Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag är ingen systemkamerafilmare - ännnu - men jag kanske kan bli vem vet. Tidigare har jag dock varit en av de som verkligen inte varit ett dugg imponerad av de taffligt implementerade videofunktionerna i exv. mina och andras DSLR-kameror och jag har ju haft ett antal nu, så jag anser min mening välgrundad. Istället har jag varit så mycket mer imponerad av vad en del av Sonys och Panasonics kompakter klarat av när det gäller video i några år nu. Mina DSLR:er har varit sämre på precis allt både ljud och inte minst hanteringen.
Jag har en NEX 7 och har nu beslutat att ge den en chans som filmkamera också. Jag har införskaffat Sonys nya 16-50mm NEX-objektiv med motorzoom och Sonys lilla mycket smidiga mick ECM-ALST1 (passar även Sonys tjockkameror med Sonys gamla blixtsko). Med denna lilla mick blir en NEX 7 trots sin litenhet faktiskt förvånansvärt välbalanserad. Jag var dock lite tveksam till att den drivs med en liten knappcell, men den ska enligt Sonys uppgift räcka upp till 100 timmar så det kan väl knappast ge mig några större problem. (Om ni tänker köpa en mick själva, så tänk på att NEX 7 har extern mikrofoningång och ska ha en mikrofon för det. NEX 3 och 5-modellerna har en speciell hotshoe för bl.a. mikrofon och drivs av kamerabatteriet, vilket jag annars ser som en fördel. Jag köpte själv fel modell först.)
Jag har kollat på ett par av Rødes mickar också som varit både prisvärda (kostar inte mer än Sony-micken) och kanske bättre ljudkvalitetmässigt, men de är både mycket större och mer dedikerade (dedikerad mono för tal eller renodlad stereo med markant sämre talåtergivning). Sony-micken är en medveten kompromiss som åtmistone har två lägen - ett för allmänljud (120 grader eller 90 för mer riktad upptagning även om det läget säkert inte kan mäta sig med en dedikerad mikrofon som Rødes som är mer riktad mot de som prioriterar inspelning för exv. intervjuer. Storleksmässigt är dock en Røde-mick perfekt balanserad på en tjockkamera och den harmonierar även dessa då de ser betydligt mer proffsiga ut än Sonys lilla pluttmick. Nackdelen är väl att man förmodligen inte släpar på dem i onödan och att de riskerar att bli kvar i bokhyllan hemma.
Jag har testat lite själv och kollat en hel del tester på Youtube och tror att Sony-micken kommer lösa de problem jag sett med ljudet i alla mina systemkameror. För det första kommer den dämpa vindljud och för det andra isolerar den (bl.a. genom gummiupphängning) ljud från kamerahuset. Motorzoomen är också mycket tyst och likaså fokuseringen i det nya objektivet, som jag är säker på tagits fram mycket för att just ge filmningen ett lyft.
Jag tycker det känns riktigt bra faktiskt och först nu har jag en systemkamera som är lika smidig att hantera som min frus kompakt Sony HX9V vid filmning men med betydligt bättre och mer flexibla inställningsmöjligheter även vid filmning. NEX 7 har ju annars inga dedikerade kontroller för video annat än på och avknappen men annars fungerar ju kamerans funktioner som inte är helt dedikerade för stillbild även för video.
Jag ser vedrkligen fram emot bättre ljud, dynamisk AF under filmning även med en systemkamera och inte minst en tyst motorzoom. Snart blir det väl en semesterresa och lite hårdtestning. Sedan tycker jag att det är bra att man i den nya firmwareuppgraderingen gjort det möjligt att helt stänga av videoknappen så man inte slår på video av misstag. Många kommer säkert uppskatta att Sony även förbättrat NEX 7:s funktion med vidvinkelobjektiv. En del har ju klagat på detta även om en del av kritiken säkert kunnat skrivas på de alltför dåliga objektivens konto. Det kanske redan finns något att rapportera om hur denna anpassning fungerar i praktiken. Kolla gärna själva NEX 7, det nya kompakta objektivet och Sonys mick. Det är faktiskt en ganska kul kombo, som dessutom ute är helt hysteriskt dyr (jag hade dock tur som fick tag på ett begagnat objektiv för 2000 spänn. Micken var 300 spänn billigare hos Japanfoto i jämförelse med exv. Cyberfoto, vilket förvånade mig lite.
