Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmning med NEX 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är ingen systemkamerafilmare - ännnu - men jag kanske kan bli vem vet. Tidigare har jag dock varit en av de som verkligen inte varit ett dugg imponerad av de taffligt implementerade videofunktionerna i exv. mina och andras DSLR-kameror och jag har ju haft ett antal nu, så jag anser min mening välgrundad. Istället har jag varit så mycket mer imponerad av vad en del av Sonys och Panasonics kompakter klarat av när det gäller video i några år nu. Mina DSLR:er har varit sämre på precis allt både ljud och inte minst hanteringen.

Jag har en NEX 7 och har nu beslutat att ge den en chans som filmkamera också. Jag har införskaffat Sonys nya 16-50mm NEX-objektiv med motorzoom och Sonys lilla mycket smidiga mick ECM-ALST1 (passar även Sonys tjockkameror med Sonys gamla blixtsko). Med denna lilla mick blir en NEX 7 trots sin litenhet faktiskt förvånansvärt välbalanserad. Jag var dock lite tveksam till att den drivs med en liten knappcell, men den ska enligt Sonys uppgift räcka upp till 100 timmar så det kan väl knappast ge mig några större problem. (Om ni tänker köpa en mick själva, så tänk på att NEX 7 har extern mikrofoningång och ska ha en mikrofon för det. NEX 3 och 5-modellerna har en speciell hotshoe för bl.a. mikrofon och drivs av kamerabatteriet, vilket jag annars ser som en fördel. Jag köpte själv fel modell först.)

Jag har kollat på ett par av Rødes mickar också som varit både prisvärda (kostar inte mer än Sony-micken) och kanske bättre ljudkvalitetmässigt, men de är både mycket större och mer dedikerade (dedikerad mono för tal eller renodlad stereo med markant sämre talåtergivning). Sony-micken är en medveten kompromiss som åtmistone har två lägen - ett för allmänljud (120 grader eller 90 för mer riktad upptagning även om det läget säkert inte kan mäta sig med en dedikerad mikrofon som Rødes som är mer riktad mot de som prioriterar inspelning för exv. intervjuer. Storleksmässigt är dock en Røde-mick perfekt balanserad på en tjockkamera och den harmonierar även dessa då de ser betydligt mer proffsiga ut än Sonys lilla pluttmick. Nackdelen är väl att man förmodligen inte släpar på dem i onödan och att de riskerar att bli kvar i bokhyllan hemma.

Jag har testat lite själv och kollat en hel del tester på Youtube och tror att Sony-micken kommer lösa de problem jag sett med ljudet i alla mina systemkameror. För det första kommer den dämpa vindljud och för det andra isolerar den (bl.a. genom gummiupphängning) ljud från kamerahuset. Motorzoomen är också mycket tyst och likaså fokuseringen i det nya objektivet, som jag är säker på tagits fram mycket för att just ge filmningen ett lyft.

Jag tycker det känns riktigt bra faktiskt och först nu har jag en systemkamera som är lika smidig att hantera som min frus kompakt Sony HX9V vid filmning men med betydligt bättre och mer flexibla inställningsmöjligheter även vid filmning. NEX 7 har ju annars inga dedikerade kontroller för video annat än på och avknappen men annars fungerar ju kamerans funktioner som inte är helt dedikerade för stillbild även för video.

Jag ser vedrkligen fram emot bättre ljud, dynamisk AF under filmning även med en systemkamera och inte minst en tyst motorzoom. Snart blir det väl en semesterresa och lite hårdtestning. Sedan tycker jag att det är bra att man i den nya firmwareuppgraderingen gjort det möjligt att helt stänga av videoknappen så man inte slår på video av misstag. Många kommer säkert uppskatta att Sony även förbättrat NEX 7:s funktion med vidvinkelobjektiv. En del har ju klagat på detta även om en del av kritiken säkert kunnat skrivas på de alltför dåliga objektivens konto. Det kanske redan finns något att rapportera om hur denna anpassning fungerar i praktiken. Kolla gärna själva NEX 7, det nya kompakta objektivet och Sonys mick. Det är faktiskt en ganska kul kombo, som dessutom ute är helt hysteriskt dyr (jag hade dock tur som fick tag på ett begagnat objektiv för 2000 spänn. Micken var 300 spänn billigare hos Japanfoto i jämförelse med exv. Cyberfoto, vilket förvånade mig lite.
 
inspelningsformat

Hej
Kanske inte ett inlägg om microfoner, men väl om filmning med NEX 7.

Vilket format rekommenderas?
AVCHD 50i eller 50p, eller 25i eller 25p eller MP4?
Jag skall filma av gammal 8 mm film som visas med projektor mot särskild mattskiva och projektorn går med 18 bilder / sek.

Tacksam för tips.
 
Hej
Kanske inte ett inlägg om microfoner, men väl om filmning med NEX 7.

