Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filstorlek EPSON 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

19johan75

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar hur stor filen blir från ett scannat småbildsnegativ med högsta möjliga upplösning med en EPSON 3200? Hur stor utskrift kan man göra med hyffsad kvalite under förutsättning att man har ett bra neg/dia att utgå ifrån?


Mvh


Johan
 
Eftersom ingen annan svarat så ger jag mig på ett försök att reda ut din fråga.

Skannerns upplösning är ju 3200 punkter per tum. Ett småbilds dia eller negativ är ju 24x36 mm. Om man räknar om det till tum så blir det ca 0,96x1,44 tum. Antalet punkter blir alltså totalt (0,96x3200)x(1,44x3200)= 14.155.776 punkter.

Varje punkt ska ha ett värde för rött (R), ett för grönt (G) och ett för blått (B). Om man skannar bilden med 8 databitars färgdjup per kanal blir antalet bitar i filen 8x3x14.155.776 = 339.738.624 bitar.

Eftersom vi normalt mäter storleken på datafiler i byte och inte i bitar så dividerar man med 8 (1 byte = 8 bit). Storleken på filen blir då 339.738.624 / 8 = ca 42 MB.

Om man i stället skannar med 16 bitars färgdjup per kanal så byt ut 8 mot 16 i beräkningen ovan (dvs filen blir dubbelt så stor).

Eftersom det i praktiken inte går att skanna en yta som är 24x36 mm på ett småbildsdia så blir den skannade ytan nog mera som 22x33 mm vilket ger en fil på ca 35 MB.

Vad gäller utskrifter så brukar det vara en regel att om man vill ha fotokvalitet så skall upplösningen på bilden vara ca 300 ppi. För att slippa krångla med tum brukar jag i stället tänka så här. Jag kompromissar kravet till 250 ppi. Eftersom en tum är ca 2,5 cm så blir det ju 100 punkter per cm. Ett småbildsdia där man skannat t ex ytan 22x33 mm som jag skrivit ovan ger ju då 2816x4224 bildpunkter. Om jag då har kravet på 100 punkter per cm så är det bara att dividera med 100. En utskriven/kopierad bild med storleken 28x42 cm har alltså 100 punkter per cm och där någonstans ligger alltså ett mått på hur stor bild man kan skriva ut.

Sen tycker jag i och för sig att bilden oftast blir bra även om man minskar på kraven ytterligare.

Hoppas att detta var till hjälp och inte allt för krångligt.

Thomas
 
Jag kanske också ska lägga till att ovanstående filstorlek bara gäller om du spar bilden i ett okomprimerat format, t ex TIF. Om man använder komprimering, t ex JPG, så blir ju filstorleken mindre.

Thomas
 
Tack för ditt uttömmande svar Thomas, tror jag hängde med i det mesta utom en sak:

"Eftersom det i praktiken inte går att skanna en yta som är 24x36 mm på ett småbildsdia så blir den skannade ytan nog mera som 22x33 mm vilket ger en fil på ca 35 MB."

Detta gäller väl endast om man scannar ramade dior? Om man kör remsor med oramade måste väl hela dian gå att scanna?


Mvh

Johan
 
Jag har själv en Epson 3170 och jag tror att den är ganska lik 3200 vad gäller hållare för småbilds dia. Om man har en remsa så ska man egentligen sätta in den i en hållare också. Jag tror att även den hållaren gör att det är svårt att nå ända ut i kanten på bilden.

Om man ska skanna genomsiktsoriginal så tror jag att man måste ha en hållare på glaset (Det finns tre olika hållare för 3170). Det finns ett litet urtag i ena hörnet som jag tror måste finnas där för att skannern ska acceptera att det är genomsikt som man skannar. Men man kan säkert använda hållaren som är avsedd för mellanformat och i stället lägga dit ett småbilds neg/dia. Då borde man kunna få med hela bilden.

Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.