Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter. Vad man ska ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl så att det finnsinget bästa när det gäller med/utan UV-filter utan det är från fall ill fall.
Vid motljus (och andra situationer där starkt ljus träffar insen) - UV-filter av
Vid besvärlig miljö (damm, stänk etc) UV-filter på

Linskydd av vid fotografering (gäller dock ej Canon 5D mk 3 när den fixats för att klara detta besvärliga ljus förhålland).
Linskydd på när man inte fotograferar.

Motjusskydd på vid fotografering.
Motljus skydd av vid transport

Det ena utesluter inte det andra och allt har sina för/nackdelar. Rätt använt får man bästa resultat och skydd för sin utrustning.

Fast har man linslocket på och/eller kameran i väskan är det ju svårt att ta några bilder.

Poängen var väl att när man har objektivet i väskan så skyddar man det bäst genom att montera på locket. (Om objektivet inte sitter på en kamera så använder man med fördel även det bakre locket.)

Jag tror inte att det handlade om en uppmaning att aldrig ta upp kameran ur sin väska.

Varför bör man ta av motljusskyddet vid transport?

Om motljusskyddet går att montera baklänges på objektivet så tar det mindre plats. Att montera av det och förvara det separat från objektivet i väskan är det kanske ingen större vits med, utom om man kan lägga andra grejer inuti motljusskyddet.

Om motljusskyddet går att montera baklänges på objektivet så tar det mindre plats. Att montera av det och förvara det separat från objektivet i väskan är det kanske ingen större vits med, utom om man kan lägga andra grejer inuti motljusskyddet.
Ok, det är jag med på.

Men när atotowi listade upp det som en punkt , så fick jag intrycket av att det kanske var för att man kan skada något då, exempelvis gängorna till objektivet eller motljusskyddet. Har aldrig hört uppmaningen att man ska ta bort det vid transport bara och blev därför lite nyfiken. :)

Poängen var väl att när man har objektivet i väskan så skyddar man det bäst genom att montera på locket.
Fast min poäng är att det viktiga kanske inte är hur man skyddar kameran bäst utan hur man skyddar den bäst utan att göra det krångligare att använda den. Bär jag kameran på axeln är det för att jag vill kunna fotografera och då vill jag inte göra det krångligare genom att ha ett lock att ta av/sätta på. Bär jag kameran i en väska är det också ganska troligt att jag vill kunna ta kort så snabbt och smidigt som möjligt.

Ja, om du inte vill använda objektivlocket som skydd så får du väl hitta på något annat sätt att skydda frontlinsen. Eller låta bli att skydda den.

Risken för att frontlinsen blir skadad torde dock vara större när kameran förvaras i en väska än när man bär den i en halsrem.

Ber om ursäkt att jag var otydlig men menade att man med fördel vänder på det vid transport så att det tar mindre plats.
Ok, det är lugnt. :) Ibland när jag inte har så mycket i väskan brukar jag lämna det på, rättvänt alltså. Då känns det inte som att man behöver objektivlock heller, så länge väskan är ren inuti.

Fast min poäng är att det viktiga kanske inte är hur man skyddar kameran bäst utan hur man skyddar den bäst utan att göra det krångligare att använda den.

Motljusskydd på, lock av när du bär den i remmen beredd att fotografera.

Lock på när du packar ned grejorna i väskan. Det skulle jag ha även om jag hade ett glasfilter ytterst, så inte ytan gnuggar mot något när jag skuttar runt med väskan.

Enkelt, tycker jag. ;)

Jag använder alltid motljusskydd på mina systemkameraobjektiv men sällan främre objektivlock när jag har objektiven i kamaraväskan. Vänder alltid objektiven nedåt så motljusskyddet räcker som skydd. Fast bakre locket använder jag förstås, det finns ju inget motljusskydd eller filter som skyddar där. Så här gör jag oavsett om jag använder filter eller inte.

Sen jag började fotografera 1964 har jag aldrig fått en repa på vare sig frontlinser eller filter så motlusskydd räcker nog långt som skydd. Fast jag fotar aldrig motorkross eller i sandblästrande stormar förstås.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar