-------------------------------------------------
Anders Östberg skrev:
Jo, en reparation jämfört med många filter är dyrare.
Jag skulle gärna vilja se en riktig prisjämförelse på filter kontra reparation, min maggropskänsla säger att det blir dyrare att lämna in ett objektiv för linsbyte. Bortsett från det blir du också av med gluggen ett bra tag eftersom Canon Sverige garanterat inte har frontlinsen i lager...
Helt rätt!
Minolta Sverige fick in ett objektiv, för flera år sedan, jag tror det var i samband med en genomgång av mitt kamerahus, huset var mitt, objektivet var från en annan kund.
Servicemannen visade mig hur illa en del fotografer vårdar sina objektiv, frontlinsen var sprucken och höljet repigt från andra prylar, som hade skavt i en väska, hade ägaren berättat.
Beräknad kostnad för reparationen, ungefär halva nypriset på det relativt nya objektivet.
Värt det?
Ja, ett nytt objektiv hade ju kostat ännu mera, ha-ha!
Vid en skada på ett äldre objektiv, tveksamt om en frontlins finns som tillbehör!
Säkerligen har Lars Johnsson inte en susning om hur dyrt det är med en reparation, när han skriver:
...Och det är inte dyrare att byta en frontlins jämfört med att köpa dyra filter till alla sina objektiv...
En serviceman debiterar minst 600:-/tim, en reparation kan dra ut på tiden, fasta priser används inte ...
Lars Johnsson skrev:
1. ""skydda kamera/optik ? Förstår inte hur kameran skulle bli skyddad av ett UV filter?
Och det är inte dyrare att byta en frontlins jämfört med att köpa dyra filter till alla sina objektiv. Canons dyrare tele objektiv har också redan ett skydds-filter i objektiven.
2.du relaterar till digitalt som du kört i många år. Du vill ha filter för att undvika efter-arbete i datorn med dina bilder.
Tar du aldrig RAW, skärper bilderna eller gör annat med dem ändå i datorn? Man måste ju ändå göra vid varje bild i datorn om den ska bli bra.
Svar 1. Självklart är mitt svar nu och tidigare, en påpekan över vad jag skrev tidigare, en plastpåse över utrustningen (frontlinsen lämnas fri) och ett UV-filter för just frontlinsen.
Visst, det är ganska svårt att täcka hela kameran med bara UV-filtret.
Jag har inte ens försökt!
Svar 2. Jag bearbetar mycket sparsamt mina RAW filer, fotograferar mycket, är inte speciellt aktiv vid datorn.
UV-filter spar troligen mycket tid.