Vilket format rekommenderas?
AVCHD 50i eller 50p, eller 25i eller 25p eller MP4?
Jag skall filma av gammal 8 mm film som visas med projektor mot särskild mattskiva och projektorn går med 18 bilder / sek.

Tacksam för tips.

Jag är rudis på alla format men kan bensäkert säga att progressivt (P) är att föredra.
 
Jag sålde min Nikon-utrustning för drygt ett år sedan för att jag ville kunna filma och köpte då en NEX-7. Jag är otroligt nöjd med den som kamera, men det finns brister med den när det gäller att filma. Dels att den snabbt blir varm och lägger av. Jag har maximalt kunnat filma 10 min i sträck. Dels att ljudet inte kan regleras manuellt utan är automatiskt. Köpte därför alldeles nyss videokameran NEX-VG30. Den är mycket bra att filma med. Eftersom båda har E-fattning för objektiven kompletterar de varandra väldigt bra.

För ljudupptagning använder jag nästan uteslutande trådlös mygga (Sennheisers system). Har även en Röde mikrofon NTG-1. Den är bra men alldeles för lång för att i praktiken kunna använda på NEX-7.

Har PC varför jag uppskattar Magix videoredigeringsprogram:
http://www.magix.com/se/movie-edit-pro/
 
Hej
Kanske inte ett inlägg om microfoner, men väl om filmning med NEX 7.

Vilket format rekommenderas?
AVCHD 50i eller 50p, eller 25i eller 25p eller MP4?
Jag skall filma av gammal 8 mm film som visas med projektor mot särskild mattskiva och projektorn går med 18 bilder / sek.

Tacksam för tips.

Jag började med AVCHD (50p) men insåg att jag fick lite problem i en del fall. Det är väldigt mycket data och ska man lagra AVCHD på skiva så måste man bränna Blue Ray och jag har ingen sådan brännare. Dessutom hackade det i en av mina maskiner. Jag har landat på MPG 4 av högsta kvalitet (HD) om jag ska lagra det på skiva.

Vet jag att jag bara ska visa filmen på webb så har jag hittills spelat in i MPG 4 i VGA-upplösning som kompromiss. Vore intressantatt höra om någon gjort andra val och i så fall varför.
 
Hej
Kanske inte ett inlägg om microfoner, men väl om filmning med NEX 7.

Vilket format rekommenderas?
AVCHD 50i eller 50p, eller 25i eller 25p eller MP4?
Jag skall filma av gammal 8 mm film som visas med projektor mot särskild mattskiva och projektorn går med 18 bilder / sek.

Tacksam för tips.

Använd något av P-lägena.
Du får helt enkelt prova dig fram vilken framerate som funkar bäst utan att du får rullande linjer när du filmar av materialet som spelas upp med 18 fps pga interferens.

Du kommer nog inte att vinna på att köra i full HD då grundmaterialet ändå är sämre kvalitet, så MP4 kan bli lika bra och betydligt mer lättarbetetat än AVCHD.

AVCHD är ett starkt komprimerat format för varje bildruta, så det är tungjobbat och svårt att redigera full HD om man inte har ett program med stöd för grafikaccelerator och ett snabbt grafikkort. Mina grabbar redigerar mycket film i full HD tagen med NEX-5N (vilket blir samma datamängd som NEX-7 vid filmning), men de kör Adobe Premiere Pro och har ett snabbt NVIDIA GTX-kort med 4GB RAM (CUDA-accelerator).

Innan vi skaffade ett riktigt bra grafikkort så var det hopplöst ryckigt och laggigt att redigera HD-film trots att själva datorn är snabb och modern.


/Mats
 
Varm vid filmning

Har funderat på att reklamera min NEX-7 på grund av värmeproblematiken. Skall det vara på detta vis vid filmning i rumstemperatur. Hur blir det inte på en sandstrand i ett varmt land eller i ett dykhus där man vill filma långa sekvenser, och inte har tid/luft för att vänta på att kameran skall svalna.
Jag är missnöjd.
 
Borde inte värmeutveckling vara ett problem i alla täta kamerahus? Enda skillnaden mellan en NEX 7 och en tjockkamera som är vädertätad är väl att den senare innesluter en större volym men likväl finns det väl inte mycket av ventilation eller "kylflänsar" på något kamerahus vad jag vet. Sensorerna är ju gemensamma mellan en NEX 7 och ett antal tjockkameror men dessa kanske inte heller används i någon större utsträckning till filmning. Men att den inte klarar ens 10 minuter känns väl uselt om det skulle vara någon form av snittvärde för modeller.

Det borde nog f.ö. vara vanligare att filma generellt med dessa små kamerahus än med tjockkameror eftersom de senare i detta fall säkert i många fall används precis som kompaktkamerorna. Har man Sonys motorzoomobjektiv så har man precis samma möljligheter som med en avancerad kompakt. De är också lättare att bära med sig. NEX 6 har ju dessutom detta objektiv som kitobjektiv och det har det nog mycket med tanke på filmning. Så det vore intressant att höra om NEX 6 är bättre på att hantera värmen och om någon sett någon förbättring med NEX 7 efter firmwareuppgraderingen.
 
Att sensorn i NEX-7 överhettas är tyvärr ett känt problem, och FW-uppdateringen gör ingen skillnad. En del har rapporterat att de inte kan filma mer än fem minuter åt gången. Sensorn i 5N eller 6 kanske inte blir lika varm, då jag inte sett något om att de skulle ha samma problem.

I större kamerahus finns det mer metall som förmodligen kan hjälpa till att avleda värmen från sensorn.

Jag har också läst att det kan hjälpa att se till att skärmen är helt utdragen från kamerahuset så det blir luft mellan den och kamerahuset, men i och med att jag inte filmar själv så vet jag inte.
 
Jag började med AVCHD (50p) men insåg att jag fick lite problem i en del fall. Det är väldigt mycket data och ska man lagra AVCHD på skiva så måste man bränna Blue Ray och jag har ingen sådan brännare. Dessutom hackade det i en av mina maskiner. Jag har landat på MPG 4 av högsta kvalitet (HD) om jag ska lagra det på skiva.

Vet jag att jag bara ska visa filmen på webb så har jag hittills spelat in i MPG 4 i VGA-upplösning som kompromiss. Vore intressantatt höra om någon gjort andra val och i så fall varför.


TACK FÖR INFO
Jag har provat med min NEX 5N
MP4, 1440 x 1080
Färgtemp 3300 K ger rätt färgton på videon med ljuset från projektorns halogenlampa.
Slutarprioritet 1/20 sek. Nästan helt osynligt "flimmer". Kortare tid ger mer flimmer. Längre tid tar väl inte tillvara alla bildrutor misstänker jag. Med 1/20 varierar bländaren mellan 8 och 11 beroende på hur ljus bilden är.
Nöjd med resultatet.
Tack
 
Att sensorn i NEX-7 överhettas är tyvärr ett känt problem, och FW-uppdateringen gör ingen skillnad. En del har rapporterat att de inte kan filma mer än fem minuter åt gången. Sensorn i 5N eller 6 kanske inte blir lika varm, då jag inte sett något om att de skulle ha samma problem.

I större kamerahus finns det mer metall som förmodligen kan hjälpa till att avleda värmen från sensorn.

Jag har också läst att det kan hjälpa att se till att skärmen är helt utdragen från kamerahuset så det blir luft mellan den och kamerahuset, men i och med att jag inte filmar själv så vet jag inte.

Det där med skärmen kan ju vara en poäng. Skärmen kan ju funka som isolering den med.
 
TACK FÖR INFO
Jag har provat med min NEX 5N
MP4, 1440 x 1080
Färgtemp 3300 K ger rätt färgton på videon med ljuset från projektorns halogenlampa.
Slutarprioritet 1/20 sek. Nästan helt osynligt "flimmer". Kortare tid ger mer flimmer. Längre tid tar väl inte tillvara alla bildrutor misstänker jag. Med 1/20 varierar bländaren mellan 8 och 11 beroende på hur ljus bilden är.
Nöjd med resultatet.
Tack

Toppen att du fick till det till slut.
Det är ju rena stroboskopet det där.
 
Talade med Sony

Det finns ingen lösning på värmeproblematiken......
De känner till den men hänvisar till återförsäljaren.
Jag tänker reklamera köpet enligt konsumentköplagen, och använda min NEX5 tills det kommer en modell som inte överhettar.
 
Ja det är ju verkligen inget vidare eftersom allt i övrigt funkar riktigt bra. Jag är ju verkligen nöjd med både den mycket kompakta micklösningen även om den självfallet är en viss kompromiss och motorzoomen som tillsammans med att autofokusen funkar så pass bra vid filmning för mina behov. Folk får tycka vad de vill men utan en fungeande AF vid filmning för en amatör som mig skulle jag aldrig överhuvudtaget överväg att använda den för filmning. Motorzoomen är ett måste den med som jag riktigt nöjd med den också. Enda felet med objektivet är att man missat att överhuvudtaget göra det möjligt att få på ett motljusskydd på det. Man undrar ju hur de tänkte här. Varför skulle inte användare av pannkaksobjektiv ibland vara betjänta av motljusskydd? Jag köper inte storlekssnacket i det avseendet.
 
Det finns ingen lösning på värmeproblematiken......
De känner till den men hänvisar till återförsäljaren.
Jag tänker reklamera köpet enligt konsumentköplagen, och använda min NEX5 tills det kommer en modell som inte överhettar.

Det kan väl knappast jag göra antar jag för jag har ju haft min sedan december 2011. Lycka till med reklammationen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.