Jag har en NEX 7 och har nu beslutat att ge den en chans som filmkamera också. Jag har införskaffat Sonys nya 16-50mm NEX-objektiv med motorzoom och Sonys lilla mycket smidiga mick ECM-ALST1 (passar även Sonys tjockkameror med Sonys gamla blixtsko). Med denna lilla mick blir en NEX 7 trots sin litenhet faktiskt förvånansvärt välbalanserad. Jag var dock lite tveksam till att den drivs med en liten knappcell, men den ska enligt Sonys uppgift räcka upp till 100 timmar så det kan väl knappast ge mig några större problem. (Om ni tänker köpa en mick själva, så tänk på att NEX 7 har extern mikrofoningång och ska ha en mikrofon för det. NEX 3 och 5-modellerna har en speciell hotshoe för bl.a. mikrofon och drivs av kamerabatteriet, vilket jag annars ser som en fördel. Jag köpte själv fel modell först.)
Jag har kollat på ett par av Rødes mickar också som varit både prisvärda (kostar inte mer än Sony-micken) och kanske bättre ljudkvalitetmässigt, men de är både mycket större och mer dedikerade (dedikerad mono för tal eller renodlad stereo med markant sämre talåtergivning). Sony-micken är en medveten kompromiss som åtmistone har två lägen - ett för allmänljud (120 grader eller 90 för mer riktad upptagning även om det läget säkert inte kan mäta sig med en dedikerad mikrofon som Rødes som är mer riktad mot de som prioriterar inspelning för exv. intervjuer. Storleksmässigt är dock en Røde-mick perfekt balanserad på en tjockkamera och den harmonierar även dessa då de ser betydligt mer proffsiga ut än Sonys lilla pluttmick. Nackdelen är väl att man förmodligen inte släpar på dem i onödan och att de riskerar att bli kvar i bokhyllan hemma.
Jag har testat lite själv och kollat en hel del tester på Youtube och tror att Sony-micken kommer lösa de problem jag sett med ljudet i alla mina systemkameror. För det första kommer den dämpa vindljud och för det andra isolerar den (bl.a. genom gummiupphängning) ljud från kamerahuset. Motorzoomen är också mycket tyst och likaså fokuseringen i det nya objektivet, som jag är säker på tagits fram mycket för att just ge filmningen ett lyft.
Jag tycker det känns riktigt bra faktiskt och först nu har jag en systemkamera som är lika smidig att hantera som min frus kompakt Sony HX9V vid filmning men med betydligt bättre och mer flexibla inställningsmöjligheter även vid filmning. NEX 7 har ju annars inga dedikerade kontroller för video annat än på och avknappen men annars fungerar ju kamerans funktioner som inte är helt dedikerade för stillbild även för video.
Jag ser vedrkligen fram emot bättre ljud, dynamisk AF under filmning även med en systemkamera och inte minst en tyst motorzoom. Snart blir det väl en semesterresa och lite hårdtestning. Sedan tycker jag att det är bra att man i den nya firmwareuppgraderingen gjort det möjligt att helt stänga av videoknappen så man inte slår på video av misstag. Många kommer säkert uppskatta att Sony även förbättrat NEX 7:s funktion med vidvinkelobjektiv. En del har ju klagat på detta även om en del av kritiken säkert kunnat skrivas på de alltför dåliga objektivens konto. Det kanske redan finns något att rapportera om hur denna anpassning fungerar i praktiken. Kolla gärna själva NEX 7, det nya kompakta objektivet och Sonys mick. Det är faktiskt en ganska kul kombo, som dessutom ute är helt hysteriskt dyr (jag hade dock tur som fick tag på ett begagnat objektiv för 2000 spänn. Micken var 300 spänn billigare hos Japanfoto i jämförelse med exv. Cyberfoto, vilket förvånade mig lite.