på byte av frontlins, men troligtvis går det lös på en dryg tusenlapp (arbetskostnad kanske 500-1000kr inklusive omkalibrering, och frontlinsen går gissningsvis på några hundralappar till). Ett kitobjektiv får man billigare än det begagnat, och ett helt nytt kostar inte mycket mer.

Om UV-filtren skulle ge ett hundraprocentigt skydd för objektivet skulle jag förstå att man sätter lite slantar på dem. Men när de knappt skyddar nånting alls mot sånt som kan skada objektivet, och dessutom kan ha kraftigt negativ effekt på bildkvaliteten i vissa lägen, så är priset för dem faktiskt orimligt högt. Tappar man objektivet i marken skyddar dessutom motljusskyddet och linslocket avsevärt mycket bättre än ett skört och tunt UV-filter vars splitter lätt kan repa frontlinsen. Risken för att stöten har sönder nåt annat i objektivet som UV-filtret inte har nåt att göra med är dessutom ganska överhängande, och om det händer får man skaffa nytt eller reparera hursomhelst...

Vi behöver inte en till diskussion om pris på byte av frontlins, men troligtvis går det lös på en dryg tusenlapp (arbetskostnad kanske 500-1000kr inklusive omkalibrering, och frontlinsen går gissningsvis på några hundralappar till).
Anledningen till att den här diskussionen återkommer är nog att folk då och då påstår att "det är ingen stor kostnad att byta frontlins" utan att faktiskt veta hur mycket det kostar. Tyvärr fick jag inget svar den här gången heller.

Erland, om du är intresserad av hur mkt det kostar att byta ut frontlins går det säkert att få veta detta ifall du kontaktar t ex Nikon.

Ifall nu olyckan skulle vara framme med ett billigt kitobjektiv (vilket gett djup repa i frontlinsen) görs enklast och säkert billigast bytet av frontlins genom att köpa ett nytt objektiv... :)

Varit i kontakt med Focal Point då de kan reparera repade objektiv genom omslipning och omcoating. Men metoden funkar endast ifall repan inte är djup (mitt objektiv hade för djup repa...). "Minimum charge per surface is $195.00 larger or cemented doublet (must be taken apart first) or any radical radius curved elements."

www.focalpointlens.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar