ANNONS
Annons

Filmscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik-skoglow

Aktiv medlem
Hej på Er, jag har beslutsångest.
Vet inte vilken filmscanner jag ska lägga mina stålar på, jag hade väl tänkt någonstans i 5-10.000:- klassen.

Nikon, Canon och Minolta har jag tittat lite på, men inte blivit klokare..!

Vad jag vill veta är om det finns ett säkert kort eller om alla är ungefärliga i kvalité och brusreducering osv.?

MVH
Patrik Skoglöw
www.fotoklubben.net

Tackar...

Det var en rejäl dos med svar, trots att jag är Nikonfrälst så lutar det åt Canon el. Minolta.

Priset får avgöra där.

MVH
Patrik

Jag skulle välja en som tar bort damm. Funkar dock inte på svartvita negativ. Nikon kallar finessen för ICE.

Hej! Använd Tryckluft istället för ICE. Du förlorar bildkvalitet, färger och skärpa med ICE. Använder själv 2 scannrar. En Minolta Dimage scan dual II hemma och en Nikon LS-40 på jobbet.. Hemma har jag inte ICE men dock på jobbet. Använder sällan funktionen. Tycker det går så segt att scanna med ICE påslagen. Bättre att vårda neg/dia varsamt och blåsa av dem istället. Mitt tips är minoltas Dual II 4500:- för en för mig helt OK scanner.

mrsandin skrev:
Hej! ....Du förlorar bildkvalitet, färger och skärpa med ICE.... .

för ett tag så blev jag orolig... tills jag testat. Jag noterar absolut ingenting av den försämring du påtalar, däremot är ev damm bortrollad... precis som det ska fungera.

Mvh
Johan

Uhu..?

Mjaaa... Jag förstår inte varför man skulle förlora färger och skärpa på att använda sig av ICE.

Tekniken bakom ICE (om jag fattat rätt) är att mäta skillnader i filmlagret och om det visar sig att det förekommer en förhöjning/fördjupning som inte ska vara där så försöker scannern räkna ut vad som borde vara där istället. Anledningen till att ICE inte fungerar så vidare bra på Kodachrome är att denna film har en helt annan uppbyggnad.

Men som sagt, hellre tryckluft än skitiga neg/dior.

Någon som vet något om den billiga filmscannern scandinavianphoto har? Tror den heter microtech eller något? 2000-2500 har jag för mig!

NiklasK!

Jag har hört att den är ganska hyfsad om man inte har några större krav. Men jag skulle hellre rekommendera en begagnad nikon eller minolta. Själv köpte jag min Minolta Dual II för 3300:- med 4 månader garanti kvar.. Det lönar sig att leta begagnat

Hej, nu har jag köpt en.

Det blev en beg. Nikon Coolscan 3.
ICE, 2.700dpi. Resultat = 98% bra.

Köp orginal = NIKON

Tack för alla svar,
Patrik

Min Minolta Scan Elite har ICE och det syns att ICE ger en aning oskärpa. Visserligen väldigt lite, men ändå märkbart. Ska man inte använda bilden till något extremt, typ stora utskrifter så är det "värt" både tiden och den lilla skärpeförlusten tycker jag.
Kanske de nyaste modellerna är bättre.
Utan ICE blir det otroligt lätt damm på bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar